ورزشی
تسنیم
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۰۸:۵۸:۰۳
ماجراجويي تازه تيم ملي براي قهرماني آسيا
ماجراجويي تازه تيم ملي براي قهرماني آسيا
موفقيت سرمربي تيم ملي واليبال کشورمان در آسيا کليدي براي ورود مربيان ايراني به تيم ملي به حساب مي‌آيد و شکست او مي‌تواند، پاياني بر حضور گزينه داخلي روي ميز رئيس فدراسيون باشد.
تسنیم

ژاپني‌ها هر چقدر در ميزباني از رويدادهايي مثل جام جهاني واليبال و قهرماني جهان، مهارت و سابقه دارند، اما در برگزاري مسابقات قهرماني مردان آسيا، کاملاً بي‌ميل نشان داده‌اند. اولين و آخرين باري که ژاپن ميزبان مسابقات واليبال قهرماني آسيا بوده به سال 1983 برمي‌گردد که توانست در شهر توکيو براي دومين بار قهرمان آسيا شود.
ژاپن با اينکه پس از سال 1983 توانست هفت بار ديگر هم جام قهرماني آسيا را بالاي سر ببرد، اما هرگز تمايلي براي ميزباني نشان نداد تا اينکه مسئوليت برگزاري رقابت‌هاي امسال را بر عهده گرفت.
مسابقات سال 2021 همچنين نقطه عطفي در واليبال ايران به حساب مي‌‌آيد، چون بعد از حدود 10 سال، چند ستاره کهنه‌کار در تيم حضور ندارند و کادر فني هم کاملاً ايراني است. محمدرضا داورزني رئيس فدراسيون واليبال، مسابقات پيش رو را معياري براي ادامه همکاري با مربيان ايراني در رده بزرگسالان قرار داده است. به همين خاطر، موفقيت بهروز عطايي سرمربي تيم ملي ايران، کليدي براي ورود مربيان ايراني به تيم ملي به حساب مي‌آيد و شکست او مي‌تواند، پاياني بر حضور گزينه داخلي روي ميز رئيس فدراسيون باشد.
عطايي مربي مقبول بيشتر همکارانش در ايران است و شايد تنها ايرادي که مي‌توان به شرايط او گرفت، حضور همزمان در رأس هدايت دو تيم ملي و تيم جوانان ايران باشد که اولي، بخت نخست قهرماني آسيا و دومي،‌ مدافع عنوان قهرماني زير 21 سال جهان به حساب مي‌آيد.
تيم ايران در پنج دوره اخير مسابقات قهرماني آسيا، سه بار قهرمان و يک بار نايب قهرمان شده است و فدراسيون براي تسکين اذهان عمومي پس از ناکامي در المپيک، چيزي جز قهرماني از تيمِ عطايي نمي‌خواهد. عدم حضور سعيد معروف به‌عنوان مغز متفکر و نقطه اتکاي تيم که از بازي‌هاي ملي خداحافظي کرده است نيز مي‌تواند محدوديت‌هايي براي کادر فني ايجاد کند و از طرفي انگيزه جواد کريمي و علي رمضاني را براي نشان دادن توانايي‌هاي‌شان بالا ببرد.
از کره جنوبي و ژاپن به‌عنوان رقباي اصلي ايران در راه قهرماني نام مي‌برند، ضمن اينکه تقابل ايران با پاکستان در مرحله گروهي نيز مي‌تواند جالب باشد. هدايت تيم ملي پاکستان بر عهده رحمان محمدي‌راد است که چند ماه پيش ترجيح داد به جاي حضور در المپيک راهي کشور همسايه شود. او تاکنون حاضر نشده است در مورد دليل خود براي چنين انتخابي صحبت کند.
مسابقات قهرماني آسيا از جهت ديگري هم براي تيم‌هاي شرکت‌کننده اهميت دارد و آن حضور تيم‌هاي قهرمان و نايب قهرمان در رقابت‌هاي جهاني 2022 روسيه است. دو سهميه ديگر قاره آسيا، طبق رنکينگ جهاني صعود خواهند کرد و به همين خاطر، تيم‌هاي ژاپن و ايران که دو تيم برتر قاره کهن هستند تا حدود زيادي از حضور خود در روسيه، مطمئن هستند.
گروه‌بندى مرحله مقدماتى بيست‌ويکمين دوره مسابقات واليبال قهرمانى مردان آسيا به شرح زير است:
گروه A: ژاپن، هند، قطر و بحرين
گروه B: ايران، پاکستان، تايلند و هنگ‌کنگ
گروه C: استراليا، چين، سريلانکا و کويت
گروه D: کره جنوبي، چين تايپه، قزاقستان و عربستان سعودي
برنامه کامل ديدارهاي مرحله مقدماتي به وقت تهران به شرح زير است:
يکشنبه - 21 شهريور:
ساعت 5، بحرين - هند
ساعت 5:30،  چين تايپه - قزاقستان
ساعت 7:30، عربستان سعودي - کره جنوبي
ساعت 8، کويت - چين
ساعت 10:30، تايلند - پاکستان
ساعت 10:30، ايران - هنگ‌کنگ
ساعت 13، استراليا - ازبکستان
ساعت 13:30، ژاپن - قطر
دوشنبه - 22 شهريور:
ساعت 5، هنگ‌کنگ - پاکستان
ساعت 5:30، عربستان سعودي - چين تايپه
ساعت 7:30، هند - قطر
ساعت 8، ازبکستان - چين
ساعت 10:30، ايران - تايلند
ساعت 10:30، استراليا - کويت
ساعت 13، کره جنوبي - قزاقستان
ساعت 13:30، بحرين - ژاپن
سه‌شنبه - 23 شهريور:
ساعت 5، پاکستان - ايران
ساعت 5:30، کويت - ازبکستان
ساعت 7:30، قطر - بحرين
ساعت 8، قزاقستان - عربستان سعودي
ساعت 10:30، تايلند - هنگ‌کنگ
ساعت 10:30، چين تايپه - کره جنوبي
ساعت 13: چين - استراليا
ساعت 13:30، ژاپن - هند
تيم‌هاي شرکت‌کننده، روز چهارشنبه 24 شهريور ماه استراحت دارند و مراحل بعدي از روز پنجشنبه 25 شهريور ماه آغاز مي‌شود و تا معرفي تيم‌هاي برتر در 28 شهريور ماه ادامه خواهد داشت.
اسامي بازيکنان تيم ايران در مسابقات قهرماني آسيا به شرح زير است:
دريافت کننده: ميلاد عبادي‌پور،  ميثم صالحي، اميرحسين اسفنديار و  اسماعيل مسافر
پاسور: جواد کريمي و علي رمضاني
قطر پاسور: صابر کاظمي و امين اسماعيل‌نژاد
مدافع وسط: علي‌اصغر مجرد، رضا عابديني، اميرحسين توخته و مهدي جلوه
ليبرو: محمدرضا حضرت‌پور و  ابوالفضل قلي‌پور
بهروز عطايي به‌عنوان سرمربي، مصطفي کارخانه (سرپرست)، عليرضا طلوع‌کيان و عظيم جزيده (مربيان)، علي فرهادي (پزشک)، حسين خورياني (آناليزور) و رضا قلي‌پور (تراپيست) ملي‌پوشان کشورمان را در رقابت‌هاي قهرماني مردان آسيا همراهي مي‌کنند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما