سیاسی
فارس
۱۴۰۰/۰۸/۱۴ ۱۷:۰۴:۰۱
تظاهرات مردم عراق در اعتراض به نتیجه انتخابات به خشونت کشیده شد
تظاهرات مردم عراق در اعتراض به نتیجه انتخابات به خشونت کشیده شد
رسانه‌های عراقی گزارش دادند که تعداد زیادی از افراد معترض به نتیجه انتخابات پارلمانی به خیابان‌های بغداد آمده‌اند و با نیروهای امنیتی این کشور در نزدیکی منطقه سبز درگیر شده‌اند.
فارس

 منابع عراقی، بعدازظهر امروز (جمعه)، از تظاهرات عده‌ زیادی از مردم این کشور در اعتراض به نتیجه انتخابات پارلمانی عراق خبر دادند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «العهد»، تظاهرات حدود ساعت دوی بعدازظهر به وقت تهران با حضور گسترده مردمی از جانب ساختمان وزارت برنامه‌ریزی در بغداد آغاز شد.

لحظاتی پس از انتشار این گزارش، العهد اضافه کرد که نیروهای امنیتی عراق تمام ورودی‌های منطقه سبز را به روی افراد معترض به نتیجه انتخابات بسته‌اند.

مطابق با این گزارش، تظاهرات‌کننده با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان دزیده شدن رأی آن‌ها، جاده اصلی استان کرکوک را بستند.

لحظاتی پس از انتشار این گزارش، کانال تلگرامی «صابرین نیوز» خبر داد که تظاهرات در مقابل منطقه سبز به درگیری با نیروهای امنیتی کشیده است.

منابع عراقی گزارش دادند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان در نزدیکی منطقه سبز تیر هوایی شلیک می‌کنند.

برخی منابع نیز خبر دادند که در این تظاهرات از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده شده است.

پایگاه خبری «موازین نیوز» به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که تا این لحظه، یک نفر از تظاهرات‌کنندگان عراقی جان خود را از دست داده و عده‌ای دیگر مجروح شده‌اند.

همزمان با تشدید درگیری‌ها میان تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی عراق، «نوری المالکی» نخست‌وزیر اسبق عراق در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر از معترضان خواست که از تنش و درگیری با نیروهای امنیتی خودداری کنند و تظاهرات‌ را به صورت مسالمت‌‌آمیز برگزار کنند.

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند (جزئیات بیشتر).

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از اعلام نتیجه انتخابات بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد».

این بیانیه در حالی منتشر شده بود که منابع عراقی ساعاتی پیش از صدور آن گزارش داده بودند که کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی» در بیانیه‌ای به کمیساریای عالی انتخابات عراق اعتراض کرد.

در بیانیه احزاب مذکور آمده بود: «در راستای پافشاری چارچوب هماهنگ‌کننده بر درستی روند دموکراتیک و تحقق الزامات انتخابات زودهنگام که مرجعیت دینی خواستار آن شد و تأکید کرد که باید آزاد، امن و منصفانه باشد و از سوی دیگر در راستای پشت‌ سر گذاشتن شبهات و مشکلات بزرگی که در انتخابات سال ۲۰۱۸ ایجاد شد و به یک بن‌بستی سیاسی انجامید و در نتیجه با وقوع رویدادهای تأسف‌باری در سال ۲۰۱۹ پایان یافت و همچنین به منظور حمایت از روند دموکراتیک و بی‌طرفی در انتخابات، ما تمام نکات فنی را به کمیساریای انتخابات ارائه کردیم».

در ادامه بیانیه مذکور همچنین عنوان شد: «کمیساریا متعهد شد که تمام مشکلات را با گام‌هایی عملی مرتفع کند؛‌ اما این نهاد به تمام آن اقدامات قانونی که اعلام کرده بود، پایبند نبود. بر این اساس، ما اعتراض خود را به نتایج و عدم قبول آن را اعلام می‌کنیم و برای جلوگیری از دستکاری در آرای رأی‌دهندگان اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد».

چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی شامل ائتلاف الفتح، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما