اجتماعی
فارس
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ۱۶:۳۶:۲۹
«تورم نمره» دسته گل امتحانات مجازی!/ 3 سؤال جواب می‌دهم 10 هزار تومان می‌گیرم
«تورم نمره» دسته گل امتحانات مجازی!/ 3 سؤال جواب می‌دهم 10 هزار تومان می‌گیرم
آموزش و پرورش نگران امتحانات مجازی است! نگرانی از بابت اخذ نمرات توسط دانش‌آموزان که بررسی‌ها، تورم نمره را نشان می‌دهد و حاکی از یک افت پنهان است!
فارس

بالاخره بعد از 21 ماه از آموزش صرف در فضای مجازی و تلویزیون، مدارس کشور کم‌کم به سمت بازگشایی در حال حرکت هستند. برخی مدارس باز شدند و برخی هم در حال طی کردن فرایند بازگشایی هستند. 

برخی دانش‌آموزان معتقدند که با بازگشایی مدارس، معلمان به سمت گرفتن امتحان رفتند و این روزها آنها مجبورند که امتحان حضوری بدهند و از درس خواندن خبری نیست. این موضوع، سوژه‌ای شد که به سراغ دانش‌آموزان و معلمان برویم و ببینیم که واقعا اصل جریان چیست و چرا معلمان ترجیح می‌دهند که امتحانات را حضوری برگزاری کنند.

دبیر فیزیک یکی از مدارس تهران به خبرنگار فارس گفت: در امتحانات مجازی واقعا نمی‌شود تشخیص داد که دانش‌آموز چقدر درس را یاد گرفته است. ما هدفمان این است که محتوا را به دانش‌آموزان یاد دهیم اما گاهی اوقات وقتی پاسخ سؤالات به دستمان می‌رسد، تعجب می‌کنیم چرا که می‌بینیم برخی دانش‌آموزان از روی هم حل کردند. 

وی ادامه داد: برخی بچه‌ها، گروه‌های موازی با کلاس ایجاد می‌کنند و سؤالات امتحانی را آنجا می‌گذرانند؛ مورد دیگر که خیلی ناراحت کننده است، این بوده که بچه‌ها از یک نفر برای حل سؤالات کمک می‌گیرند و به آن فرد پول می‌دهند؛ در حالی که هدف ما یاد گرفتن است و نمره نباید اصل باشد. متأسفانه کنکور باعث شده است که بچه‌ها به سمت گرفتن نمره بالا بروند و این یک ضعف بزرگ است.

* امتحانات سخت مجازی

اینکه دانش‌آموزان از همدیگر کمک بگیرند، یک نکته است ولی اینکه به فردی پول دهند که به سؤالات برای آنها پاسخ دهد، نکته دیگر است که جای تأمل دارد!

یکی از دانش‌آموزان رشته تجربی پایه یازدهم شهرستان تهران، به خبرنگار فارس گفت: یکی از دوستانم، از طریق کانال‌های تلگرامی، فردی را پیدا کرد که پول کمی می‌گیرد و پاسخ سؤالات را می‌دهد. برای هر سه سؤال، 10 هزار تومان می‌گیرد؛ روشش هم اینگونه است که اول پول را می‌ریزی و بعد او سؤالات را جواب می‌دهد. دوستم برای اینکه باید کارت به کارت می‌کرد و خانواده‌اش متوجه می‌شدند، برای آن فرد شارژ موبایل خرید و فرستاد ولی خیلی‌ها پول می‌دهند. 

وی اضافه کرد: اینکه ما توقع داریم که معلمان در زمان کلاس حضوری درس دهند، به این معنی نیست که در امتحان مجازی می‌توانیم تقلب کنیم چون معلمان در امتحان گرفتن، روش‌های سخت‌گیرانه‌ای را دارند و اینطوری نیست که کسی بتواند تقلب کند. 

این دانش‌آموز توضیح داد: مثلا یک معلم، کل کلاس را به سه گروه تقسیم می‌کند و هر گروه ۲۰ سوال متفاوت را پاسخ می‌دهند. حتی اگر مدرسه دو یا سه کلاس تجربی داشته باشد، سؤالات آنها نیز با هم فرق می‌کند؛ از طرفی بچه‌ها نمی‌دانند که در چه‌ گروهی هستند و هر بار گروه‌ها نیز تغییر می‌کنند. 

* ارتباط تصویری معلمان با دانش‌آموزان

برخی دانش‌آموزان عنوان می‌کنند که امتحانات مجازی که معلمان‌شان می‌گیرند، آنقدر سخت است که امکان تقلب وجود ندارد. 

یک دانش‌آموز کلاس نهم به خبرنگار فارس گفت: درست است که برخی امتحانات داخلی کلاس ممکن است به‌گونه‌ای باشد که بچه‌ها تقلب کنند اما امتحانات مهم مثل پایان سال اصلا این شکلی نیست.

وی ادامه داد: برخی امتحانات به صورت فردی برگزار می‌شود و معلم، سؤالات را به صورت فردی برای یک دانش‌آموز می‌فرستد و از او می‌خواهد که وبکم موبایل یا کامپیوتر را روشن کند و نحوه پاسخ دادن به سؤالات را ببیند.

این دانش‌آموز افزود: برخی معلمان هم روش دیگری دارند و مثلا سؤالات تستی در مدت کم می‌دهند. اصلا فرصت تقلب نیست. حتی فرصت اینکه کتاب را باز کنید، وجود ندارد. باید زود جواب داد. یا اینکه معلمان به همه دانش‌‌آموزان چند سؤال متفاوت می‌دهند و اصلا امکان تقلب وجود ندارد. 

* والدینی که به جای فرزند امتحان می‌دهند!

برخی معلمان هم از اینکه بعضی از والدین به جای فرزندان‌شان، امتحان می‌دهند، گلایه دارند و معتقدند که از نحوه پاسخ دادن به سؤالات مشخص است که والدین در کنار فرزندشان هستند.

این نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که معلم متوجه می‌شود دانش‌آموزش، مفاهیم مورد نظر را یاد نگرفته است و خانواده هم نمی‌پذیرد که فرزندش نمره پایین کسب کند.

در واقع نمره‌ای که دانش‌آموز کسب کرده است، نمره واقعی نیست ولی خانواده ادعا دارد که دانش‌آموز، سؤالات را پاسخ گفته است.

* افت پنهان و تورم نمره!

آموزش و پرورش هم نگران امتحانات مجازی است؛ نگرانی از بابت اخذ نمرات توسط دانش‌آموزان که تورم نمره را نشان می‌دهد و حاکی از افت پنهان است.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: ما از معلمان خواسته‌ایم که در ابتدای بازگشایی مدارس، از دانش‌آموزان نسبت به آموخته‌های قبلی آزمونی بگیرند تا از یادگیری‌های قبلی اطمینان حاصل کنند. 

وی ادامه داد: بر اساس شواهد و قراین و نه مطالعات علمی، می‌بینیم که نمرات دانش‌آموزان در برخی پایه‌ها و درس ها تورم دارد؛ تورم به معنای این است که اگر در یک درسی، میانگین نمرات در شرایط عادی غیرکرونایی 12 بوده است اکنون به 15 و 16 رسیده است و غیرعادی جلوه می‌کند.زیرا روندهای ما در رشد، روندهای چند صدمی است.

کمرئی توضیح داد که تورم نمره بیشتر در میان پایه‌ها مشاهده شده است و افزود: وقتی نمره تورم دارد یعنی تمایل سیستم آموزشی برای این است که این دانش‌آموزان را عبور دهد یا اینکه نتوانسته است در مرحله سنجش و ارزشیابی، یک سنجش واقعی از میزان کیفیت و یادگیری داشته باشد ولی نمره دانش‌آموز را داده است؛ پس می‌توانیم تحلیل کنیم که اهداف آموزشی محقق نشده است اما نمره افزایش پیدا کرده است.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد که بازگشایی مدارس، کمک بسیار بزرگی به حل مشکل تورم نمره می‌کند؛ البته در این راستا، معلمان هم باید شرایطی را در نظر بگیرند که دانش‌آموزان احساس نکنند که فقط امتحان حضوری می‌دهند و همچنین از فضای بازگشایی حضوری مدرسه به عنوان روزهای سخت امتحان، یاد شود!

انتهای پیام/

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما