اقتصادی
خراسان
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۰۷:۴۴:۳۶
تفاهم نفتی - گازی 40 میلیارد دلاری ایران و روسیه
تفاهم نفتی - گازی 40 میلیارد دلاری ایران و روسیه
همزمان با سفر پوتین و اردوغان به تهران تفاهم 40 میلیارد دلاری با گازپروم، گام جدید برای مبادلات ارزی ایران و روسیه و تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه نهایی شد این تفاهمات چقدر عملیاتی است؟
خراسان

بزرگ ترین تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه امضا شد تا در صورت تبدیل آن به قرارداد نهایی، طیفی از همکاری های نفتی و گازی شامل فشار افزایی در میدان گازی پارس جنوبی، توسعه دو میدان گازی مستقل ایران و شش میدان نفتی، تکمیل طرح های ال ان جی، احداث خطوط لوله صادرات گاز، سواپ نفت و گاز و همکاری های علمی و فناورانه بین دو کشور صورت گیرد. روز گذشته همچنین برخی توافقات سیاسی بین ایران و ترکیه از جمله تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه نیز صورت گرفت. علاوه بر این نماد معاملاتی روبل-ریال در بازار متشکل ارزی راه افتاد تا گام مهمی در زمینه مبادلات ارزی دو کشور با پول ملی برداشته شود.به گزارش شانا، همزمان با سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران، قطار همکاری های اقتصادی ایران با این دو کشور شتاب گرفت.

در مهم ترین رویداد اقتصادی مرتبط با این سفر، تفاهم‌نامه همکاری راهبردی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روز گذشته به‌صورت آنلاین به امضای محسن خجسته‌مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و ویتالی مارکلوف، قائم مقام مدیر عامل شرکت گازپروم رسید.توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، فشارافزایی میدان پارس جنوبی، توسعه شش میدان نفتی، سوآپ گاز و فراورده، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، احداث خطوط لوله صادرات گاز و دیگر همکاری‌های علمی و فناورانه از جمله مهم‌ترین محورهای تفاهم‌نامه بوده است. هم‌اکنون نیز ۴ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های مختلف روسی برای سرمایه‌گذاری اجرایی شده است.خجسته مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از برنامه این شرکت برای جذب 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت برای رسیدن ظرفیت تولید روزانه نفت به ۵.۷ میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز خبر داد.تفاهم با گازپروم روسیه در شرایطی است که طی دو دهه اخیر چند نوبت تفاهم و حتی توافق با شرکت های روسی به سرانجام نرسید و اجرایی نشد هرچند این بار به نظر عزم دو کشور برای روابط استراتژیک و همکاری های اقتصادی بیشتر از گذشته است.  اوایل اسفند 1386 تفاهم همکاری با گازپروم برای برخی پروژه های نفت و گاز و ال ان جی امضا شد اما در عمل این توافق ها به مرحله اجرا نرسید. همچنین در آذر 96 نیز در نشستی بین مدیران شرکت ملی نفت و مدیران چند شرکت روسی از جمله گازپروم مذاکراتی برای توسعه برخی میادین نفت و گاز ایران صورت گرفت که باز هم این مذاکرات به توافق نهایی و اجرا منتهی نشد.البته برخی کارشناسان معتقدند شرایط جدید روسیه به واسطه تحریم های غربی و اراده این کشور برای گسترش همکاری با ایران و چین  دورنمای امیدوار کننده تری برای عملیاتی شدن این تفاهم ایجاد می کند.

گام جدید برای مبادلات با ارزهای ملی ایران و روسیه
رئیس کل بانک مرکزی از راه اندازی نماد معاملاتی جفت‌ارز ‌ریال-روبل در بازار متشکل ارزی خبر داد.علی صالح‌آبادی در مراسم گشایش نماد جفت‌ارز ریال‌-روبل‌ واحد پول دو کشور ایران و روسیه اظهار کرد: این نماد ارزی در بازار متشکل ارزی گشایش می‌یابد که سهم مهمی در توسعه روابط تجاری دو کشور ایران و روسیه خواهد داشت.وی گفت: در بازار متشکل ارزی قرار است صادرکنندگان ایرانی که به روسیه کالا صادر می‌کنند و روبل به دست می‌آورند بتوانند ارز صادراتی خود را به نرخ توافقی در بازار متشکل ارزی ارائه کنند، از طرف دیگر، متقاضیان این ارز بتوانند ارز مورد نیاز خود را از این بازار تهیه کنند.صالح‌آبادی گفت: عمده متقاضیان ارز روبل در بخش خدمات مانند دانشجویان و همچنین واردکنندگان تجهیزات ارز روسیه هستند، هم اکنون پنج هزار دانشجوی پزشکی ایرانی در روسیه مشغول تحصیل هستند که می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از بازار متشکل تهیه کنند. همچنین امیر هامونی مدیر عامل بازار متشکل ارزی در حاشیه گشایش نماد جفت‌ارز ریال - روبل در بانک مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون 70 درصد معاملات ارزی در بازار متشکل انجام می‌شود. وی افزود: تا هفته‌های آینده نماد معاملاتی لیر ترکیه و ریال ایران نیز در بازار متشکل راه‌اندازی می‌شود.

تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه در دستور کار
توافقات اقتصادی با ترکیه نیز دیگر محور مهم خبری حاشیه اجلاس آستانه و حضور روسای جمهور روسیه و ترکیه در تهران بود. سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از برنامه ریزی دو کشور برای ارتقای روابط تجاری از 10 میلیارد دلار در سال به 30 میلیارد دلار خبر داد. وی همچنین افزود: تمدید قرارداد انتقال گاز ۲۵ ساله که قبلاً مطرح بود، امروز مورد تاکید قرار گرفت تا تمدید شود و انتقال گاز شکل وسیع‌تری به خود بگیرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما