بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ ۱۳:۲۰:۱۵
اقدام تحریک آمیز نظامیان ترکیه‌ای در دریای اژه
اقدام تحریک آمیز نظامیان ترکیه‌ای در دریای اژه
منابع خبری می‌گویند 12 عضو نیروی دریایی ترکیه تا مرز نزدیکترین جزیره به یونان در دریای اژه شنا کرده‌اند.
فارس

وزارت دفاع ترکیه فیلمی از شنای برخی از نظامیان خود تا نزدیکی یک جزیره یونانی در دریای اژه منتشر کرد. رسانه‌های یونانی روز دوشنبه با پرداختن به این قضیه، از اقدام ارتش ترکیه انتقاد کردند.

روزنامه «اکاثیمرینی» نوشت، در یک ویدیوی تحریک آمیز که در حساب توییتر وزارت دفاع ترکیه منتشر شده، دانشجویان نظامی ارتش ترکیه در حال شنا کردن در امتداد جزیره «کاستلوریزو» در جنوب شرقی یونان در دریای اژه در تلاشی آشکار برای تاکید بر نزدیکی آن  مکان به سواحل ترکیه نشان داده می‌شوند.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در اظهاراتی در ۲۴ دسامبر منطقه دریایی یونان در اطراف کاستلوریزو را به چالش کشید و گفت: «یک دانشجوی نظامی هم می‌تواند به سمت آنجا شنا کند.»

در این ویدئوی جنجالی وزارت دفاع ترکیه، ۱۲ دانشجوی دانشکده نیروی دریایی دانشگاه دفاع ملی در حال شنا از آکادمی خود تا جزیره توزلا  نزدیک جزیره کاستلوریزو دیده می‌شوند.

روزنامه «گریک ریپورتر» نیز نوشت، دانشجویان نظامی ترکیه تا نزدیک جزیره یونانی کاستلوریزو شنا کردند تا نشان دهند که  این جزیره یونانی چقدر به ترکیه نزدیک است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که وزیر دفاع ترکیه گفته بود کاستلوریزو در منطقه‌ای  بسیار نزدیک به ترکیه قرار دارد. 

آکار گفت: «ما در مورد یک جزیره ۱۰ کیلومتر مربعی صحبت می کنیم. و آنها (یونانی‌ها) مدعی مساحت دریایی ۴۰۰۰۰ متر مربعی برای این جزیره هستند. و وقتی به این ادعا «نه» می‌گوییم، ما را به «توسعه‌طلبی» متهم می‌کنند. ما انتظار داریم آنها بفهمند که چنین اقدامات و لفاظی هایی آنها را به جایی نمی رساند. این جریره در فاصله ۱۹۵۰ متری  واقع شده است و یک دانشجوی نظامی می‌تواند با شنا به آن مکان برسد.

چندی قبل یک مقام ارشد «حزب حاکم عدالت و توسعه» ترکیه گفت که در صورت حمله موشکی یونان به ترکیه، نیروهای مسلح ترکیه ظرف پنج ساعت آتن را فتح می‌کنند.

«متین کولونک» از اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه و از نزدیکان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشستی با عنوان «موقعیت ترکیه در نظم نوین جهانی» این اظهارات جنجالی را بیان کرد.

کولونک در این مراسم درباره تنش بین ترکیه و یونان بر سر حقوق انرژی در دریای اژه و شرق مدیترانه در تابستان گذشته و شایعات احتمال حمله موشکی یونان به ترکیه صحبت کرد.

وی گفت: «من شنیده‌ام یونان حمله موشکی به ترکیه خواهد کرد. به آنها اجازه دهید این کار را انجام دهند و پاسخی دریافت خواهند کرد. آنگاه ما پنج ساعت دیگر در آتن خواهیم بود».

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما