بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ۱۵:۰۴:۴۹
روسیه خطاب به ترکیه: از آب گل‌آلود در قزاقستان ماهی نگیرید!
روسیه خطاب به ترکیه: از آب گل‌آلود در قزاقستان ماهی نگیرید!
«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه به ادعاهای اخیر ترکیه درباره تحولات قزاقستان واکنش نشان داد.
فارس

به نوشته وبگاه «پاکستان پونیت» زاخاروا در نشست خبری هفتگی گفت: «انتظار داریم مقامات ترکیه از بیان داشتن اظهارات فکر نشده با صدای بلند خودداری کنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه گفت: «اوضاع ناراحت‌کننده، پیچیده و غیرعادی قزاقستان نیازمند همسویی تلاش‌ها [برای حل مشکلات] است و قطعاً نباید به عنوان فرصتی برای آسیب زدن یا ماهی گرفتن در آب گل‌آلود در نظر گرفته شود».

پاکستان پوینت نوشت، پیش‌تر یک مقام ترکیه مدعی شده بود: «قزاقستان اول خود را از فشار سرکوب شوروی خلاص کرد و حالا برخی نیروها مدعی این تهدید هستند که دوباره آن را زیر یوغ بی‌معنی خود قرار دهند».

ترکیه از یک‌سو عضو اتحاد نظامی غربی ناتو بوده و برای عضویت در اتحادیه اروپا تلاش می‌کند و از سوی دیگر از روسیه سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ خریداری داری کرده است و به دنبال تقویت روابط مسکو و آنکارا است.

ادعاهای ترکیه درباره قزاقستان پس از آن مطرح می‌شوند که «دولت باغچه لی» رهبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه آبان امسال در اقدامی جنجالی، نقشه‌ای را تحت عنوان نقشه «جهان ترک» به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد که در آن تمامی قلمروهای کشورهای دیگر را که ترک زبان هستند یا اقلیت‌های ترک و مسلمان دارند، جزء قلمرو کشور ترکیه محسوب کرده است.

اقدام باغچه‌لی واکنش رسانه‌های زیادی را به همراه داشت به طوریکه یک رسانه یونانی (To BHMA) در واکنش به این خبر نوشت، این نقشه که ایده‌های نئوعثمانی و مداخلات خارجی اردوغان را به تصویر می‌کشد، فهرست بلندبالایی از کشورهای بالکان و آسیای مرکزی و روسیه تا بخش‌هایی از چین با اقلیت‌های مسلمانان اویغور را به عنوان «سرزمین‌های ترکیه» نمایش می‌دهد و این هدیه‌ای بود که باغچه لی به اردوغان داد.

از طرف دیگر، روزنامه «ینی آکیت» ترکیه نیز در این خصوص گزارش کرد که باغچه‌لی در جریان نشست با اردوغان، نقشه «جهان ترک» را به رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد؛ نقشه‌ای که جهان را تکان داد.

در این گزارش نوشته شده بود، این نقشه که از دریای آدریاتیک تا چین امتداد دارد، در عناوین روزنامه‌های روسیه نیز قرار گرفت و رسانه‌های روس با انتشار این تصویر گزارش کردند که «این هدیه حاوی یک پیام است». 

روز گذشته (پنجشنبه) و پس از دو هفته ناآرامی در قزاقستان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت، مأموریت نیروهای حافظ صلح سازمان معاهده امنیت جمعی در قزاقستان خاتمه یافته است.

 پوتین در دیدار با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت: «روی هم رفته، زمان بازگشت به خانه است. ما وظیفه خود را انجام دادیم».

رئیس جمهور روسیه با تمجید از تلاش‌های وزیر دفاع، رئیس ستاد کل ارتش و دیگر مقاماتی که این مأموریت را رهبری کردند گفت: «قصد دارم در این خصوص ابراز امیدواری کنم که این اقدام استفاده از نیروهای مسلح به صورت تکمیلی مورد مطالعه قرار گیرد».

در روزهای نخستین سال ۲۰۲۲، اعتراضاتی در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» در منطقه «مانیگیستاو» واقع در غرب قزاقستان در پی افزایش دو برابری قیمت گاز مایع برپا شد که برخی این اعتراضات را به خشونت کشاندند و با اغتشاش تلاش کردند تا اعتراضات مردم را به حاشیه بکشانند و به مؤسسات دولتی حمله کرده و از سلاح گرم نیز استفاده کردند.

در پی تشدید اعتراضات، رئیس‌جمهور قزاقستان از روسیه و کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی تقاضا کرد به منظور کمک به این کشور در مهار اعتراضات خشونت‌آمیز، به قزاقستان نیرو اعزام کنند، اما با این حال برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا فشارها به روسیه را به دلیل اعزام نیرو به قزاقستان برای کمک به آرام کردن اوضاع تشدید کرده‌ و سعی می‌کنند تا روسیه را به تلاش برای مداخله در قزاقستان متهم کنند.

این در حالی است که مقامات مختلف از جمله روسای جمهور روسیه، بلاروس و چین، ضمن محکوم کردن مداخلات خارجی در قزاقستان درخصوص وقوع انقلاب رنگی در این کشور هشدار داده بودند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما