بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۱۲/۱۲ ۱۰:۰۷:۰۵
مشاور زلنسکی: نگذارید آینده تکرار سیاه‌ترین زمان اروپا باشد
مشاور زلنسکی: نگذارید آینده تکرار سیاه‌ترین زمان اروپا باشد
مشاور و رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت: ما از غرب می‌خواهیم که منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین وضع کند و می‌دانیم که این یک تشدید جدی در جنگ خواهد بود و می‌تواند ناتو را وارد درگیری مستقیم با روسیه کند. همچنین جامعه بین‌المللی باید اخراج روسیه از سازمان ملل یا حداقل حذف آن از شورای امنیت را که در آن حق وتو دارد، بررسی کند.
ایسنا

آندری یرماک، مشاور و رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین در مطلبی برای نیویورک تایمز نوشت: " ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آغاز جنگ علیه کشورمان مدعی شد که روسیه "نازی‌زدایی" و اوکراین را آزاد خواهد کرد. اما اوکراین - کشوری که در جنگ جهانی دوم هشت میلیون تن را از دست داد، کشوری که رئیس جمهوری یهودی دارد - نیازی به رهایی از مسیر آزاد شده‌ای که انتخاب کرده است، ندارد.
اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون، شاهد خشونت و جاه‌طلبی سرزمینی آشکار در چنین مقیاسی نبوده است.
من این درخواست را از پناهگاهی در پایتخت می‌نویسم و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در کنار من است. یک هفته است که بمب‌های روسی بالای سرمان فرو می‌ریزد. علی‌رغم رگبار مداوم آتش روسیه، ما در عزم خود برای شکست دادن مهاجمان محکم و متحد ایستاده‌ایم. ما تا آخرین نفس برای حفاظت از کشورمان خواهیم جنگید.
اما اشتباه نکنید؛ خودکامگان دیگر تماشا می‌کنند و درس می‌گیرند. آنها می‌توانند ائتلافی از نیت بد ایجاد کنند؛ فقط به این نگاه کنید که چگونه بلاروس که زمانی صلح‌جو بود اکنون به عنوان پایگاهی برای سربازان روسی عمل می‌کند.
به صحبت های آقای پوتین گوش کنید. سال‌ها، غرب به سخنان آقای پوتین گوش می‌داد، اما حرف او را نمی‌شنید. آنها اکنون در حال بیدار شدن و دیدن چالش وجودی است او برای نظم جهانی دارد. اوکراین هرگز نیات او و تمایل او برای دستیابی به تسلط به هر وسیله‌ای را دست‌کم نگرفت - نه از زمانی که تجاوز روسیه به کشور ما به طور جدی در سال ۲۰۱۴ آغاز شد.
این به این دلیل است که ما می‌دانیم این جنگ فقط در مورد اوکراین نیست. کرملین می‌خواهد یک امپراتوری جدید روسی ایجاد کند.
ما اوکراینی‌ها ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم به تنهایی نیروی مهاجم را به طور مؤثر دفع کنیم. ما از تسلیحاتی که غرب تامین کرده، استفاده کرده‌ایم. ما از دوستان آمریکایی و اروپایی خود، از دموکراسی‌ها در سراسر جهان از جمله استرالیا و ژاپن، به خاطر تصمیمات سریعشان برای کمک به ما، برای تحریم‌هایشان علیه اقتصاد روسیه، برای تسلیحات و تجهیزات برای بازدارندگی متجاوز، سپاسگزاریم.
اما این کافی نیست. ما به چیزهای بیشتری نیاز داریم - و لطفاً به ما نگویید که کمک نظامی در راه است. چیزی کمتر از آزادی ما - و شما - در خطر نیست.
در تماس زلنسکی با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در روز سه‌شنبه، او بار دیگر خواستار کمک‌های امنیتی، نظامی و بشردوستانه بیشتر شد.
از سال ۲۰۱۴، کمک‌های امنیتی حیاتی غرب به تغییر یک ارتش اوکراینی کمک کرد که اکنون قادر به دفاع و تحمیل تلفات در مقیاس بزرگ علیه مهاجمان روسی است. اوکراین از متحدانش نمی‌خواهد که نیروی زمینی مستقر کنند. اما ما نیاز داریم که غرب از ما حمایت کند تا به دفاع از خانواده و سرزمین خود ادامه دهیم. ما باید به روسیه - به زبانی دردناک - اشتباهی را که مرتکب شده است، نشان دهیم.
روس‌ها عزم ما را دست‌کم گرفتند و ما فعلا آنها را متوقف کرده‌ایم. اما همین‌طور که صحبت می‌کنیم، یک کاروان ۴۰ مایلی متشکل از نیروها و تجهیزات روسی در حال نزدیک شدن به کی‌یف است.
ما در حال حاضر به سلاح‌های ضد تانک و ضد هوایی و سایر مهمات نیاز داریم که به سربازان شجاعمان تحویل داده شود.
ما از غرب می‌خواهیم که منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین وضع کند. ما می‌دانیم که این یک تشدید جدی در جنگ خواهد بود و می‌تواند ناتو را وارد درگیری مستقیم با روسیه کند. اما ما قاطعانه معتقدیم که روسیه تنها به اوکراین بسنده نخواهد کرد و به هر حال پای ناتو را به این درگیری خواهد کشاند. ایجاد منطقه پرواز ممنوع حداقل اندکی آقای پوتین را به مکث وادار می‌کند.
ما همچنین از غرب می‌خواهیم که هزینه‌های غیر نظامی روسیه را افزایش دهد. ما از اقدامات هماهنگ تا به امروز استقبال می‌کنیم، اما به اقدامات بیشتری نیاز داریم. دسترسی هر بانک روسی - نه فقط تعداد معدودی - باید از سیستم بانکی سوئیفت قطع شود و هر الیگارشی روسی باید تحریم شود. ما همچنین خواستار تحریم کامل نفت روسیه و تمام صادرات روسیه به ایالات متحده و اروپا هستیم. این اقدامات بدون هزینه برای اقتصاد جهانی نخواهد بود، اما جایگزین آن بسیار بدتر است.
جامعه بین‌المللی باید اخراج روسیه از سازمان ملل یا حداقل حذف آن از شورای امنیت را که در آن حق وتو دارد، بررسی کند.
روسیه در حال جنگ با اوکراین است تا دموکراسی، همسویی آن با غرب و روحیه مردم اوکراین را از بین ببرد. محفل کا.گ.ب که اکنون آن کشور را اداره می‌کنند، با سرکوب اکثر مخالفان سیاسی و اشکال بیان مدنی در داخل روسیه خشنود نیست و برای پیشبرد ایدئولوژی تجدیدنظرطلب خود استفاده می‌کنند – ایدئولوژی‌ای که تشنه کنترل مجدد مسکو بر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و بی‌اعتبار کردن جهان دموکراتیک به دلیل شکستش در متحد ماندن و پاسخ دادن است. باز هم اشتباه نکنید؛ آقای پوتین قصد دارد این ایدئولوژی را با خونریزی فراتر از اوکراین پیش ببرد. جلوی او باید گرفته شود.
گلوله‌باران در سراسر اوکراین فروکش نمی‌کند. اینجا در کی‌یف اوضاع بدتر شده است؛ زنان، کودکان و سایر غیرنظامیان به پناهگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو پناه می‌برند، در حالی که نیروهای متجاوز روسیه به طور بی‌رویه به ساختمان‌های مسکونی و غیرنظامیان حمله می‌کنند. یک ساختمان مسکونی بلندمرتبه مورد اصابت قرار گرفته و حداقل یک بیمارستان آسیب دیده است. آنها به مرکز دومین شهر بزرگ اوکراین – خارکیف - موشک شلیک کرده و به نیروگاه چرنوبیل حمله کردند.
این روش جنگ مسکو است. نیروهای آقای پوتین به ترساندن کشور برای وادار به تسلیم ادامه خواهند داد. اگر موفق نشوند، همه چیز را خواهند سوزاند. حرف این است که یا تسلیم می‌شود یا همه چیز را محو می‌کنند؛ هیچ گزینه سومی مجاز نیست.
با این حال، این امر آنطور که برای روسیه برنامه‌ریزی شده است، پیش نمی‌رود. اوکراینی‌ها هر روز با سربازان روسی مقابله می‌کنند و جلوی تانک‌ها را با بدن خودشان می‌گیرند. نیروهای روسیه مقاومت شدیدی را از سوی نیروهای مسلح اوکراین و شهروندان اوکراینی در حال پرتاب کوکتل‌های مولوتف‌های دست‌ساز تجربه می‌کنند که دولت اوکراین آنها را تشویق به ساختن آنها می‌کند. اوکراینی‌ها از خیابان‌هایشان، جوامعشان، کشورشان و هویت خودشان دفاع می‌کنند. به گفته پنتاگون، سربازان روسی به صورت دسته‌جمعی تسلیم می‌شوند یا خودروهای خود را خراب می‌کنند تا از جنگ اجتناب کنند. آنها باید بدانند که این جنگ ناعادلانه است.
ما از متحدان و شرکای غربی خود خواهش می‌کنیم که اکنون هزینه‌ها را برای روسیه غیر قابل تحمل کنند.
ماده ۴ یادداشت تفاهم سال ۱۹۹۴ بوداپست در مورد تضمین‌های امنیتی، تضمین می‌کند که ایالات متحده، بریتانیا و روسیه در صورتی که اوکراین قربانی یک اقدام تجاوزکارانه یا تهدید به تجاوزی که در آن از تسلیحات هسته‌ای استفاده شود، باشد "فوری" از شورای امنیت سازمان ملل برای اقدام کمک خواهند خواست. تنها به این دلیل که متجاوز - روسیه - اقدام شورای امنیت سازمان ملل را وتو می‌کند، طرف‌های دیگر را از وعده‌هایی که به اوکراین داده‌اند خلاص نمی‌کند.
گرچه من و آقای زلنسکی نمی‌توانیم از نظر فیزیکی در کنار هر فرد شجاع اوکراینی که برای این کشور می‌جنگند باشیم، روح ما با آنهاست. هر روز این احتمال هست که ما آخرین کلماتمان را بگوییم. بنابراین اجازه دهید این کلمات درخواستی برای حمایت از اوکراین آزاد باشند. این جنگ می‌تواند مقدمه‌ای برای یک کشتار بزرگ اروپایی یا حتی جهانی باشد. ایستادن در کنار ما و کمک به ما تنها راه رسیدن به صلح برای همه و اطمینان از عدم تکرار تاریخ است - به طوری که آینده ما تکرار سیاه‌ترین زمان اروپا نباشد."

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما