سیاسی
همشهری
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۰۹:۲۰:۳۳
اعتراف اسرائیل درباره قدرت پهپادهای ایران
اعتراف اسرائیل درباره قدرت پهپادهای ایران
یک روزنامه اسرائیلی ادعا کرد که ایران متوجه شد که قادر به پاسخ نظامی در سراسر خاورمیانه به طور کلی نیست؛ بنابراین در دهه‌های اخیر به دنبال دو جایگزین بوده است: نخست یک سیستم موشکی زمین به زمین دقیق و دوم نیز پهپادهای نظامی.
همشهری

مرکز پژوهشی «آلما» واقع در سرزمین‌های اشغالی با اذعان به توانمندی پهپادی حزب‌الله لبنان و ایران اعلام کرد حزب‌الله دارای در حدود ۲ هزار پهپاد است که بسیاری از آن‌ها پهپادهای پیشرفته از ایران و یا ساخته شده به شکل مستقل از سوی حزب‌الله هستند.
بر اساس گزارش جروزالم پست، حزب‌الله از دهه ۹۰ میلادی از پهپادها استفاده کرده و از آن‌ها در سوریه و نیز علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی بهره برده است. حتی پیش از دومین جنگ لبنان که در سال ۲۰۰۶ به انجام رسید، حزب‌الله پهپادهای خود را در آن زمان و همچنین در زمان جنگ به داخل سرزمین‌های اشغالی فرستاد. 
در گزارش مرکز پژوهشی آلما، شماری از فعالیت‌های حزب‌الله برای به پرواز درآوردن پهپادها در سرزمین‌های اشغالی فهرست شده است که از جمله می‌توان به اکتبر ۲۰۱۲ زمانی که یک پهپاد بر فراز دریای مدیترانه به پرواز درآمد و پیش از آن‌که از سوی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی مورد رهگیری قرار گیرد، به «صحرای نگب» در جنوب فلسطین اشغالی رسید، اشاره کرد.
در ادامه گزارش این مرکز اسرائیلی آمده است: گفته شده حزب‌الله لبنان ۲۰۰ پهپاد ساخت ایران در سال ۲۰۱۳ داشته و با کمک جمهوری اسلامی از آن زمان، به شکل قابل ملاحظه‌ای ناوگانش را که قرار است برای حملات به دارایی‌های راهبردی اسرائیل و شناسایی سربازان و پایگاه‌های آن استفاده شود، افزایش داده است. 
طبق این گزارش، حزب‌الله به احتمال فراوان مدل‌های پیشرفته‌ای از این پهپادها به نام‌های «مهاجر»، «شاهد» و «صمد» (KAS-۰۴) «کرار»، «صاعقه» را داراست؛ همچنان‌که دارای ده‌ها پهپاد کوچک غیر نظامی ساخت چین است که برای عکسبرداری و نیز حمل و انداختن بمب استفاده می‌شود.
این گزارش همچنین با استناد به توانایی پهپادی ایران می‌نویسد: ایران از سال ۱۹۸۴ در حال ساخت پهپادهای نظامی خود بوده و این ناوگان برد قابل توجهی بیش از ۲ هزار کیلومتر را داراست. این ناوگان بسیار پیشرفته بوده و دارای توانایی‌های عملیاتی است. 
این گزارش همچنین مدعی شد: ایران متوجه شد که قادر به پاسخ نظامی در سراسر خاورمیانه به طور کلی نیست؛ بنابراین در دهه‌های اخیر به دنبال دو جایگزین بوده است: نخست یک سیستم موشکی زمین به زمین دقیق و دوم نیز پهپادهای نظامی. 
در سپتامبر ۲۰۲۱، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اذعان به توانمندی ایران گفت:  ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین ایران  یکی از مهمترین ابزارهای توسعه یافته توسط ایران است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما