سیاسی
مشرق نیوز
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۲۱:۵۵:۱۹
ادامه حملات توپخانه‌ای و پهپادی به تروریست‌های کومله و دموکرات
ادامه حملات توپخانه‌ای و پهپادی به تروریست‌های کومله و دموکرات
برای سومین روز پیاپی حملات سنگین توپخانه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروهک های ضد انقلاب و تجزیه طلب در عمق منطقه اقلیم کردستان عراق و نزدیکی مرزهای شمال غربی کشورمان ادامه دارد.
مشرق نیوز

بنابر اطلاعیه منتشر شده توسط روابط عمومی سپاه پاسداران (۲ روز قبل) این حملات در پاسخ به حمایت گروهک تروریستی کومله از ناآرامی‌های اخیر و همچنین تلاش برای وارد کردن سلاح داخل ایران بوده است.

گفته می‌شود در سومین روز از حملات سپاه به مواضع تروریست‌ها علاوه بر توپخانه، از پهپادهای رزمی نیروی زمینی سپاه نیز استفاده شده است.

بنابر اطلاعیه منتشر شده، در این عملیات یگان‌های توپخانه‌ای و پهپادی نیروی زمینی سپاه با به‌کارگیری تسلیحات هوشمند و نقطه‌زن، مقرهای تجمع و مراکز آموزشی و عملیاتی گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق را مورد هدف قرار دادند.

این حملات پس از آن آغاز شده است که دسته هایی از گروهک های تجزیه طلب نظیر کومله و دموکرات با سو استفاده از نا آرامی‌های رخ داده در برخی استان های غربی کشور در تلاش بودند تا با انتقال کادرهای مسلح، هدایت اغتشاشگران در خیابان و به تدریج انتقال سلاح یا مواد منفجره به استان های کردستان و آذربایجان غربی، اقدام به عملیات های تروریستی و ایجاد نا امنی در کشور کنند.

این سومین بار از ابتدای سال جاری هجری شمسی است که مواضع گروهک‌های تجزیه طلب دموکرات و موکله در نزدیکی مرزهای شمال غربی کشور هدف حملات دقیق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار می‌گیرند.

در روزهای چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت و سه شنبه ۲۵ مرداد سال جاری نیز توپخانه سپاه، مواضع گروهک های تروریستی را در مناطقی نظیر سیدکان، بربزین، هلگورد و آلانه در استان اربیل عراق هدف قرار داده بود.

پس از اینکه اسفند ماه سال گذشته، نیروی هوافضای سپاه پاسداران عملیات موشکی بزرگی را علیه مقر مخفی موساد در ویلایی نزدیک شهر اربیل عراق انجام داد، مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران بارها به مقامات کرد منطقه اقلیم کردستان عراق هشدار داده بودند که ایران هرگز حضور و فعالیت گروه های تروریستی در نزدیکی مرزهای خود را نخواهد پذیرفت و مسئولیت اخراج این گروه ها از شمال عراق با مقامات منطقه اقلیم کردستان خواهد بود.

اغتشاش خیابانی در ایران؛ فرصتی برای آشتی دوباره
در ماه های اخیر تنش و اختلافات شدید میان گروهک های تروریستی در شمال عراق پدید آمده بود؛ اختلافاتی که پس از جلسه کنگره اخیر گروهک دموکرات و اعلام اتحاد دوباره دو شاخه جدا شده این گروهک یعنی "حزب دموکرات کردستان" و "حزب دموکرات کردستان ایران" موسوم به حدک و حدکا آغاز شد.

در جلسات مربوط به این کنگره و روزهای پس از آن، سردمداران گروهک نظیر مصطفی هجری، جملات تندی علیه گروهک منحله کومله بیان کرده بودند.

هجری سرکرده گروهک دموکرات چندی پیش در مصاحبه با "ژیار گل" خبرنگار بی بی سی فارسی در خصوص سوابق درگیری میان دموکرات و کومله گفته بود: گروهک کومله عامل اصلی آغاز این جنگ بود که به "جنگ برادرکشی" معروف شده است؛ کومله، حزب دموکرات را حزبی بورژوازی می خواند و خودشان را نماینده طبقه کارگر می دانستند و می گفتند مبارزه با حزب دمکرات، مقدم تر از مبارزه با رژیم اسلامی ایران است.

این موضوع موجب خشم شدید فرماندهان گروهک کومله شد؛ رئوف افسایی یکی از تروریست‌های با سابقه عضو کومله در واکنش به سخنان هجری گفت:

_ ما شاهد بودیم و همیشه گفته ایم که رهبری حزب دموکرات کردستان ایران و شخص قاسملو، به امام خمینی، لبیک گفته بودند.

_ هجری در رابطه با جنگ تحمیلی حزب دموکرات علیه کومله کاملا دروغ می گوید؛ رهبری حزب دموکرات و قاسملو، تحمل نقد و آزادی بیان را نداشتند و علیه ما، از زور و اسلحه استفاده کردند.

همچنین هر دو طرف شروع به تبلیغات سنگین بر روی اسنادی کردند که منابع عراقی علیه فعالیت های خائنانه آنها منتشر کرده بودند.

اسنادی که نشان می‌داد عبدالرحمان قاسملو سرکرده معدوم گروهک دموکرات در دهه ۶۰ شمسی، با دریافت مقادیر هنگفتی پول (۱۲۵ هزار دلار) از رژیم بعثی صدام، اقدام به همکاری با آنها حتی تا مرحله نفی حملات شیمیایی ارتش بعث علیه مردم بی گناه کردستان کرده است.



همچنین رسانه های طرفدار حزب دموکرات نیز اسناد مربوط به همکاری های اطلاعاتی و جاسوسی گروهک کومله با رژیم صدام در دوران دفاع مقدس را منتشر کردند.

سندی که به تازگی در رسانه های عراقی منتشر شده است حکایت از دریافت مبالغی از سوی گروهک کومله در ازای فروش اطلاعات به رژیم بعث عراق دارد. اسم مورد اشاره در سند (حسن شمسی) عضو کمیته مرکزی کومله است.



در شرایطی که تنش و اختلاف میان دو گروهک به اوج خود رسیده بود، فرصتی مغتنم در اختیار آنها قرار گرفت تا علی رغم میل باطنی و تنها به منظور حفظ ظاهر در میان طرفداران خود، دست به اتحاد موقت و همکاری دوباره بزنند؛ نا آرامی و اغتشاش خیابانی در ایران.

با بهره برداری از مرگ یک دختر جوان و حضور تعداد محدودی از معترضین در خیابان های شهرهای کردنشین غرب کشور، بلافاصله رد پای سمپات ها و کادرهای مسلح دو گروهک در این مناطق دیده شد. علی رغم جمعیت بسیار اندک و فعالیت محدود اغتشاشگران در مناطق، تلاش می شد تا با انتشار تصاویر و ویدئوهای حاوی شعارهای مارکسیستی و تجزیه طلبانه مشهور دو گروه، چنین وانمود شود که تظاهراتی مردمی با رهبری مستقیم این دو سازمان تروریستی در خیابان های شهرهای کردستان و آذربایجان غربی در حال انجام است.

در برخی از این ویدئوها عباراتی نظیر "زنده باد کمونیسم" یا "زنده باد کاک فواد" شنیده می شد که شعارهای فراموش شده گروهک کومله به یاد سرکرده معدمشان "فواد مصطفی سلطانی" را تکرار می کردند.
فواد مصطفی سلطانی ملقب به "کاک فواد" نخستین رئیس و از بنیان گذاران اصلی گروهک کومله در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی بود که در شهریورماه ۱۳۵۸ در جاده سنندج _ مریوان در کمین نیروهای انقلابی گرفتار شده و به هلاکت رسید.

با فروکش کردن آشوب خیابانی در شهرهای غرب کشور، به نظر می رسد یک بار دیگر فرصت سو استفاده تجزیه طلبان برای اتحاد و همکاری به پایان رسیده و دستگیری تعداد زیادی از کادر سازمانی آنها و حملات سنگین توپخانه ای و پهپادی سپاه پاسداران به مراکز آموزشی و لجستیکی دو گروهک بار دیگر به آنها یاد آوری کرده است که دوران مبارزه خیالی و کاک فواد ها و قامسلوها مدت هاست به سر آمده و خاک ایران هرگز به محلی برای جولان تروریست ها و تجزیه طلب ها تبدیل نخواهد شد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما