فرهنگی
خراسان
۱۴۰۰/۰۸/۱۳ ۰۹:۳۰:۱۵
اختلاف ارشاد و صداوسیما بر سر «ساترا » بالا گرفت
اختلاف ارشاد و صداوسیما بر سر «ساترا » بالا گرفت
رئیس سازمان سینمایی: صداوسیما رقیب پلتفرم‌هاست و نباید بر آن‌ها نظارت کند
خراسان

اختلاف نظر میان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر اختیار نظارت بر پلتفرم‌های وی‌اودی و سریال‌های نمایش خانگی، وارد مرحله تازه‌ای شده است. در حالی که در ابتدای دولت سیزدهم به نظر می‌رسید بحث نظارت بر این محصولات به پایان رسیده و به طور کامل به صداوسیما واگذار شده است، اما تحولات یکی دو ماه اخیر نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ دولت رئیسی، این شیوه را قبول ندارد و خواستار بازگشت نظارت به دولت است.
اظهارنظر صریح خزاعی
بعد از دو اظهارنظر در لفافه از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر جدید فرهنگ، ظهر دیروز معاون او به صراحت موضع دولت سیزدهم را بیان کرد. محمد خزاعی رئیس جدید سازمان سینمایی در گفت وگویی با سایت سازمان سینمایی، از لزوم بازنگری در قاعده نظارت صداوسیما به وی‌اودی‌ها و نمایش خانگی گفت. او در سخنان خود به قانون بودجه 1400 اشاره کرده و از مجلس شورای اسلامی خواسته است در جمله‌ای که سال گذشته به لایحه بودجه اضافه کرد، بازنگری کند. در این جمله «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا بر عهده سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما» گذاشته شده است. خزاعی در سخنان خود به صراحت از سلب اختیار اجرایی و نظارتی دولت در این زمینه سخن گفته و اشاره کرده که صداوسیما باید به مسئولیت‌های واقعی خودش بپردازد که «توسعه، پویایی و ارتقای گستره مخاطبانش» است. او همچنین با اشاره به مطالبه اصناف سینمایی برای بازگشت نظارت به دولت، به صراحت از تضاد منافع میان رسانه ملی به عنوان تولیدکننده محتوا و نظارت‌کننده بر محتوای رقبا سخن گفته است. این برای نخستین بار است که یکی از مسئولان ارشد وزارت ارشاد، به صراحت صداوسیما را «رقیب» نمایش خانگی می‌داند. مسئولان سازمان سینمایی در دولت قبل، همواره نمایش خانگی را مکمل تلویزیون می‌دانستند، نه رقیب آن. محمد خزاعی همچنین خواسته تا «صفر تا صد جریان وی‌اوی‌دی‌ها به ارشاد برگردد».
بررسی در نهادهای بالادستی
رئیس جدید سازمان سینمایی در سخنان خود کدهایی داده که البته مرجع آن را روشن نکرده است. او از «پیگیری جدی شخص وزیر» و «گفت وگوهایی جدی در سطح وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی مسئولان و متولیان ارشد» برای این مسئله سخن گفته و اشاره کرده است: «در حال پیمودن مسیرها و برگزاری جلسات با مراکز ذی‌ربط هستیم و امیدواریم در مراکز قانونی تصمیم‌گیری این کار به جریان بیفتد.» اگرچه خزاعی جزئیاتی از این جلسات و مراکز ذی‌ربط نگفته، اما می‌توان حدس زد که اشاره او به شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی است که گفته می‌شود پیشتر عبارت «صوت و تصویر فراگیر» را تعریف کرده، اما به نظر آن عمل نشده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما