ورزشی
ایسنا
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ۱۶:۰۳:۱۱
امید المپیک پاریس، محروم از بورسیه IOC
امید المپیک پاریس، محروم از بورسیه IOC
یکی از شانس های اصلی کسب سهمیه المپیک وزنه برداری به این که دلیل از سوی علی مرادی رئیس سابق فدراسیون معرفی نشد، از دریافت بورسیه IOC محروم مانده است.
ایسنا

چندی قبل فدراسیون ها اسامی ورزشکاران خود را برای دریافت بورسیه IOC معرفی کردند، علی مرادی که آن زمان ریاست فدراسیون را برعهده داشت دست به یک انتخاب بحث برانگیز زد و تصمیم گرفت یک سهمیه وزنه‌برداری را به یکی از امیدهای کسب سهمیه المپیک ندهد و همین مسئله باعث اعتراض برخی وزنه برداران هم شده بود.
حتی در این میان خود علی داودی پیگیر بورسیه شد  و کمیته ملی المپیک زمانی که توانست سهمیه های خود را از ۱۰ به ۱۵ نفر افزایش دهد، یک سهمیه را به علی داودی داد. در واقع فدراسیون برای اینکه این بورسیه به داودی برسد، اقدامی انجام نداد.
کمیته ملی المپیک از ابتدا اعلام کرد که  بورسیه ۵۰۰ دلاری IOC برای کسانی است که شانس بالایی برای گرفتن سهمیه المپیک پاریس دارند و رسول معتمدی با وجود اینکه از امیدهای اصلی وزنه‌برداری برای کسب سهمیه المپیک است اما به این دلیل که نامش به IOC ارسال نشد، از دریافت این بورسیه محروم ماند.
معتمدی ۲۳ ساله تمام شرایط لازم را برای دریافت بورسیه داشت و در اولین حضورش در قهرمانی بزرگسالان آسیا  و بزرگسالان جهان مدال طلا گرفت که تنها مدال طلای ایران در قهرمانی جهان ۲۰۲۱ بود. از طرفی دسته وزنی او یعنی ۱۰۲ کیلوگرم نیز وارد بازی های المپیک شد اما مشخص نیست که چرا علی مرادی او را معرفی نکرد.
با وجود اینکه بارها از این وزنه بردار جوان به عنوان یکی از امیدهای این رشته برای کسب سهمیه المپیک و حتی مدال نام برده شده است اما به نظر می رسد، رئیس سابق چندان اعتقادی به آنان نداشته که حاضر نشد نام معتمدی یا نفرات دیگری چون علیرضا یوسفی را معرفی کند.
هر چند کمیته ملی المپیک سعی می کند در مسائل فنی فدراسیون ها ورود نکند اما این انتظار بود در بحث بورسیه ها کارشناسی شده تر عمل کند.
گرفتن سهمیه المپیک پاریس در وزنه برداری به مراتب سخت تر از دوره قبل است و با کاهش تعداد اوزان، تعداد سهمیه هایی که در کل جهان توزیع می شود نیز بسیار کم شده است بنابراین در این شرایط باید نفراتی که پیش بینی می شود از شانس بیشتری برای رسیدن به سهمیه المپیک برخوردار باشند، مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند. از آنجا که ورزشکار در روزهای حساس کسب سهمیه نیاز به حمایت بیشتری دارد، کمیته ملی المپیک می تواند شرایطی را فراهم کند تا نفراتی که امید اصلی رسیدن به سهمیه المپیک هستند اما به هر دلیل نتوانستند از بورسیه IOC استفاده کنند، به گونه دیگر مورد حمایت قرار بگیرند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما