بین الملل
شفقنا
۱۴۰۰/۰۸/۲۶ ۱۴:۰۴:۰۲
چرا بشار اسد پست مفتی سوریه را لغو کرد؟
چرا بشار اسد پست مفتی سوریه را لغو کرد؟
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز گذشته فرمانی مبنی بر لغو منصب مفتی جمهوری سوریه صادر و درعین حال اختیارات شورای علمی فقهی وابسته به وزارت اوقاف این کشور را تقویت کرد؛ موضوعی که عملا به معنای کنار گذاشتن شیخ احمد بدر الدین حسون مفتی این کشور و پیروزی وزیر اوقاف در تنش اخیر میان دو طرف است.
شفقنا

شیخ بدر الدین حسون دو روز گذشته در مراسم یادبود «صباح فخری» خواننده مطرح سوری در شهر حلب به سخنرانی پرداخت و در انها آیه ای از قرآن کریم را تفسیر کرد که توسط شورای فقهی این کشور تحریف خوانده شد. همچنین این سخنان باعث شد مخالفان سوریه به او حمله کنند و سخنانش را حمله به مهاجران سوری در خارج از کشور و متهم کردن آنها به خیانت به میهن بدانند.

شیخ حسون در آخرین سخنرانی خود چه گفته بود؟
مفتی حسون در آخرین خطبه خود که شاید خطبه نهایی او نیز باشد، گفت: نقشه سوریه در قرآن کریم و در سوره تین آمده است؛ خداوند سبحانه تعالی به سرزمین انجیر، زیتون، طور سینین و این سرزمین امن یعنی مکه مکرمه سوگند خورده است.

شیخ حسون افزود: در این جغرافیا، خداوند انسان را در نیکوترین اعتدال آفرید و هنگامی که آنجا را ترک کرد(اشاره به مهاجران)،  او را به پست ترین مراتب پستی بازگرداند مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند.

وی با این پرسش که چرا خداوند، انجیر، زیتون، سینا و مکه مکرمه را ذکر کرده است، در پاسخ گفت: زیرا در سینا با حضرت موسی سخن گفت. در مکه با حضرت ابراهیم سخن گفت و در سرزمین انجیر و زیتون(سوریه) همه پیامبران را در یک نماز یکپارچه در اسراء و معراج کنار هم جمع کرد.

مفتی سوریه سپس تاکید کردکه مرزهای سوریه از غزه تا انطاکیه، اسکندرون، قبرس و تبوک امتداد می یابد.

اما لغو منصب مفتی جمهوری چه دلایلی دارد؟
گمانه زنی های متعددی درباره دلایل و علل فرمان ریاست جمهوری سوریه مبنی بر عزل مفتی حسون در بین نخبگان سیاسی سوریه وجود دارد که در اینجا به دو نکته اشاره می کنیم:

اول اینکه بشار اسد می خواست نهاد دینی و همه نهادهای متبوعه را زیر نظر وزارت اوقاف یکپارچه کند و مأموریت فتوا را به شورای علمی فقهی که بسیاری از روحانیون و علما زیر چتر آن قرار دارند، محدود کند نه در دست یک فرد واحد یعنی مفتی. شاید این موضوع بیانگر حمایت رئیس جمهور از وزارت اوقاف در پی تنش اخیر بین او و شیخ بدرالدین حسون باشد.

دوم اینکه تقاضای شیخ حسون از هموطنانش که «میهنشان را در ازای اقامت طلایی و مسی نفروشند زیرا سوریه فروشی نیست» اشاره مستقیم به امارات متحده عربی است که چنین اقامت هایی را به بسیاری از هنرمندان و تجار سوریه مقیم آن کشور داده است.

احتمال اول، محتملتر است اما نمی توان احتمال دوم یعنی مسئله اقامت های الماسی و مسی را نیز نادیده گرفت بویژه اینکه این اشاره چند روز پس از سفر عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات به دمشق، دیدارش با بشار اسد و دعوت از او برای سفر به ابوظبی و قولش مبنی بر احداث یک ایستگاه برق بزرگ برای سوریه و پمپاژ سرمایه گذاری های امارات در نبرد قریب الوقوع بازسازی سوریه صورت گرفت.

مقام سوری: تغییرات اخیر در چارچوب سازماندهی اوضاع داخلی صورت گرفته است
شیخ حسون خواه ناخواه، عالم و فقیهی بوده که در سخت ترین شرایط در کنار کشورش بوده  و در این راه از جناح های مختلفی مورد هجمه قرار گرفته است. نزدیکان او می گویند که از ادیان با روی باز استقبال می کرده و با همه پیروان ادیان و اقلیت ها مدارا می کرده است. اما براساس گفته یک مقام سوری، باید به یک حقیقت ثابت توجه داشت و ان هم این است که پست ها دائمی نیستند و باید خون نهادهارا احیا کرد و به شخصیت های جدید فرصت داد و این فرصت کامل به شیخ حسون داده شد.

این مقام سوری همچنین می  گوید: مقامات سوریه پس از ساقط کردن توطئه خارجی تحت رهبری امریکا، اکنون به سازماندهی اوضاع داخلی در تمامی سطوح اولویت داده اند و تغییرات در وزارت اوقاف یکی از این گام ها در چارچوب چنین راهبردی است .

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما