سیاسی
فارس
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۳:۲۴:۱۴
تفاهمات مديرکل آژانس با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران
تفاهمات مديرکل آژانس با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران
رئيس سازمان انرژي اتمي پس از ديدار با مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تهران گفت که مذاکرات سازنده‌اي را انجام داديم و قرار شد مديرکل در آينده نزديک به تهران سفر کند.
فارس

«محمد اسلامي» رئيس سازمان انرژي اتمي امروز يکشنبه ۲۱ شهريورماه در محل سازمان انرژي اتمي ميزبان «رافائل گروسي» مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بود.

محمد اسلامي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران پس از ديدار در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات سازنده اي را انجام داديم. مسايل فيمابين اساسا فني است. تفاهم کرديم در اجلاس آينده شرکت و در حاشيه اجلاس مذاکرات خود را ادامه دهيم.
اسلامي در ادامه گفت: قرار شد مديرکل آژانس در آينده نزديک به تهران سفر و مذاکرات را با مقامات انجام دهد و درباره تعويض کارت‌هاي حافظه دوربين‌ها به ايران بيايد.
او همچنين تاکيد کرد: براي ما آنچه حائز اهميت است اعتمادسازي است و اين که اعتماد متقابل بين ايران و آژانس وجود داشته باشد.
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از ديدار با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در جمع خبرنگاران ضمن مثبت ارزيابي کردن اين ديدار، بر گسترش همکاري ايران و آژانس تأکيد کرد.
«رافائل گروسي»، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم در جمع خبرنگاران گفت: «براي من اين بازديد بسيار مهم است چون بعد از روي کار آمدن دولت جديد است. اين بدان معناست که ايران و آژانس بايد با هم کار کرده و همکاري خود را گسترش دهند».
گروسي در ادامه از اسلامي و مهمان نوازي و گفتگوي مثبت و عميقي که داشتند قدرداني کرد و ادامه داد: «ما بايد درباره مسائل با هم مذاکره و تبادل نظر داشته باشيم. اين اولين ديدار من بعد از انتصاب اسلامي است و درباره مسائل فني صحبت شد».
وي گفت: «ظرف کمتر از دو‌هفته کنفرانس عمومي آژانس برگزار خواهد شد و اين يکي از رويدادهاي مهم در جهان است. خوشحال شدم شنيدم آقاي اسلامي سرپرستي هيأت ايراني را دارد و توافق کرديم ادامه مذارکات را در وين ادامه دهيم و پس از آن من مجدداَ براي گفت‌وگوي سطح بالا با مقامات ايراني به ايران برمي‌گردم. خوشحالم گفت‌وگوهاي ما مثبت بود».

گفتني است؛ اين نخستين سفر گروسي به تهران در دولت سيزدهم و اولين ديدار وي با محمد اسلامي رئيس جديد سازمان انرژي اتمي است. اين سفر در آستانه نشست شوراي حکام آژانس انجام مي‌شود.
پيش از اين برخي رسانه‌ها از سفر گروسي به تهران خبر داده بودند. خبرگزاري رويترز به نقل از چند ديپلمات که از نزديک آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را دنبال مي‌کنند گزارش داد سفر مديرکل آژانس به ايران تاييد شده و او احتملاً اوايل روز يکشنبه وارد تهران مي‌شود.
پيش‌تر شبکه آمريکايي «بلومبرگ» به نقل از چند مقام گزارش داد که «رافائل گروسي» مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به دنبال ملاقات با «محمد اسلامي» رئيس جديد سازمان انرژي اتمي ايران پيش از کنفرانس وين است.
نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پيش از اين نسبت به اقدام غيرسازنده از سوي آژانس هشدار داد و گفت: آژانس و نهادهاي سياستگذار آن نمي توانند خود را از سرنوشت تفاهم هسته‌اي جدا کنند و هر اقدام غير سازنده، مخل فرآيند مذاکره خواهد بود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما