اقتصادی
خراسان
۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ۰۷:۴۵:۲۲
ابلاغ الگوی ملی کشت پس از 50 سال
ابلاغ الگوی ملی کشت پس از 50 سال
الگوی کشت محصولات کشاورزی دیروز پس از 5 دهه از مطرح شدن در کشور و نیز 13 سال از ابلاغ مجلس به دولت رونمایی و ابلاغ شد، جزئیات این طرح چیست و الزامات موفقیت آن چه خواهد بود؟
خراسان

سند الگوی ملی  کشت محصولات کشاورزی سرانجام پس از گذشت 13 سال از ابلاغ  توسط مجلس به دولت و نیز گذشت 50 سال از مطرح شدن ضرورت آن در ادبیات سیاست گذاری کشاورزی کشور، رونمایی شد. طرحی که اظهارات مسئولان وزارت جهاد نشان می دهد اجرای موفق آن، منافع قابل توجهی  از جمله صرفه جویی 2.2 میلیارد دلاری، کاهش شش درصدی مصرف آب و افزایش ۱۱ درصدی این تولیدات را برای کشور به همراه خواهد داشت. با این حال طبق اظهارات کارشناسان، الزاماتی نیز متوجه اجرای آن است از جمله توجه نهادهای بالادستی نظیر مجلس در قالب بودجه، جلب اعتماد کشاورزان با واقعی سازی حمایت ها، اصلاح موانع بازار محصولات کشاورزی برای منتفع شدن کشاورزان از سود واقعی تولیدات و همچنین اصلاح زنجیره های تولید این محصولات برای ایجاد حداکثر ارزش افزوده. 
به گزارش خبرگزاری فارس، الگوی ملی  کشت محصولات کشاورزی پس از 13 سال ابلاغ توسط مجلس و معطلی در بخش دولت، سرانجام در اولین اجلاس سراسری به همین نام رونمایی و نیز سند کشت محصولات استان ها در سال زراعی آینده ابلاغ شد. منظور از الگوی کشت، برنامه ای است که به کشاورزان توصیه می کند که چه محصولی را در کجا و به چه میزان بکارند. نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی، در این مراسم، با بیان این که این طرح برای 133 محصول کشاورزی است، اظهار کرد: از آن جایی که 15 محصول سهم 33 درصد در سبد تولیدات دارند، تمرکز روی این محصولات خواهد بود. در این زمینه اگر چه جزئیات این سند تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر نشده، اما گزارش 26 مرداد روزنامه ایران حاکی از آن است که وزارت جهاد با اجرای این طرح قصد دارد تمرکز خود را روی محصولات اساسی بگذارد و مسیر کشاورزی را از کشت محصولات آب بر به سمت کشت محصولاتی نظیر گندم اصلاح کند. همچنین پیش از این قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اجرای این طرح گفته است: الگوی کشتی که ما تدوین کردیم متمرکز بر کالا‌های اساسی شامل گندم، جو، سویا، پنبه، ذرت دانه ای، چغندر قند، کلزا و عدس است.
منافع الگوی کشت برای کشاورزان چیست؟
سخنان قربانی معاون وزیر جهاد نشان می دهد که قرار است در قالب این طرح، یارانه نهاده ها، تسهیلات، کمک های فنی و اعتباری و اعتبارات آب و خاک و بیمه به سمت الگوی کشت هدایت شود و هر کشاورزی که محصولات توصیه شده در این الگو را بکارد، از تخفیفات ویژه ای برخوردار خواهد شد. قربانی از مذاکرات با وزارت نیرو برای بخشودگی آب بهای کشاورزان در این طرح تا 50 درصد خبر داد و افزود:  50 درصد دیگر (خراسان: بخشودگی) به ازای بهره وری که داشته باشند، اعمال خواهد شد. به گزارش خراسان از سوی دیگر می توان متصور بود که با اجرای صحیح این طرح، هم افزایی تولیدات کشاورزی رخ دهد و موجب شود تا بر خلاف روند سال های گذشته که در یک سال فراوانی زیانبار یک محصول برای کشاورزان و در سال دیگر کشت نشدن محصولات رخ می داد، این اتفاق نیفتد و به نوعی بازار محصولات کشاورزی در بخش هایی که الگوی کشت اجرا می شود سامان بهتری پیدا کند.
منافع کلان الگوی کشت برای کشور
به گزارش ایرنا وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با بیان این که حدود 50 سال به دنبال اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی در کشور هستیم، اما موفق نبوده ایم، گفت: اجرای این طرح موجب  کاهش شش درصدی مصرف آب معادل (۳ میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها و افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی خواهد شد.
الزامات اجرای الگوی کشت
اگر چه اقدام دولت سیزدهم در ابلاغ این سند بعد از 13 سال قابل توجه است، اما اظهار نظر مسئولان و کارشناسان نشان می دهد که این طرح نیز برای اجرای موفق همچنان نیازمند توجه و الزامات خاص خود است. در این زمینه دیروز ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی از نیاز به 30 تا 40 هزار میلیارد تومان اعتبارات بودجه ای خبر داده است. از سوی دیگر رئیس بنیاد ملی گندمکاران نیز به سه شرط اساسی در اجرای کامل این سند اشاره کرد و گفت: اولین شرط عزم جدی و راسخ دولت و مجلس برای اجرا و عملیاتی کردن سند الگوی کشت است. هاشمی، افزود: دومین زیربنای موفقیت اجرای این سند، برگشت اعتماد عمومی کشاورزان در پی تشکیل شورای قیمت گذاری، واقعی کردن قیمت ها و حمایت از کشت محصولات کشاورزی است. 
وی سومین عامل را ورود صنایع و کارخانجات تبدیلی به بخش کشاورزی بیان کرد و گفت: طرح اجرای الگوی کشت سال‌هاست که آماده است و به دلیل فراهم نشدن الزاماتی نظیر تامین مالی، حمایت‌های یارانه‌ای و مشوق‌ها، اجرایی نشده بود. اکنون نیز تنها در صورت فراهم شدن این الزامات اجرای موفقی خواهد داشت.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما