بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۱۳:۳۴:۲۵
ادعای تایوان درباره آمادگی برای مقابله با حمله چین
ادعای تایوان درباره آمادگی برای مقابله با حمله چین
وزارت دفاع تایوان در گزارشی مدعی شده چین در حمله به این جزیره با مشکلاتی مواجه خواهد بود و نظامیان تایوانی آماده مقابله با این حمله خواهند بود.
فارس

وزارت دفاع تایوان در گزارشی مدعی شده، چین در صورت حمله به این جزیره با دشواری‌های متعددی مواجه خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» که به نسخه‌ای از این گزارش دست یافته است، وزارت دفاع تایوان معتقد است که حمله تمام‌عیار چین که شامل پیاده کردن نیرو و تصرف بنادر و فرودگاه‌های این جزیره باشد، کار بسیار دشواری خواهد بود.

در این گزارش که به قانون‌گذاران تایوانی ارائه شده آمده است، در حال حاضر ظرفیت نقل‌وانتقال چین محدود بوده و قادر نخواهد بود تمام نیروهای خود را یک‌باره به خاک تایوان برساند و مجبور خواهد بود از کشتی‌های ترابری استفاده کند که نیاز به پهلو گرفتن در بندر دارند و هواپیماهای ترابری چینی نیز برای فرود، به فرودگاه نیاز دارند.

این گزارش در ادامه مدعی شده است: «با این حال، ارتش ملی قویاً از بنادر و فرودگاه‌ها دفاع خواهد کرد و آن‌ها نمی‌توانند به راحتی این مکان‌ها را اشغال کنند. عملیات فرود با خطرات بسیار زیادی همراه خواهد بود».

وزارت دفاع تایوان در ادامه می‌افزاید: «ارتش ملی از برتری وجود تنگه تایوان به‌عنوان یک خندق طبیعی برخوردار است و می‌تواند از عملیات‌های رصد و خنثی کردن حملات و قطع کردن تدارکات نظامی ارتش چین و کاهش شدید اثرگذاری رزمی و تداوم فرود نیروهای ارتش چین بهره بگیرد».

این گزارش مدعی شده که چین علاوه بر نیروهایی که برای حمله به تایوان در نظر می‌گیرد، باید بخشی از نیروهای خود را برای مقابله با متحدان تایوان که به کمک این جزیره می‌آیند مستقر کند.

وزارت دفاع تایوان می‌افزاید: ‌«پایگاه‌های نظامی ژاپن و آمریکا به تایوان نزدیک هستند و حمله چین لزوماً به طور دقیق پایش خواهد شد. به‌علاوه اینکه به نیروهای ذخیره برای جلوگیری از مداخله خارجی نیاز است. تمرکز تمام نیروها بر جنگیدن با تایوان دشوار خواهد بود».

رویترز می‌نویسد، با وجود انتشار این گزارش، کارشناسان معتقدند چین به‌غیر از حمله تمام عیار به تایوان، گزینه‌های دیگری از جمله محاصره یا حملات موشکی هدفمند را در اختیار دارد.

از سوی دیگر وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» اخیراً در تحلیلی نوشته است، تایوان دارای ۱۶۵ هزار نظامی فعال و ۱.۶ میلیون سرباز ذخیره است که مجهز به میلیاردها دلار تجهیزات پیشرفته ارتش آمریکاست. در حالی که ارتش تایوان ممکن است روی کاغذ خوب به نظر برسد، اما آمادگی لازم را برای واقعیات نوع جنگی تمام عیار ندارد. همانطور که جهان در افغانستان آموخت اعداد قابل توجه روی کاغذ به طور خودکار به یک نیروی جنگنده قابل توجه در زمین تبدیل نمی‌شوند.

طبق این گزارش، اگر چین تصمیم بگیرد به تایوان حمله کند، فرض کار این است که این کشور ارزیابی گسترده‌ای از شانس پیروزی خود را مبتنی بر اطلاعات انجام داده است. چین می‌تواند پادگان‌ها و محل استقرار هر یگان اصلی رزمی زمینی تایوان را با دقت مشخص کند. این کار را با هرهواپیمای دارای قابلیت جنگی در موجودی تایوان انجام می‌داد. چین قادر است پایگاه‌های لجستیکی مورد استفاده تایوان را در خط مقدم شناسایی کند. همه اینها در معرض بمباران گسترده نیروهای هوایی و موشکی بالستیک چین قرار خواهند گرفت. سپس هر یگان بازمانده از تایوان با وظیفه دلهره آور دفع یک حمله گسترده روبرو خواهد شد که احتمالاً شامل ترکیبی از نیروهای دوزیست و حمله هوایی است.

 این شبکه خبری در خاتمه تحلیل خود نوشت، واقعیت این است که تایوان در کمتر از یک هفته سقوط می‌کند.

پیش از این وزارت دفاع تایوان در گزارش دوسالانه خود نوشته بود، راهبرد چین شامل جنگ سایبری، تبلیغات و کارزار انزوای بین‌المللی تایوان بوده تا از این طریق شرایط چین بدون هیچگونه جنگی پذیرفته شود.

در این گزارش آمده، چین احتمالا به دنبال خودداری از درگیری نظامی واقعی با تایوان بوده تا از این طریق از درگیری با آمریکا جلوگیری کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما