سیاسی
آخرین خبر
۱۴۰۱/۰۲/۱۱ ۱۲:۳۴:۱۴
تصویب کلیات طرح شفافیت قوا؛ آراء و تصمیمات نمایندگان مجلس و دولتی‌ها در دسترس مردم
تصویب کلیات طرح شفافیت قوا؛ آراء و تصمیمات نمایندگان مجلس و دولتی‌ها در دسترس مردم
طرح ۲ فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه که علاوه بر شفاف کردن فرآیندهای قانونگذاری در مجلس، فرآیندهای تصمیم‌سازی و اجرایی در بسیاری از نهادها و دستگاه‌های ذیل سایر قوا را نیز شفاف می‌کند با ۱۸۳ رای موافق نمایندگان تصویب شد.
آخرین خبر

براساس این طرح، آرای همه نمایندگان برای اولین بار در تاریخ تشکیل مجلس، شفاف شده و مشروح مذاکرات کمیسیون‌های مختلف در دسترس همه مردم قرار می‌گیرد.‌
براساس این طرح همچنین جلسات هیئت دولت و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت‌های دولتی که برخی از آن‌ها تاکنون تاریکخانه اجرایی بوده‌اند و نیز نهادهایی همچون صداوسیما و موسسات و ارگان هایی مانند اتاق های بازرگانی، شوراهای شهر و روستا و... شفاف خواهند شد.
پس از تصویب دوفوریتی طرح برخی ابهامات در پیش نویس اولیه مطرح شده بود که کمیسیون در گزارش خود، آنها را اصلاح و شفاف کرده است. بعنوان مثال این نگرانی مطرح شده بود که در طرح رای تک تک نمایندگان شفاف نخواهد شد اما در گزارش کمیسیون با تصریح این که «آرای ماخوذه به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رای گیری شرکت نکرده اند در پایگاه اطلاع رسانی منتشر می شود» این نگرانی برطرف شده است.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها، با کلیات این طرح با 183 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما