بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۲/۰۱ ۱۳:۳۰:۲۱
ناوالنی و زلنسکی خطاب به مردم فرانسه: به ماکرون رای دهید
ناوالنی و زلنسکی خطاب به مردم فرانسه: به ماکرون رای دهید
به گزارش فرانس ۲۴، الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین در توییترش از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه حمایت کرد و از شهروندان این کشور خواست تا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به این نامزد رای بدهند. همچنین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ اخیر خود گفت که نمی‌خواهد انتخابات فرانسه را تحت تاثیر قرار دهد اما از ماکرون حمایت می‌کند.
ایسنا

ناوالنی در توییتی به فرانسه و انگلیسی نوشت: «هنگامی که یک زندانی سیاسی روسی، مردم فرانسه را مورد خطاب قرار می‌دهد، بسیار عجیب است. من بی‌شک بدون هیچ تردیدی از مردم فرانسه می‌خواهم که در انتخابات ۲۴ آوریل به امانوئل ماکرون رای دهند.»

وی افزود: «بسیار شوکه شدم وقتی که فهمیدم حزب مارین لوپن، کاندیدای ریاست جمهوری جناح راست افراطی فرانسه، یک وام ۹ میلیون یورویی را از "نهاد پولشویی" ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دریافت کرده است. این خود فساد است. این به معنای فروش نفوذ سیاسی به پوتین است.»

از طرفی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه با تلویزیون فرانسه گفت: «در حالیکه فکر می‌کنم من حقی ندارم که بخواهم در انتخابات مردم فرانسه تاثیری بگذارم، اما این را بگویم که بنده با امانوئل ماکرون رابطه خوبی دارم و نمی‌خواهم چنین دوستی را از دست بدهم.»

زلنسکی با اشاره به اینکه لوپن درخصوص مسئله روسیه- اوکراین اشتباه می‌کند، افزود: اگر لوپن متوجه شود که اشتباه کرده است، رابطه ما می‌تواند عوض شود.

این در حالیست که دفتر مبارزه با فساد مالی اتحادیه اروپا، «مارین لوپن» و پدرش را به همراه شماری از اعضای حزب این نامزد ریاست جمهوری فرانسه، به اختلاس ۶۲۰ هزار یورویی متهم کرده است و این گزارش می‌تواند بر کارزار انتخاباتی او تاثیرگذار باشد.

الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که چندین پرونده حقوقی علیه او در جریان بود، در ۲۰ اوت ۲۰۲۰ در بازگشت از تومسک به مسکو در هواپیما بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر امسک، جنوب غربی سیبری منتقل شد. او به کما رفت و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و سپس با هواپیما به برلین منتقل شد. در تاریخ ۲ سپتامبر، دولت آلمان اعلام کرد که ناوالنی با سم نوویچوک مسموم شده است. مقامات روسیه با اشاره به اینکه قبل از انتقال وی به برلین هیچ گونه سمی در بدن او یافت نشده بود، بارها آمادگی خود را برای همکاری همه‌جانبه جهت رسیدگی به این پرونده اعلام کردند.

او پس از بازگشت به روسیه، بازداشت و بابت نقض آزادی مشروط زندانی شد. جوامع غربی این اقدام روسیه و زندانی شدن ناوالنی را محکوم کرده‌اند. پس از آن، مسکو مخالفان را "سرکوب" و شبکه سیاسی ناوالنی را ممنوع کرد و آن را "افراطی" خواند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما