اجتماعی
ایسنا
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۴:۰۵:۰۲
آخرین تصمیماتِ واکسیناسیون حجاج علیه "کرونا" و "مننژیت"
آخرین تصمیماتِ واکسیناسیون حجاج علیه "کرونا" و "مننژیت"
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از آغاز معاینات پزشکی حجاج در برخی استان‌ها خبر داد و درباره وضعیت واکسیناسیون حجاج علیه کرونا و مننژیت، شرایط ارسال دارو به عربستان و... توضیح داد.
ایسنا

دکتر درودی درباره آخرین اقدامات و تصمیمات مرتبط با حج امسال، گفت: باتوجه به اینکه منتظر ارائه لیست مجموعه‌ها در مکه بودیم تا خصوصا تعیین کارون‌ها و اختصاص پزشکان به مجموعه‌ها انجام شود، اما سازمان حج و زیارت تاکنون لیست مجموعه‌ها را با جزئیات کامل و به صورت رسمی اعلام نکرده است. هرچند کاروان در یک مجموعه قرار می‌گیرند و لیست‌های ما بر اساس آن انجام می‌شود.

بنابراین لیست‌های رسمی و نهایی را هنوز سازمان منتشر نکرده، اما هر میزانی که آماده بوده در اختیار ما قرار دادند و ما هم داریم کارها را انجام می‌دهیم. بر این اساس بخشی از استان‌ها که کاروان‌هایشان از نظر وضعیت مجموعه‌ها تعیین تکلیف شده بود، تخصیص پزشکان‌شان انجام شده و در برخی استان‌ها معاینات پزشکی از یکی دو روز گذشته آغاز شده است و در برخی استان‌ها هم همچنان منتظر لیست نهایی مجموعه‌هایشان هستیم که معاینات را آغاز کنیم.

آغاز معاینات پزشکی حجاج
وی افزود: بنابراین در حال حاضر معاینات پزشکی قبل از اعزام حجاج به حج، از سوی جمعیت هلال احمر آغاز شده، اما به صورت کامل در همه استان‌ها هنوز برقرار نشده است. باید توجه کرد که به طور معمول دستورالعمل معاینات را به صورت سالانه و با توجه به شرایط خاص حج هر سال به روزرسانی کرده و از قبل در اختیار پزشکان معاینه‌کننده قرار می‌دهیم. امسال هم باتوجه به شرایط و محدودیت‌های کرونایی که وجود داشت، ‌دستورالعمل آماده و به‌روزرسانی شد و در اختیار سازمان حج و زیارت و پزشکان قرار گرفته است. بنابراین معاینات طبق دستورالعمل انجام می‌شود.

کدام بیماران به حج امسال اعزام نمی‌شوند؟
افراد بالای 65 سال اعزام نمی‌شوند
درودی گفت: معاینات شامل احراز شرایط جسمی و روحی و روانی حجاج است که بتوانند حج‌شان را بدون مشکل و بدون وجود بیماری انجام دهند. در عین حال امسال به دلیل بحث کرونا یکسری مسائل را در نظر گرفتیم. در عین حال سعودی‌ها هم بحث محدودیت سن را اعلام کرده بودند که بر اساس آن افراد بالای ۶۵ سال به حج امسال اعزام نمی‌شوند.

در عین حال باتوجه به ماهیت بیماری کرونا، بیماری‌های زمینه‌ای را که ممکن است منجر به احتمال بیشتر ابتلا به کرونا در افراد شود یا باعث شود که در صورت ابتلای فرد به کرونا، بیماری به صورت پیش‌رونده و ناتوان‌کننده باشد، ترجیحا سعی کردیم که به عنوان محدودیت‌های  امسال مطرح کنیم و مقداری معاینات سفت و سخت‌تر و با دقت بیشتر انجام شود. همچنین زائرینی که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی را مصرف می‌کنند یا بیماری‌های زمینه‌ای پیشرفته مانند دیابت، عفونت‌های کلیوی پیشرفته، بیماری قلبی پیشرفته یا فشار خون کنترل نشده و ... را دارند، قاعدتا از لیست زائرین اعزامی امسال به حج، حذف می‌شوند. زیرا به دلیل شرایط جسمانی‌شان نگرانیم که در آنجا دچار مشکل شوند.

اعزام گروه درمانی ۲۳۰ نفری به عربستان
وی با بیان اینکه حدود ۴۰ هزار نفر از ایران در حج امسال شرکت می‌کنند، گفت: تعداد پزشک و تیم درمانی نسبت و ضریبی از تعداد زائران است. باتوجه به اینکه امسال سهیمه حج کشور ما و تقریبا همه کشورها به بیش از نصف کاهش یافته، به همان نسبت هم تعداد پزشک و تیم درمانی که اعزام می‌شوند هم کاهش یافته است. بر این اساس فکر می‌کنیم امسال یک گروه ۲۲۰ تا ۲۳۰ نفره به عنوان تیم درمانی به حج اعزام خواهند شد.

نحوه ارسال دارو و تجهیزات پزشکی برای حج امسال
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره نحوه ارسال دارو و تجهیزات پزشکی برای حج امسال، گفت: در این زمینه با سیستم بهداشت و درمان و اداره غذا و داروی سعودی مکاتبه انجام دادیم و منتظر هستیم تا ببینیم که پاسخ‌شان چیست. در عین حال به صورت همزمان بحث تهیه و آماده‌سازی دارو را پیش می‌بریم. سفارش‌گذاری دارو برای شرکت‌های داروسازی انجام شده و در این زمینه در حال مذاکره هستیم. اما در نهایت برای شرایط اعزام و امکان ارسال داروها منتظر پاسخ اداره غذا و داروی سعودی هستیم.

درودی تاکید کرد: ترجیح و اولویت ما این است که از داروی داخلی و ایرانی استفاده کرده و داروهای ایرانی را ارسال کنیم، مگر اینکه به دلیل شرایط خاص امسال و زمان دیرهنگامی که بحث حج نهایی شد، اتفاق دیگری افتد. در هر حال ترجیح و اولویت جمعیت هلال احمر این است که از داروی ایرانی استفاده شود.

ترکیب داروهای ارسالی به عربستان برای حج ۱۴۰۱
وی درباره نوع داروهای ارسالی به عربستان برای حج امسال، گفت: در کمیته‌های تخصصی پزشکی جلسات متعددی برگزار شده و فارماکوپه دارویی‌مان برای حج به روز رسانی شده است. ۶۰ تا ۷۰ درصد داروها همان داروهای روتین سال‌های گذشته است. در عین حال امسال بخشی به عنوان داروهای اختصاصی برای کرونا در نظر می‌گیریم، لوازم و الزاماتی که برای پیشگیری و مراقبت از کرونا باید در نظر گرفته شود هم به پکیج دارویی‌مان اضافه می‌شود که شامل ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و برخی داروها که برای برخی درمان‌ها توصیه می‌شود. امسال داروهای تنفسی را با دقت و تنوع بیشتری انتخاب می‌کنیم. همچنین باتوجه به مشورتی که از همکاران ریه و عفونی در حوزه کرونا گرفته شده، بسته دارویی را با تنوع و کیفیت بهتری تهیه می‌کنیم.

درودی ادامه داد: داروهای روتین هم باتوجه به سن و سال حجاج و شرایط فصل مشخص می‌شود. عمدتا داورهای قلبی و ریوی را داریم. به اضافه یکسری داروهای عمومی را هم داریم. زیرا افراد دچار مشکلات خستگی‌های مفرط، بیماری‌های گوارشی و ... می‌شوند و داروهای مربوط به این موارد را به طور روتین داریم. همچنین همیشه داروهای مربوط به سرماخوردگی و داروهای عمومی را هم داریم.

وی گفت: در حوزه دارو مشکلی وجود ندارد، اما باتوجه به اینکه ترجیح جمعیت هلال احمر  استفاده از داروی ایرانی است، داریم تلاش می‌کنیم تا حد امکان این کار را انجام دهیم.

شرایط عربستان برای تزریق واکسن کرونا
تعیین تکلیف زائرانی که واکسنی غیر از واکسن‌های مورد تایید عربستان تزریق کرده‌اند
وی درباره شرایط عربستان برای واکسیناسیون علیه کرونا و تعیین تکلیف حجاجی که واکسن‌هایی را که در سبد واکسن‌های مورد تایید عربستان نیستند، تزریق کرده‌اند، گفت: عربستان سبد واکسنی را به عنوان واکسن‌های کرونای مورد تایید اعلام کرده است و برخی از این واکسن‌ها مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک در سبد واکسیناسیون کشور ما هم قرار دارند. کسانی که این سه واکسن را در کشور ما تزریق کردند و حداقل دو دز را تزریق کرده باشند، طبق دستورالعمل سعودی‌ها مشکلی برای اعزام ندارند.

وی گفت: در عین حال کسانیکه واکسن کرونا به جز این واکسن‌ها را تزریق کرده‌اند، با توجه به مذاکراتی که با وزارت بهداشت انجام شد، معاون بهداشت وزارت بهداشت، به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی دستورالعملی را ابلاغ کردند که همه افرادی که متقاضی سفرهای بین‌المللی هستند و واکسن‌های مورد قبول کشور مقصد، خارج از سبد واکسیناسیون کشور ما بوده است، مجاز هستند که دز چهارم و پنجم واکسن سینوفارم را تزریق کنند تا هم به طور قانونی مشکلی نداشته باشند و در عین حال کارت واکسن بین‌المللی را هم دریافت کنند.

درودی گفت: بنابراین توصیه‌مان به زائرانی که واکسنی به جز این سه واکسن که مورد تایید عربستان هم بوده است،‌ تزریق کرده‌اند، این است که در این هفته تزریق اول واکسن سینوفارم را انجام دهند. باتوجه به فاصله حدود چهار هفته‌ای که باید با تزریق دز دوم داشته باشند، قبل از اعزام به حج زمان دز دوم‌شان بوده و دز دوم را هم تزریق کرده و بدون مشکل اعزام می‌شوند.

درودی گفت: در عین حال افرادی هم که تاکنون یک دز واکسن آسترازنکا را تزریق کرده‌اند، باتوجه به اینکه در حال حاضر این واکسن در سبد واکسیناسیون کشور موجود است، به راحتی می‌توانند دز دوم را هم تزریق کنند و مشکلی برای اعزام نخواهند داشت.

توزیع واکسن مننژیت برای حجاج تا پایان هفته آینده
وی در ادامه درباره واردات واکسن مننژیت برای واکسیناسیون حجاج نیز گفت: سفارش‌گذاری واکسن مننژیت هم به تعداد حجاج انجام شد و کارهای اداری و هماهنگی‌های خرید آن انجام شده و در حال بارگیری و انتقال به کشور است. ان‌شاءالله فکر می‌کنیم که تا پایان هفته آینده واکسن مننژیت هم در استان‌ها باتوجه به ترکیب و توزیع زائران در استان‌ها توزیع شود و قابلیت تزریق داشته باشد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما