ورزشی
فرهیختگان
۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ۱۱:۵۳:۰۸
گلایه گلایه شاگردان اسکوچیچ از لباس‌های تیم‌ملیاسکوچیچ از لباس‌های تیم‌ملی
گلایه گلایه شاگردان اسکوچیچ از لباس‌های تیم‌ملیاسکوچیچ از لباس‌های تیم‌ملی
برند آل‌اشپورت سال گذشته تصمیم گرفت قراردادش را به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت اضطراری حاکم بر دنیا با فدراسیون فوتبال ایران فسخ کند و به همین دلیل یک فسخ‌نامه برای فدراسیون فوتبال ارسال و اعلام کرد قرارداد طرفین از این پس فسخ‌شده و دیگر اعتباری ندارد.
فرهیختگان

ملی‌پوشان فوتبال ایران بلافاصله بعد از پیروزی مقابل تیم‌ملی لبنان در صیدا و حفظ صدرنشینی در گروه خود در مرحله مقدماتی جام‌جهانی قطر در یک پست مشترک اینستاگرامی انتقادات زیادی را درخصوص حمایت‌های نه‌چندان مناسب مسئولان ورزش کشور و فدراسیون فوتبال به عمل آوردند و در یکی از موارد نسبت به تامین البسه این تیم گلایه‌هایی را مطرح کردند تا دوباره مثل سال‌های اخیر تیغ تیز انتقادات در این خصوص به‌سمت برند آل‌اشپورت روانه شود.
این درحالی است که وحید جعفری مدیرعامل این شرکت در نمایندگی خاورمیانه شب گذشته در بیانیه‌ای در این مورد برخی اظهارات را مطرح کرد تا ابهامات لازم برطرف شود اما در این بین نکات مبهم پررنگ دیگری هم باقی‌مانده است مبنی‌بر اینکه چرا برای بازی‌های تیم‌ملی در مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی به تعداد لازم لباس تامین نشده است.
روز گذشته یکی از رسانه‌ها نیز از مبلغ ۸میلیارد تومان به‌عنوان حق فسخ قرارداد برای فدراسیون فوتبال ایران درصورتی که شرکت آلمانی بخواهد قرارداد خود را با فدراسیون فسخ کند خبر داد و این درحالی است که طبق شنیده‌های «فرهیختگان» این شرکت حدود یک‌سال قبل فسخ قرارداد را برای فدراسیون فوتبال ارسال کرده و خود آنها خواستار این فسخ بودند و حالا اینکه فدراسیون فوتبال روی چه حسابی و به‌دنبال چه فسخ‌ قراردادی است خود نقطه ابهام بزرگی محسوب می‌شود. نکته جالب اینکه مقامات قبلی فدراسیون فسخ آل‌اشپورت را نپذیرفتند و این درحالی است که مسئولان جدید با یک نامه می‌توانستند اعلام کنند اظهارنامه مبنی‌بر فسخ قرارداد مورد تایید است، ضمن اینکه درباره رقم ۸میلیاردی که مطرح شده است هم طبق شنیده‌ها، این ارقام که باید درصورت فسخ به فدراسیون داده شود هم ظاهرا صحت ندارد.
نکته قابل‌توجه اینکه بازیکنان تیم‌ملی در انتقادهای اخیر خود آل‌اشپورت را سیبل نکردند بلکه هدف آنها مدیریت فدراسیون فوتبال و مسئولان ورزش کشور بود و یکی از مشکلات هم نداشتن البسه به تعداد کافی بوده مبنی‌بر اینکه آنها دارند لباس‌های کهنه می‌پوشند و هربار آنها را می‌شویند و دوباره استفاده می‌کنند. نزدیکان به اسپانسر البسه می‌گویند سوال این است که اگر فقط بحث لباس بود می‌شد این‌طور عنوان کرد که مقصر تامین‌کننده لباس است و چرا شرکتی که باید لباس را تامین می‌کرده این کار را انجام نداده است. پس وقتی چندین مشکل وجود دارد این موضوع دیگر کاری فقط به لباس‌ها ندارد و اینجا باید فدراسیون پاسخگوی مشکلات و حل معضلات باشد.
اصل ماجرا چیست؟
برند آل‌اشپورت سال گذشته تصمیم گرفت قراردادش را به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت اضطراری حاکم بر دنیا با فدراسیون فوتبال ایران فسخ کند و به همین دلیل یک فسخ‌نامه برای فدراسیون فوتبال ارسال و اعلام کرد قرارداد طرفین از این پس فسخ‌شده و دیگر اعتباری ندارد.
بعد از این موضوع شاهد تغییرات در فدراسیون فوتبال به‌واسطه انتخابات برای ریاست جدید فدراسیون بودیم و فضا به سمت‌وسویی رفت که شرایط بسیار سختی بر فدراسیون فوتبال حکم‌فرما شده و در آن وضعیت، میزبانی را هم از ایران گرفتند و تیم‌ملی در یک وضعیت بسیار سخت قرار گرفت، از یک‌سو تیم باید می‌جنگید تا از مرحله اول صعود کند و ازسوی دیگر فدراسیون نوپا، حاکم بر امور فوتبال کشور شد. در آن مقطع نماینده آل‌اشپورت در خاورمیانه، نامه‌ای را به عزیزی‌خادم ارسال کرد و در این نامه ضمن تبریک انتخاب وی به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال، آمادگی خود را در آن مقطع زمانی با وجود آنکه قراردادی وجود نداشت اعلام کرد هرچند در این نامه تاکید شد اگر فدراسیون فوتبال برند دیگری را برای البسه به‌عنوان جایگزین در نظر نگرفته‌ است، آنها به‌عنوان نماینده شرکت آل‌اشپورت این آمادگی را دارند تا لباس‌های تیم‌ملی بزرگسالان ایران را تامین کنند که طبق شنیده‌های «فرهیختگان» عزیزی‌خادم هم از این موضوع استقبال کرد و لیستی را برای بازی‌های مرحله اول که به‌صورت متمرکز در بحرین برگزار شد به این شرکت ارائه داد که براساس همان فهرست آل‌اشپورت البسه را تحویل فدراسیون فوتبال داد.
تمایل طرفین برای ادامه همکاری
بعد از پایان این رقابت‌ها در جلساتی که بین شرکت آل‌اشپورت و فدراسیون فوتبال برگزار شد مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کردند فعلا شرایط فدراسیون مبهم و قصدشان این است که همچنان با آل‌اشپورت همکاری کننند چون نمی‌خواهند این شرکت را از دست بدهند که نماینده آل‌اشپورت موافقت خود را برای ادامه همکاری اعلام کرد.
در ادامه مجددا یک لیست دیگر برای تیم‌ملی ارائه شد که مورد موافقت قرار گرفت تا پایان مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی اقلام مورد نیاز تیم‌ملی تامین شود آن‌هم با وجود آنکه قراردادی وجود نداشت.
در ادامه یک‌بار دیگر ازسوی فدراسیون فوتبال این پیام مخابره شد از آنجایی که شرکت آلمانی سال‌ها کنار فدراسیون بوده و در موقعیت‌های سخت و دشوار به تیم‌ملی کمک کرده است مدیران فدراسیون دوست دارند با این شرکت همکاری کنند و درخواست برگزاری یک جلسه جدید ازسوی مسئولان فدراسیون فوتبال ارائه شد.
بر همین اساس در جلسه‌ای که در فدراسیون فوتبال برگزار شد این‌طور عنوان می‌شود که یکی از اشکالات این است که تا به‌امروز برند آل‌اشپورت نه برای خودش و نه برای فدراسیون فوتبال نتوانسته درآمدزایی کند که بر همین اساس قرار می‌شود فدراسیون فوتبال یک فرد را از یک شرکتی برای همکاری‌های فیمابین معرفی کند.
شرکتی که منافع طرفین را برهم زد!
بعد از مدت‌ها مذاکره شرکت آلمانی با شرکتی که ازسوی فدراسیون معرفی شده بود به‌نام رابردومان یک قرارداد امضا شد، اما در ادامه و بعد از اینکه کار انجام و قرارداد منعقد شد این شرکت خودش را به‌عنوان نماینده آل‌اشپورت در ایران معرفی کرد اما آل‌اشپورت تاکید کرده از آنجایی که با فدراسیون فوتبال قرارداد ندارد و قانونا و به‌صورت حقوقی قرارداد فسخ شده است، بنابراین اگر این شرکت قصد همکاری دارد باید مجددا یک الحاقیه به قرارداد قبل با فدراسیون فوتبال اضافه شود مبنی‌بر اینکه فدراسیون فسخ آل‌اشپورت را قبول ندارد و فدراسیون باید طبق این شرایط با ما ادامه همکاری دهد که این اتفاق نیفتاد و این درحالی بود که فرد و شرکتی که معرفی شده بود طبق شنیده‌ها، نه‌تنها در این حوزه هیچ تخصصی نداشت و اصلا درجهت کسب منافع برای فدراسیون فوتبال و برند آل‌اشپورت نیامده بود بلکه صرفا به‌دنبال این بود تا خودش را به‌عنوان نماینده برند آلمانی در رسانه‌ها مطرح کند.
این درحالی است که شهاب عزیزی‌خادم در برنامه فوتبال برتر ادعا کرد شرکت رابردومان و غلامرضا علیخانی برای تجاری‌سازی فدراسیون با او همکاری می‌کنند و وسط کار را گرفته‌اند که تیم‌ملی لباس باکیفیت بپوشد و از راه فروش همین لباس‌ها فدراسیون هم تجاری شود!
قراردادی که خیلی زود به‌هم خورد
از آنجایی که حضور این شرکت نه‌تنها فوایدی برای فدراسیون و آل‌اشپورت نداشت بلکه آسیب‌هایی را هم به برند زد، مسئولان آل‌اشپورت در خاورمیانه ابتدا در تماس با عزیزی‌خادم اعلام کردند این شرکت و فردی که به آنها معرفی شده این‌کاره نیست و این شرکت نمی‌تواند با این فرد همکاری داشته باشد و به همین دلیل قرارداد را فسخ خواهند کرد. در ادامه همچنین در جلسه دیگری که این‌بار در دبی به‌همراه رئیس فدراسیون و نماینده شرکت واسطه فدراسیون برگزار شد به عزیزی‌خادم اعلام شد قرارداد با شرکت واسطه فسخ‌شده اما با فدراسیون فوتبال شرایط ادامه همکاری وجود دارد اما نیاز به این موضوع است تا مجددا آل‌اشپورت به‌عنوان اسپانسر طبق یک الحاقیه معرفی شود که این اتفاق درنهایت نیفتاد با این حال نماینده آل‌اشپورت تاکید کرد در همان مقطع آمادگی داشته تا نیازها و مایحتاج تیم‌ملی بزرگسالان را بدون قرارداد برآورده کند تا زمانی که کسی بتواند منافع تیم‌ملی را بیشتر و بهتر تامین کند این شرکت را کنار خود حفظ کنند و لیست البسه مورد نیاز تیم‌ملی بزرگسالان را به آنها بدهند که این پیشنهاد مورد استقبال حاضران در جلسه واقع شد.
هیچ‌گاه لیست دومی ارائه نشد
اما نکته قابل‌توجه اینکه بعد از آن جلسه در دبی ازسوی فدراسیون فوتبال دیگر به آل‌اشپورت لیستی ارائه نشد که تیم‌ملی فوتبال ایران نیاز به مایحتاج جدید دارد یا خیر؛ این درحالی است که لیستی که چندماه قبل فدراسیون فوتبال درخواست کرد و اتفاقا لیست پروپیمانی هم بود در آن ذکر شده بود که تا پایان مرحله مقدماتی جام‌جهانی قطر این اقلام مورد نیاز است که تمام و کمال آن تامین شد اما دوباره در جلسه دبی تاکید شد اگر برای تیم‌ملی بزرگسالان نیاز مازاد است تامین می‌شود که درنهایت این اتفاق هم رخ نداد و ظاهرا خبری از لیست دوم نشد و خروجی آن هم ماجرایی است که بعد از بازی با لبنان به وجود آمد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما