بین الملل
کیهان
۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ۰۰:۰۰:۲۲
تایمز اسرائیل: توافق بازگشت به برجام فعلاً در دستور کار نیست
تایمز اسرائیل: توافق بازگشت به برجام فعلاً در دستور کار نیست
یک نشریه صهیونیستی مدعی شد واشنگتن به تل‌آویو گفته است که توافق بازگشت به برجام فعلاً در دستورکار نیست.
کیهان

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در مطلبی به نقل از یک مقام ناشناس آمریکایی مدعی شد: واشنگتن به تل‌آویو اطلاع داده که توافق بازگشت به برجام در حال حاضر در دستورکار نخواهد بود.
طبق ادعای این نشریه صهیونیستی، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تماس اخیرش با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و برخی از مقامات این کشور پیامی مبنی بر این‌که توافق بازگشت به برجام در آینده نزدیک امضا نمی‌شود، دریافت کرده است.
«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ادعا کرد که پاسخ ایران، واشنگتن را در موقعیتی قرار نداد که توافق را انجام دهد.
این در حالی است که قدرت‌های حاضر در مذاکرات وین منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن هستند.
پیش ‌از این، روزنامه صهیونیستی‌ هاآرتص در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه صهیونیست ادعا کرد این احتمال وجود دارد که مقامات آمریکایی بخواهند امضای توافق هسته‌ای با ایران را تا بعد از انتخابات کنگره در ماه نوامبر به تأخیر بیندازند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفته است تهران پاسخی «سازنده» به پیشنهادهای واشنگتن درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ارسال کرده است. حتی در همین راستا «میخائیل اولیانوف» نماینده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین در توئیتر خود نوشت: «پیشنهادهای ایران بیش ‌از حد بلندپروازانه نیستند و می‌توانند به ‌شرط وجود اراده سیاسی لازم برای تکمیل مذاکرات وین مورد توجه قرار گیرند.»
آمریکا: نمی‌توانیم توافق را به سرانجام برسانیم
«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سؤالی درباره وضع فعلی مذاکرات وین، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، گفت که پاسخ ایران به پیشنهادات آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق در وین، نشان داده است که هنوز شکاف‌ها و اختلافاتی در مذاکرات وجود دارد.
به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که از نظر او روند مذاکرات احیای برجام در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: پاسخ ایران [به پیشنهادات آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق در وین] ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم توافق را به سرانجام برسانیم. ما مدام گفته‌ایم که شکاف‌ها وجود دارند و از پاسخ ایران معلوم است که این شکاف‌ها هنوز باقی مانده‌اند.
کاخ سفید: هنوز شکاف‌هایی در توافق احیای برجام وجود دارد
سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری عنوان کرد که واشنگتن برای هر سناریویی در مذاکرات وین آماده است.
به گزارش ایسنا، «کارین جین پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت: اگر ایران آماده پایبندی به توافق هسته‌ای 2015 باشد ما نیز آماده انجام همان کار هستیم.
وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: ما برای تمام سناریوها- چه بازگشت به توافق هسته‌ای محقق شود چه به سرانجام نرسد- آماده هستیم.
سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد که هنوز شکاف‌هایی با ایران وجود داشته و بایدن هرگز توافقی را که در راستای منافع آمریکا نباشد، با ایران امضا نخواهد کرد.
آمریکا: تعهد ما به تحقق توافق کاهش یافته است
به گزارش روزنامه واشنگتن اگزمینر، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری تلفنی، با وجود تأکید مقامات ایران مبنی بر اینکه تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد،‌ با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران گفت: رئیس‌جمهور به ‌وضوح گفته است و از اعضای دولتش خواسته که گزینه‌های دیگر را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی سلاح هسته‌ای بررسی کنند چون می‌دانیم که هیچ مشکلی در خاورمیانه با یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای به‌آسانی حل نمی‌شود. من فکر می‌کنم شما حتی می‌توانید بگویید و گفته شما دقیق باشد که یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، مقابله با همه مشکلات ناشی از ایران را بسیار سخت‌تر می‌کند.
کربی درباره پاسخ ایران به متن پیشنهادی توافق در مذاکرات وین گفت: پس از ارائه پاسخ از سوی ایران به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا، هنوز شکاف‌هایی بین تهران و واشنگتن وجود دارد.
او ادامه داد: دیپلمات‌های ما همچنان کارهایی باقی‌مانده برای تحقق توافق در پیش دارند و تعهد ما به تحقق توافق، کاهش یافته است.
کربی همچنین گفت: نمی‌توانم زمانی را برای تحقق توافق به شما بگویم، وقتی توافق حاصل شد همه از آن مطلع می‌شویم. مذاکرات، پس‌وپیش دارد ما هنوز به‌دنبال تحقق پیروی کامل متقابل برجام هستیم.
به گفته کربی، نمی‌توان گفت که ما در نزدیکی لبه پرتگاه هستیم.
این مقام ارشد کاخ سفید در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به مقامات تهران در مورد اقدام یک‌جانبه رژیم اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده بود، گفت: آمریکا همواره ثابت کرده که قوی‌ترین حامی اسرائیل در دفاع از خود و ارائه تجهیزات در این زمینه است.
او درباره تصمیم دولت آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای بیان کرد: رئیس‌جمهور به ‌وضوح گفته است که اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد. او در این امر جدی است. از طرفی او قویاً معتقد است که بهترین راه برای انجام این کار از طریق دیپلماسی است و به همین دلیل است که ما سخت تلاش می‌کنیم تا بتوانیم برجام را احیای کنیم، ما این مسیر را ترجیح می‌دهیم.
قول دو سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه در سفر به اسرائیل؛ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره با برجام مخالفت خواهند کرد
«باب منندز» و «لیندزی گراهام» دو سناتور بانفوذ دموکرات و جمهوری‌خواه که به اسرائیل سفر کرده‌اند، در یک نشست خبری در اورشلیم گفتند که دولت جو بایدن «متعهد» شده که در صورت دستیابی به توافق با ایران برای احیای برجام، آن را برای بررسی به کنگره بیاورد.
دو سناتور اما گفتند «قول می‌دهند» که چنین توافقی با «مخالفت دو حزبی» از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان روبه‌رو شود.
سناتور منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا از ایالت نیوجرسی، افزود با این‌ حال معلوم نیست که نتیجه رأی‌گیری در کنگره چه باشد.
سناتور منندز که در سال ۱۳۹۴ نیز به‌سختی با برجام مخالف بود در نشست خبری در اسرائیل گفت که هیچ اطمینانی ندارد که توافق جدید نسبت به برجام اولیه، متنی بهبودیافته برای تأمین منافع آمریکا و متحدش، اسرائیل، باشد.
سناتور گراهام، رئیس کمیته نیروهای مسلح در سنا نیز در این نشست درباره گزارش‌های انتشاریافته در رسانه‌های اسرائیل در این زمینه که رئیس موساد اجازه نیافته در سفر کنونی‌اش به واشنگتن در این کمیته حضور یافته و علیه توافق با آمریکا و ایران سخن بگوید، تنها گفت: «او حرف‌های خود را به کمیسیون زده است». اما گراهام توضیح بیشتری نداد که این بیان حرف‌های رئیس موساد چگونه صورت گرفته است.
 
اظهارات مقامات آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که آمریکا و ایران در مدت اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند؛ متنی که به گفته «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.
بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به‌جای نزدیک شدن نظرات، در حال فاصله گرفتن آرا است.
او تأکید کرد: موضع‌ها نزدیک‌تر نشده بلکه فاصله گرفته‌اند.
بورل عنوان کرد که این «بسیار مایه نگرانی» است چراکه توافق ممکن است به‌کل به خطر بیفتد.
این مقام ارشد اروپایی در ادامه گفت که «در حال حاضر نسبت به حصول توافق در مقایسه با ۲۸ ساعت پیش اطمینان کمتری وجود دارد.»
این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک کنفرانس ایرانی در این‌باره گفت: ما در این زمینه برای اینکه کمک کنیم به پایان خوش این ماراتن و به اهداف مدنظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین‌ حال روند را برای شکل‌گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به‌عنوان چارچوب مناسب برای حل‌وفصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم، مسئولانه عمل کردیم. ایران دیدگاه‌های خود را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم. او اظهار کرد: پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل زمینه‌ای را فراهم کند در زمان کوتاه جمع‌بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد.
کنعانی تأکید کرد: لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ملت ایران از اهداف اساسی ماست و ایران در این خصوص تلاش می‌کند و این از اولویت‌های اساسی تیم مذاکره‌کننده ایران است.
تأکید سران آمریکا و انگلیس بر ادعاها علیه ایران، روسیه و چین
«جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «لیز تراس»، نخست‌وزیر جدید انگلیس، آغاز به‌کار او را تبریک گفت.
بیانیه کاخ سفید دراین‌ارتباط حاکی است که بایدن و تراس در نخستین گفت‌وگوی تلفنی پس از راهیابی تراس به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن (دفتر نخست‌وزیر انگلیس) بر ادعای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کرده‌اند.
دو طرف همچنین درباره آمادگی برای عمیق‌تر کردن روابط، مقابله با بحران‌های جهانی، حمایت از اوکراین و چالش‌های ناشی از چین و امنیت انرژی گفت‌وگو کردند.
بایدن و تراس در حالی ادعای سلاح هسته‌ای درباره ایران را مطرح کرده‌اند، که تاکنون به‌ دفعات متوالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرده است.
رئیس شورای اروپا: از توافق با ایران منصرف نخواهیم شد
رئیس شورای اروپا با اشاره به بحران انرژی در اروپا و بیان اینکه کشورهای اروپایی در ماه‌های آینده روزهای سختی خواهند داشت، گفت که اتحادیه اروپا از توافق با ایران منصرف نخواهد شد.
«شارل میشل» رئیس شورای اروپا که به قطر سفر کرده است، عصر دیروز (چهارشنبه)، در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» به توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد.
رئیس شورای اروپا اظهار داشت: «قطر نقشی اساسی در زمینه انرژی دارد و ما تمایل داریم روابط‌مان را با این کشور تقویت کنیم. اروپا به علت جنگ روسیه با اوکراین تحت‌فشار قرار دارد و این مسئله روند انرژی‌رسانی را نیز تحت‌فشار قرار داده و قیمت‌ها را بالا برده است.»
شارل میشل اضافه کرد: «هدف از تحریم روسیه فشار بر این کشور برای توقف جنگ علیه اوکراین است. اتحادیه اروپا شریکی مطمئن است و ما آماده همکاری با تمام کشورها هستیم.»
میشل با اشاره به رایزنی با «تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر و آمادگی برای شراکت با دوحه، گفت: «ماه‌های آینده برای اتحادیه اروپا سخت خواهد بود و بسیاری از شرکت‌ها به علت قیمت انرژی متضرر شده‌اند.»
او همچنین به توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت: «به‌رغم وجود نشانه‌هایی منفی درخصوص پیشنهاد اتحادیه اروپا، ما از توافق هسته‌ای با ایران منصرف نخواهیم شد.»

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما