فرهنگی
خراسان
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۰:۱۵:۲۰
«روز صفر»؛ روایتی باشکوه از جنگ ایران علیه تروریسم
«روز صفر»؛ روایتی باشکوه از جنگ ایران علیه تروریسم
بازی چشمگیر امیر جدیدی در فیلم «روز صفر»، جذابیت برداشت سینمایی از عملیات پرافتخار دستگیری عبدالمالک ریگی را دو چندان کرده است.
خراسان

فیلم «روز صفر» اولین ساخته سعید ملکان سال 98 جلوی دوربین رفت و در جشنواره فجر همان سال رونمایی شد، اما شیوع کرونا، تعطیلی‌های سینماها و دوری مخاطبان از سینما باعث شد این فیلم دو سال رنگ پرده را نبیند و سرانجام پس از کنترل شیوع کرونا، نوروز امسال به نمایش دربیاید. این فیلم در طول مدت اکران 8 میلیارد و 981 میلیون تومان فروخت و فروش متوسطی را تجربه کرد. «روز صفر» به تازگی در سینمای آنلاین پلتفرم نماوا اکران شده است.
اولین فیلم درباره دستگیری ریگی
سعید ملکان در اولین ساخته خود به عنوان کارگردان، سراغ سوژه بسیار حساس، مهم و البته تازه‌ای رفت. سال 97 فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار با روایت داستانی مرتبط با عبدالمالک ریگی، به این شخصیت پرداخت اما قصه فیلم او بیشتر عاشقانه بود و زندگی شهید فائزه منصوری را که قربانی جنایت‌های عبدالمالک شده بود، روایت کرد. در حالی که فیلم امنیتی و سیاسی «روز صفر» برای اولین‌بار عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی را به تصویر کشیده، بنابراین تماشای آن برای مخاطب کنجکاوی‌برانگیز و جذاب است.
روایتی نفس گیر، پرهیجان و پراتفاق
«روز صفر» از پاکستان و با نمایش سخنرانی عبدالمالک ریگی و آمادگی نیروهای او برای انجام عملیات تروریستی شروع می‌شود. آغاز خوب و پرهیجان فیلم از همان ابتدا توجه تماشاگر را به خود معطوف می‌کند. فیلم در ادامه نیز سراغ قهرمان قصه یعنی مامور اطلاعاتی که مسئولیت دستگیری ریگی را برعهده دارد می‌رود. «روز صفر» در ادامه هم با نمایش رایزنی‌های زیرکانه این مامور برای پیدا کردن اطلاعات مهم از عبدالمالک ریگی، نقشه‌های دقیق و حساب شده برای دستگیری او و خنثی کردن عملیات تروریستی ریگی در ایران، جذاب و نفس‌گیر پیش می‌رود و همچنان مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند. فیلم با ریتم منطقی و مناسبی به روز عملیات دستگیری عبدالمالک نزدیک می‌شود. هرچند که طبیعتا به دلیل واقعی بودن فیلم، مخاطب از اتفاقات پایانی خبر دارد، اما «روز صفر» موفق می‌شود حس هیجان، کنجکاوی و دلهره را در مخاطب برانگیزد و پرکشش پیش برود.
نمایش اقتدار و وطن‌پرستی
مهم‌ترین کاری که فیلمی مانند «روز صفر» با چنین سوژه پرالتهاب و حساسی باید انجام بدهد، تاثیرگذاری بر مخاطب و برانگیختن احساسات اوست که فیلم کاملا از پس این مسئولیت برمی‌آید. «روز صفر» بدون اغراق و شعار، اقتدار و قدرت نیروهای امنیتی را به نمایش می‌گذارد، قهرمانی قوی و میهن‌پرست خلق می‌کند، در نتیجه باعث می‌شود حس وطن‌دوستی را در مخاطب زنده کند. تماشاگر در طول دیدن فیلم با قهرمان آن همراه می‌شود و او را تحسین می‌کند. صحنه‌های اکشن و تعقیب و گریز «روز صفر» هم مخاطبی که در سینمای ایران کمتر فیلمی اکشن و پرهیجان را تماشا کرده   راضی و سرگرم می‌کند، بنابراین فیلم چه به لحاظ کیفیت روایت قصه و چه از نظر روایت تصویری و سینمایی، موفق می‌شود رضایت مخاطب را جلب کند.
بازی خوب امیر جدیدی
هرچند که شخصیت‌پردازی «سیاوش» با بازی امیر جدیدی، سهم بسیار مهمی در ساخته شدن قهرمان فیلم دارد، اما بازی امیر جدیدی نیز باعث می‌شود این شخصیت پیش چشم مخاطب به اندازه کافی باابهت، قدرتمند و باهوش جلوه کند. او با بیان قاطع و محکم و همچنین بازی قابل باورش، در نقش مامور اطلاعاتی و قهرمان فیلم پذیرفته می‌شود. جدیدی از نظر فیزیکی نیز انتخاب مناسبی برای این نقش بوده است. نقطه ضعف فیلم مربوط به بازی ساعد سهیلی در نقش عبدالمالک ریگی ا‌ست. او نتوانسته این شخصیت مهم قصه را به عنوان رهبر یک گروه تروریستی قدرتمند و منفور نمایش دهد.
4 جایزه سودای سیمرغ
«روز صفر» در سی‌وهشتمین جشنواره فجر با توجه و استقبال مواجه شد و از جوایز اختتامیه جشنواره هم سهمی داشت. این فیلم در بخش‌هایی مانند بهترین فیلم و بهترین فیلم اول، بهترین فیلم نامه، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد، بهترین جلوه‌های ویژه بصری و میدانی، بهترین طراحی لباس، بهترین طراحی صحنه و بهترین تدوین ،نامزد دریافت جایزه شد و در نهایت جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی، بهترین فیلم اول و جایزه ویژه هیئت داوران را به دست آورد. بخش‌های فنی نیز جایزه بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین طراحی لباس به «روز صفر» رسید.

الهام سعیدی

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما