بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۱۶:۵۸:۳۳
گروه‌های حقوق بشر فرانسوی: بن سلمان را دستگیر کنید
گروه‌های حقوق بشر فرانسوی: بن سلمان را دستگیر کنید
همرمان با حضور ولی‌عهد سعودی در فرانسه، گروههای حقوق بشری از وی به دادگاه فرانسه به اتهام نقض حقوق بشر شکایت کردند.
فارس

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی روز گذشته (پنج شنبه) برای اولین بار پس از قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، وارد فرانسه شد و همزمان گروههای حقوق بشری نیز ساکت ننشستند.

به نوشته وبگاه عربی‌۲۱، سازمان «اکنون دموکراسی برای جهان عرب»  (DAWN)، «ابتکار عدالت جامعه باز» (OSJI) و سازمان «دادگاه بین‌المللی» شکواییه ۴۲ صفحه‌ای به دادگاه پاریس ارائه داده‌ و محمد بن سلمان را به شکنجه و ربایش خشونت‌آمیز جمال خاشقچی متهم کرده‌اند، این موارد در فرانسه قابل پیگرد هستند.

در این شکواییه همچنین آمده است که بن سلمان نمی‌تواند مصونیت قضایی داشته باشد، چرا که وی ولی‌عهد است و رئیس حکومت نیست.

«ساره لی ویتسن» مدیر اجرایی سازمان «DAWN» در این باره گفت: «مقامات فرانسوی باید فورا علیه محمد بن سلمان به دلیل نقش وی در جنایت قتل جامل خاشقچی، تحقیقات جنایی به راه بیاندازند.»

او ادامه داد: «فرانسه به عنوان عضوی از کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه و ربایش، موظف است در صورت حضور در خاک فرانسه از مظنونی مانند بن سلمان تحقیق کند.»

به نوشته عربی‌21، قانون فرانسه «صلاحیت جهانی» برای جرایم شکنجه و ربایش را به رسمیت می شناسد. این بدان معناست که مقامات قضایی این اختیار را دارند - و در مورد شکنجه و ربایش ، لازم است - این جنایات را بدون توجه به محل ارتکاب آن‌ها و صرف نظر از ملیت مظنونان یا قربانیان آن‌ها، تا زمانی که مظنون در خاک فرانسه حضور دارد، بررسی و پیگیری کنند.

به گفته سازمان‌های حقوق بشری، مسائل مربوط به صلاحیت جهانی بخش مهمی از تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخگو کردن افراد مسئول جنایات و تأمین عدالت برای قربانیانی است که جایی برای تظلم‌خواهی ندارند. این مسأله همچین جلوی جنایات آینده را گرفته و کمک می‌کند کشورها به پناهگاه‌های امنی برای ناقضان حقوق بشر تبدیل نشوند.

جیمز گلدستون، مدیر اجرایی ابتکار عدالت جامعه باز، در این باره گفت: امانوئل ماکرون، به دلیل دیدار با ولی‌عهد سعودی در حال عادی‌سازی جنایت‌های یک فرد وحشی است؛ در حالی که هنوز مخالفان سودی ظالمانه در حبس به سر می‌برند و در کشور خود محاصره شده و اجازه خروج ندارند.»

در همین راستا «آگنس کالامارد»،دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل نیز در صفحه توئیتر نوشته است: «بازگرداندن حیثیت به این شاهزاده قاتل در فرانسه هم همانند ایالات متحده به عنوان سیاست واقع‌گرایانه توجیه خواهد شد، اما در واقع چیزی که غلبه دارد، التماس است. با واقعیت روبرو شویم.»

با همه این انتقادات، سفر ولی‌عهد سعودی به کشور فرانسه در شرایطی است که فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در تلاش هستند عواقب حمله روسیه به اوکراین در زمینه انرژی را مدیریت کنند. روسیه بعد از حمله به اوکراین در واکنش به تحریم‌های کشورهای غربی و حمایت تسلیحاتی آنها از اوکراین، ارسال گاز به اروپا را قطع کرده است. ماکرون از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت می‌خواهد که تولید خودش را افزایش دهد.

فرانسه علاوه بر این یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان سلاح‌های عربستان سعودی است که به دلیل جنایت‌هایش در جنگ یمن مورد انتقادهای گسترده قرار گرفته است.

ماکرون ماه دسامبر گذشته نیز با بن‌سلمان دیدار کرده بود. آن دیدار نخستین گفت‌وگوی رهبر یک کشور غربی با ولیعهد سعودی بعد از غائله قتل خاشقچی بود. ماکرون در توجیه آن دیدار گفته بود که عربستان سعودی بزرگتر از آن است که بتوان آن را نادیده گرفت.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما