بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۶/۰۹ ۰۷:۵۲:۴۵
ادعای فرانسه: روسیه از گاز به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌‌کند
ادعای فرانسه: روسیه از گاز به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌‌کند
به دنبال اقدام شرکت گازپروم روسیه در قطع کردن گاز صادر شده به یک شرکت بزرگ فرانسوی، دولت پاریس مدعی شد، مسکو از موضوع صادرات انرژی به عنوان «سلاح جنگی» استفاده می کند.
فارس

بعد از آنکه شرکت «گازپروم» روسیه اعلام کرد تامین گاز برای شرکت فرانسوی «انژی» را کاهش می دهد، فرانسه با حمله لفظی به روسیه، این کشور را متهم به استفاده از جریان تامین انرژی به عنوان «سلاح جنگی» کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، شرکت گازپروم همچنین اعلام کرد خط لوله اصلی انتقال گازش به آلمان را نیز برای مدت سه روز طی این هفته تعطیل می کند.

دولتهای اروپایی اخیرا در تلاش برای هماهنگ سازی پاسخ به افزایش شدید هزینه های انرژی برای شرکتها و خانه ها در این قاره و پر کردن تاسیسات ذخیره سازی انرژی خود در تدارک برای دوره اوج تقاضا در زمستان بوده اند.

کشورهای غربی نگران هستند که مسکو عمدا با بالا بردن قیمت گاز در اروپا تلاش دارد مخالفت اروپایی ها به حمله اش به اوکراین را تضعیف کند اما مسکو این اتهام را رد می کند.

خط لوله انتقال گاز «نورد استریم 1» که جریان اصلی گاز روسیه به اروپا را منتقل می کند محور اختلاف بوده است. اروپا در روزهای اخیر به دنبال اقدام شرکت گازپروم در تعطیل کردن جریان این خط لوله برای امور نگهداری از چهارشنبه هفته گذشته تا اوایل شنبه، دچار فشار بیشتری در زمینه تامین انرژی شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین سه شنبه گفت، مسائل فنی ایجاد شده از بابت تحریم های غرب علیه روسیه تنها مانع ایجاد شده بر سر راه تامین گاز از طریق خط لوله نورد استریم 1 بوده است.

آنی‌یس پانیه-روناشه،وزیر انتقل انرژی دولت فرانسه روز سه شنبه گفت: «روسیه به وضوح دارد از موضوع گاز به عنوان سلاح جنگی استفده می کند و ما باید خودمان را برای بدترین سناریو یعنی قطع کامل جریان گاز آماده کنیم».

شرکت بزرگ فرانسوی «انژی» امروز اعلام کرد شروع به دریافت حجم کمتری از گاز شرکت گازپروم به دلیل اختلاف طرفین بر سر برخی قراردادها کرده است.

واردات گاز از روسیه حدود 17 درصد از گاز مصرفی فرانسه را تشکیل می دهد که نسبت به برخی همسایگان این کشور کمتر است.

پسکوف در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تضمینی برای اقدام گازپروم در از سر گیری جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم 1 وجود دارد گفت: این تضمین وجود دارد که به جز مسائل فنی ایجاد شده در اثر تحریم ها هیچ چیز دیگری جریان تامین گاز را مختل نکند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما