بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۴:۲۴:۱۹
مادورو: رشد اقتصادی ونزوئلا در شش ماهه اول ۲۰۲۲، دو رقمی شد
مادورو: رشد اقتصادی ونزوئلا در شش ماهه اول ۲۰۲۲، دو رقمی شد
پس از انتشار خبرها از آمارهای دلگرم‌کننده رشد اقتصادی واقعی ونزوئلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور از رشد اقتصادی دو رقمی در شش ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد.
ایسنا

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در سخنرانی که از طریق تلویزیون دولتی این کشور (VTV) پخش شد، اعلام کرد: خبرهای بسیار خوبی وجود دارد...ما در نیمه اول سال به رشد دو رقمی دست یافتیم، رشد اقتصادی واقعی که به موجب اقتصاد مولد ونزوئلا حاصل شده است. ونزوئلا به رشد اقتصادی واقعی ادامه خواهد داد.

وی افزود: این بر عهده مقامات بانک مرکزی ونزوئلا است که اعداد (رشد اقتصادی) را در زمان مناسب اعلام کنند، اما چشم‌اندازها واقعا هیجان‌انگیز هستند.

مادورو پیشتر نیز اعلام کرد ونزوئلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ رشد دو رقمی را تجربه کرده است. دولت ونزوئلا اعلام کرد اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ موفق به رشد ۷.۶ درصدی شد.

«رصدخانه مالی ونزوئلا» یک نهاد مستقل زیر نظر مخالفان دولت نیز داده‌های مشابه با آنچه بانک مرکزی ونزوئلا ارائه کرده است را به ثبت رسانده و از رشد متوسط ۶.۸ درصدی در سال ۲۰۲۱ خبر داد.

بلومبرگ در آن زمان نوشت: تقریبا غیر ممکن است که آمار دقیقی از اصلاحات و سیاست‌های اعمال شده که تولدی دوباره را برای ونزوئلا به ارمغان آورده است، ارائه دهیم اما همه چیز نشان می‌دهد که این تغییر، محصول یک «ضرورت» است. از افزایش موج اجاره آپارتمان‌ها و افزایش شمار ثبت‌نام‌ها در مدارس خصوصی تا شلوغ شدن خیابان‌ها با تردد دوباره خودروها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های تازه رنگ‌آمیزی شده‌ای که برای اولین بار درهای خود را به روی عموم مردم باز می‌کنند، نشانه این تحول مثبت اقتصادی است.   

بحران اقتصادی عمیق ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، اقتصاد این ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی را در سال‌های اخیر به ویرانی کشاند با این حال رشد اقتصادی «دو رقمی» از آغاز سال ۲۰۲۲ تا کنون نشان می‌دهد که چرخ اقتصادی این کشور روند بهبودی را آغاز کرده و در حال تقویت است.

تارنمای اقتصادی ال اکونومیستا اسپانیا نیز نوشت  اگر چه راه طولانی و دشواری در پیش است و روند احیای اقتصادی در سال ۲۰۲۲ میلادی نمی‌تواند به تنهایی سال‌ها خسارت ناشی از تورم، فقدان سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و چالش‌های نهادی و زیرساخت‌ها را به یکباره جبران کند اما می‌توان ونزوئلا را شگفتی سال دانست.  

افزایش قیمت نفت و اصلاحات دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا به نفع اقتصاد این کشور بوده است. دولت ونزوئلا با بازگشایی اقتصاد، در جهت فروش سهام شرکت‌های دولتی ورشکسته گام‌هایی برداشته است. فضای کسب‌وکار بهبود یافته و حتی صحبت از بازگشت ونزوئلایی‌هایی است که در طول سالیان اخیر به دلیل معضل فقر، خاک این کشور را ترک کرده و به سایر کشورهای همسایه خود مهاجرت کرده بودند.

حدود یک ماه پیش و به دنبال لغو برخی تحریم‌های نفتی ونزوئلا توسط آمریکا، نخستین صادرات نفت خام این کشور به اروپا برای نخستین بار در دو سال اخیر آغاز شد. شرکت‌ ایتالیایی اِنی (ENI) و شرکت اسپانیایی رسپول (Repsol) از اوایل ژوئن گذشته و پس از دریافت چراغ سبز از وزارت خارجه ایالات متحده شروع به خرید نفت خام ونزوئلا کردند.  همچنین بر اساس اسناد و داده‌های موسسه تحقیقاتی ریفینیتیو (Refinitiv)، شرکت ملی نفت ونزوئلا (PDVSA) در ماه ژوئن به طور متوسط روزانه ۶۳۰ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی صادر کرده که در مقایسه با ماه مه ۶۱ درصد افزایش یافته است.   

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت)، لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ونزوئلا را اعلام کرد و به شرکت‌های نفتی آمریکا و اروپا اجازه داد مذاکرات و فعالیت‌های خود در ونزوئلا را از سر بگیرند.

با این حال، دولت ونزوئلا خواستار لغو همه اقدامات قهری یکجانبه اعمال شده توسط واشنگتن علیه کاراکاس است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما