بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۱۲:۱۴:۱۹
رهبر طالبان ازدواج مجدد را برای فرماندهان طالبان ممنوع کرد
رهبر طالبان ازدواج مجدد را برای فرماندهان طالبان ممنوع کرد
وزارت امربه‌معروف طالبان، روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت، نامه‌ای حاوی دستور ملا هبت‌الله آخند، رهبر طالبان، در مورد جلوگیری از ازدواج دوباره فرماندهان طالبان، به همه شعبه‌های این وزارت در سراسر افغانستان ارسال کرد.
ایسنا

در حکم رهبر طالبان از فرماندهان این گروه خواسته شده است که به منظور جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری، استفاده از بیت‌المال برای مقاصد شخصی و نیز برای جلوگیری از انتقاد دشمنانشان‌، از ازدواج دوم، سوم و چهارم خودداری کنند.

رهبر طالبان در این حکم، به دستورهایی که یک سال پیش در مورد جلوگیری از ازدواج دوباره فرماندهان طالبان صادر کرده بود؛ اشاره کرد. اما به نظر می‌رسد که فرماندهان طالبان، به‌ویژه پس از تسلط بر افغانستان و رها شدن از جبهه‌های جنگ، به ازدواج‌های دوباره اقدام کرده‌اند و رهبر طالبان به منظور جلوگیری از انتقادهای بیشتر، به آنان دستور داده است که از حکم سال گذشته پیروی کنند. در این حکم، از وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان خواسته شده است که اجرای این حکم را در سراسر افغانستان پیگیری و متخلفان را به رهبری طالبان معرفی کند.

در فرمان رهبر طالبان آمده است: «ازدواج دوم، سوم و چهارم، به دلیل مخارج زیاد آن، جزو هوس‌بازی‌ها شمرده می‌شود و نیز ممکن است بر فعالیت‌های جهادی مجاهدین تاثیر منفی بگذارد.»

این فرمان در حالی از سوی رهبر طالبان منتشر می‌شود که با وجود دستور سال گذشته، فرماندهان طالبان پس از رسیدن به شهرها و غصب اموال و خانه‌های مقام‌های دولتی و قدرتمندان پیشین، بلافاصله به ازدواج دوباره اقدام کردند. فرماندهان طالبان، هنگامی که به شهرها آمدند، اموال و خانه‌های قدرتمندان پیشین را با ‌عنوان غنیمت جنگی یا در واقع برای جبران سال‌ها زندگی و نبرد در کوه‌ها، تصرف کردند.

بیشتر این افراد، همسران و خانواده‌هایشان را از روستاها یا کشورهای دیگر به افغانستان نیاوردند، بلکه با دختران جوان و باسواد ازدواج کردند.

رهبر طالبان در فرمان اخیر، به فرماندهان طالبان هشدار داد که از هزینه‌های زیاد در عروسی‌ها اجتناب کنند و فقط در صورتی دوباره ازدواج کنند که از همسر اولشان فرزند یا فرزند پسر نداشته باشند. در این دستور، ازدواج با بیوه برادر بدون مخارج سنگین نیز جایز است.

ازدواج دوباره و چند همسری، از گذشته‌های دور در افغانستان معمول بوده است و بیشتر هنگامی اتفاق می‌افتد که مردان به پول و امکانات دست می‌یابند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما