سیاسی
فارس
۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ۱۰:۴۵:۱۷
تحرکات جدید عراق برای ازسرگیری گفت‌و‌گو میان ایران و عربستان
تحرکات جدید عراق برای ازسرگیری گفت‌و‌گو میان ایران و عربستان
پس از تعلیق دور پنجم گفت‌وگوها میان ایران و عربستان سعودی، یک مقام وزارت امور خارجه عراق خبر داد که دولت این کشور تحرکات جدیدی را برای ازسرگیری مذاکرات میان تهران و ریاض آغاز کرده است.
فارس

یک مقام وزارت امور خارجه عراق خبر داد که دفتر نخست‌وزیری این کشور تلاش‌های خود را برای ازسرگیری گفت‌و‌گو‌ها میان تهران و ریاض آغاز کرده است.

مقام یادشده در گفت‌و‌گویی تلفنی با روزنامه «العربی الجدید» در این خصوص اظهار داشت که سه مقام دولتی عراق که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، مأموریت تعیین یک زمان جدید برای دیدار مقامات ایرانی و سعودی را برعهده گرفته‌اند.

این مقام عراقی که به نام او اشاره‌‌ای نشده، اضافه کرد: «تا این لحظه، زمان مشخصی پیشنهاد نشده است. ایرانی‌ها تمایلی به تکرار چهار دوره گذشته ندارند. آن‌ها می‌خواهند که بر سر محورهای مشخصی توافق شود تا این محورها مورد بحث و بررسی قرار گیرند. مأموریت عراق در حال حاضر انتقال دیدگاه‌های دو طرف است».

وی همچنین گفت: «هنوز برای پاسخ به این سؤال که نتیجه تحرکات و مذاکرات میان سعودی‌ها و ایرانی‌ها خوب بوده یا برای خوشبینی درباره آن، زود است چراکه اختلافات همچنان زیاد است».

این مقام عراقی در ادامه با اشاره علت لغو آخرین دور گفت‌و‌گوها میان تهران و ریاض، خاطرنشان کرد که ایران پیشتر از ریاض خواسته بود که اعدام‌ شیعیان این کشور را متوقف کند.

پیش از این، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس آنتالیا از زمان دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در بغداد خبر داده بود؛ اما پس از اعدام دسته‌جمعی گروهی از شیعیان عربستان توسط ریاض، برخی رسانه‌ها از جمله شبکه «المیادین» خبر دادند که ایران به صورت یک‌طرفه این گفت‌وگوها را  تعلیق کرده است.

وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرده بود که ۸۱ نفر را به جرم داشتن آنچه  عقاید انحرافی و ارتباط با تروریسم خواند، اعدام کرده است. انجمن موسوم به «معارضان شبه‌جزیره عربستان» در واکنش به این اعلام خبر داده بود که ۴۱ نفر از این افراد اعدام شده از جوانان جنبش مسالمت آمیز «الحراک» و از اهالی مناطق شیعه‌نشین احساء و قطیف بوده‌اند.

دولت یمن نیز به اعلام عربستان سعودی واکنش نشان داده بود و اعلام کرده بود که دو نفر از اسرای جنگی یمن هم که در عربستان سعودی زندانی بودند، از جمله ۸۱ نفری بودند که بر خلاف قوانین بین‌المللی توسط رژیم آل سعود اعدام شدند.

خبرگزاری فرانسه نیز تنها چند روز پس از اعلام ریاض خبر داد که چهار حکم اعدام دیگر در عربستان سعودی اجرایی شده و مجموع اعدام‌ها از ابتدای سال جاری در این کشور به ۱۰۰ نفر رسیده است. ریاض مدعی شده بود که این افراد به اتهام کشتار و تجاوز اعدام کرده است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بیست و دوم اسفندماه به اعدام دسته جمعی اخیر در عربستان واکنش نشان داد و این اقدام غیر انسانی را در مغایرت با مبانی اولیه حقوق بشر و حقوق بین‌الملل و اقدامی مغایر با اصول انسانی و رویه‌های حقوقی پذیرفته شده بدون رعایت فرآیندهای عادلانه قضایی خواند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرده بود: «اعدام و خشونت افسارگسیخته راه حل بحران‌های خودساخته نیست و دولت عربستان نمی‌تواند از عناوین متداول برای پوشاندن آشفتگی‌های سیاسی و قضایی و سرکوب مردم سوءاستفاده کند».

خطیب‌زاده همچنین با یادآوری اعمال استانداردهای دوگانه کشورهای غربی و استفاده ابزاری از مفهوم حقوق انسان، سکوت و بی‌عملی کشورهای مدعی حقوق بشر به این گونه اقدامات را محکوم کرد و آن را نشانه‌ای از دورویی این کشورها در بهره برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود و علیه دولت‌های مستقل برشمرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما