بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۷/۱۱ ۰۸:۲۹:۱۴
انتخابات برزیل به دور دوم کشیده شد؛ دوئل لولا و بولسونارو در ۸ آبان
انتخابات برزیل به دور دوم کشیده شد؛ دوئل لولا و بولسونارو در ۸ آبان
ناکامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برزیل برای کسب نیمی از کل آرا، باعث شد تا سرنوشت این دور از انتخابات به دور دوم کشیده شود و روز هشتم آبان امسال(۳۰ اکتبر)، ایناسیو لولا داسیلوا نامزد حزب کارگر از جناج چپ به رقابت با ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری کنونی برزیل خواهد پرداخت.
ایرنا

به گزارش رسانه های بین المللی، «ایناسیو لولا داسیلوا» سیاستمدار کهنه کار ۷۶ ساله برزیل و رئیس جمهوری پیشین این کشور با کسب ۴۷.۹ درصد آرا (حدود ۵۵.۵ میلیون رای) و ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری فعلی این کشور باکسب ۴۳.۷ درصد آرا (حدود ۵۰.۵ میلیون رای) در حساس ترین و سرنوشت ساز ترین انتخابات ریاست جمهوری برزیل در سه دهه اخیر، در رقابتی شانه به شانه، موفق به کسب حدنصاب لازم برای پیروزی در دور نخست نشدند و دور دوم انتخابات با رقابت این دو نامزد کمتر از یک ماه دیگر برگزار خواهد شد.
برخلاف نظرسنجی های روزها و ماه های اخیر که پیروز لولا داسیلوا را در دور اول انتخابات با فاصله دست کم ۱۰ تا ۱۵ درصد آرا از بولسونارو پیش بینی کرده بودند، اما این اتفاق رخ نداد و اگرچه لولا داسیلوا توانست نتیجه نسبتا بهتری نسبت به رقیب اصلی خود یعنی بولسونارو در دور نخست بدست بیاورد، اما این نتیجه برای طرفداران لولا راضی کننده نبود و حالا معلوم نیست چه نتیجه ای در انتظار دور دوم انتخابات است.
نفر سوم در این دور اول انتخابات ریاست جمهوری ، خانم سیمونه تبت بود که با فاصله زیادی از دو رقیب اصلی، توانست تنها ۴.۲ درصد آرا (حدود ۴.۸ میلیون رای) را به خود اختصاص دهد.
حدود ۱۵۶ میلیون برزیلی از مجموع جمعیت ۲۱۴ میلیون نفری این کشور واجد شرایط برای رای دادن در این دوره از انتخابات بودند و بیش از ۱۱۰ میلیون نفر از آنها در انتخابات روز یکشنبه پای صندوق های رای رفتند که رقم قابل توجهی محسوب می شود.


اگرچه در انتخابات امروز ۱۱ نامزد برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری برزیل به رقابت پرداختند اما «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری فعلی از جناح راست افراطی و «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری سابق (۲۰۰۳- ۲۰۱۱) از جناح چپ، رقبای اصلی برای کرسی کاخ «پلانالتو» (مقر ریاست جمهوری) بودند.
ایناسیو لولا داسیلوا دو بار متوالی در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ به عنوان رئیس‌جمهور برزیل برگزیده شد. وی پیش‌تر در سال‌های ۱۹۸۹، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ نیز در انتخابات ریاست جمهوری برزیل حضور داشت که در این زمینه توفیقی به دست نیاورده بود. دا سیلوا که از بنیان‌گذاران حزب کارگر برزیل است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما