بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۱۰:۱۰:۵۷
انتشار جزئیاتی از روزهای پایانی حضور ارتش آمریکا در افغانستان
انتشار جزئیاتی از روزهای پایانی حضور ارتش آمریکا در افغانستان
روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که اعداد و ارقام نشان می‌دهد که چگونه ارتش آمریکا با روزهای رو به پایان طولانی‌ترین جنگ خود دست و پنجه نرم کرد؛ زیرا از وضعیت میدانی به طور فزاینده‌ای ناامید شده‌ بود.
ایسنا

به نقل از افق نیوز، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشته‌ است، بر اساس داده‌های فاش‌شده، حملات هوایی آمریکا علیه طالبان در ماه اوت، به عنوان بخشی از آخرین تلاش ناموفق برای جلوگیری از فروپاشی ارتش افغانستان افزایش یافته بود.

طبق این گزارش، حدود ۱۵۳ بمب یا موشک آمریکایی توسط هواپیماهای جنگی و بدون سرنشین ایالات متحده در آن ماه پرتاب شده که این رقم در ماه جولای ۱۸ بمب بود.

این داده‌ها شامل حملاتی نمی‌شود که توسط نیروی هوایی افغانستان انجام می‌شد.

این داده‌ها روز جمعه پس از نزدیک به دو سال منتشر شده است.

اطلاعات درباره حملات هوایی آمریکا به صورت ماهانه برای مالیات‌دهندگان آمریکایی، کمیته‌های نظارتی کنگره و متحدان ایالات متحده منتشر شد؛ اما پس از امضای توافق دوحه توسط دولت ترامپ به حالت تعلیق درآمد.

جان کربی؛ سخنگوی پنتاگون، روز جمعه قبل از توزیع این گزارش‌ها گفت که لوید آستین، وزیر دفاع، دستور داده است که این داده‌ها دوباره در تلاش برای بهبود شفافیت منتشر شود.

کربی گفته که از زمان تکمیل عقب‌نشینی آمریکا در ۲۰ اوت، هیچ حمله هوایی نظامی ایالات متحده در افغانستان صورت نگرفته است.

پنتاگون: ریشه خروج آمریکا از افغانستان به امضای توافقنامه دوحه برمی‌گردد
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته‌ است که امضای توافق‌نامه دوحه این ذهنیت را میان متحدان آمریکا، دولت و مردم افغانستان به وجود آورد که آمریکا از افغانستان خارج می‌شود. این در حالی است که حمدالله محب، مشاور پیشین امنیت ملی اشرف غنی، زلمای خلیلزاد، نماینده قبلی آمریکا در امور صلح افغانستان را در زمینه سقوط کابل متهم کرده و گفته‌ است که او طالبان را به کابل آورد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته‌ است که امضای توافق‌نامه دوحه «سیگنال قدرتمندی» برای خروج آمریکا از افغانستان به وجود آورده‌ بود.

کربی افزوده‌ است که امضای توافق‌نامه دوحه و خروج آمریکا بر روحیه نیروهای امنیتی تاثیر عمیقی داشته است.

او با اشاره به گفته‌های حمدالله محب گفته‌ است که دولت پیشین افغانستان پیام امضای توافق‌نامه دوحه را داشته است.

سخنگوی پنتاگون عوامل مختلفی را در سقوط کابل مهم عنوان کرده و گفته است که آمریکا عملکرد خود را در افغانستان بررسی می‌کند.

این در حالی‌ است که پیش از این، کنگره آمریکا برای تحقیق درباره شکست این کشور در افغانستان کمیسیون تعیین کرده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما