اقتصادی
اعتماد
۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ۱۰:۵۱:۱۵
معناي عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهاي از نظر اقتصادي چيست؟
معناي عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهاي از نظر اقتصادي چيست؟
محدوديت‌هايي را به همراه داشته است مي‌تواند مسير جديدي را براي ما باز کند تا مشکلات ايران حل شود که در نهايت امنيت منطقه‌اي را نيز به دنبال خواهد داشت. احمدزاده تصريح کرد: پيوستن به اين سازمان با توجه به تحولات منطقه‌اي وجهاني به خصوص در خاورميانه (خصومت ميان ايران، عربستان) قدرت چانه‌زني ايران را افزايش مي‌دهد و با دفاع شرکاي ما در اين سازمان عدالت منطقه‌اي به ايران بازخواهد گشت.
اعتماد

اين عضو اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: کشورهايي مانند ترکيه و مصر ، يا عربستان از رقباي ايران به شمار مي‌روند که اصلا نمي‌خواهند ايران به لحاظ ژئوپليتيک از آنها پيشي بگيرد و گاهي هم مي‌بينيم که ترکيه با همکاري قطر و عربستان با ما وارد مسابقه مي‌شود. احمد‌زاده با بيان اينکه با پيوستن به اين سازمان مي‌توان به اهداف و استراتژي‌هاي کشور نزديک شد، گفت: گسترش همکاري‌ها با روسيه و چين با توجه به اينکه در شوراي امنيت حضور دارند به لحاظ اقتصادي و سياسي مي‌تواند بسيار موثر باشد تا  در لغو  تحريم‌هاي  ايران  کمک  کنند.

ايران بهشت فرصت‌هاست
اين فعال تجارت خارجي با بيان اينکه ايران بهشت فرصت‌هاست، افزود: اتحاد با اين کشورها مي‌تواند منجر به ثبات اقتصادي در کشور شود، در شرايطي که به درستي از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي ايران استفاده نشده اين امر مي‌تواند منجر به فرصت‌هاي جديد شود. او افزود: متاسفانه در بخش ديپلماسي اقتصادي ايران اصلا خوب عمل نشده چرا که متخصص و رايزن‌هاي اقتصادي قوي نداشته‌ايم و به اعتقاد من بايد در اين زمينه بازنگري شود تا بتوان سودآوري، بهره‌وري و رشد اقتصادي براي کشور ايجاد کرد. احمد‌زاده خاطرنشان کرد: در ساليان گذشته همان اندازه که براي حفظ مرزهاي کشور در سياست خارجه کار شد تا ايران در آشوب‌هاي منطقه‌اي و بحران‌هاي پيراموني دچار تزلزل نشود به همان ميزان در ديپلماسي اقتصادي کار نشد و متاسفانه با اين عملکرد ضعيف امروز از کشورهايي نظير ترکيه عقب افتاده‌ايم.

نيازمند افرادي هستيم
 تا سرمايه‌گذاري‌هاي جديد را شکار کنند
او با بيان اينکه ضرورت دارد تا دولت جديد نقاط ضعف و قوت مسوولان اقتصادي را بررسي کند تا اشتباهات گذشته تکرار نشود، گفت: اين افراد بايد بتوانند ظرفيت‌هاي کشور را بشناسند تا براي رشد اقتصادي ايران بتوانند سرمايه‌گذاري‌هاي جديد را شکار کنند تا باعث سوددهي بيشتر شود. اين فعال حوزه تجارت خارجي با بيان اينکه هدف اصلي بايد نجات ايران از اقتصاد گل‌آلود باشد، گفت: متوازن ساختن تجارت بين‌الملل يکي از اهداف کشورهايي است که با يکديگر روابط متقابل دارند و بايد ارتباط با اعضاي سازمان همکاري شانگهاي به گونه‌اي باشد تا به رشد اقتصادي ايران منجر شود و قدرت ايران را به ديگر کشورها نشان دهيم. در صورتي که اين ارتباط موثر نباشد فرصت‌هاي جديد به دست نخواهد آمد و نارضايتي مردم را به دنبال خواهد داشت.

دستاورد ايران در پيمان‌هاي قبلي اندک بود
حميد حسيني، عضو ديگر اتاق بازرگاني ايران در مورد عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهاي معتقد است کشورهاي خاورميانه از معدود کشورهايي هستند که کمترين پيمان منطقه‌اي، اقتصادي، سياسي و امنيتي بين‌شان برقرار است و قدرت‌هاي بزرگ علاقه‌اي ندارند تا اين کشورها تحت اين پيمان با يکديگر در ارتباط باشند.
او در ادامه به «اعتماد» گفت: پيش از انقلاب، ايران در پيمان «سنتو» با کشورهاي عراق، ترکيه و پاکستان حضور داشت، يا در پيمان «اکو» نيز حضور داشت اما چندان از ظرفيت‌هاي اين پيمان‌ها بهره نبرديم و مدتي هم عضو D8 بوديم که با کشورهاي اسلامي نظير ترکيه، پاکستان، بنگلادش و... هم‌پيمان بوديم هر چند تلاش‌هايي صورت گرفت اما دستاوردي به همراه نداشت.

کشورهاي غرب آسيا علاقه‌مند  به  عضويت 
در اين پيمان  هستند
حسيني با بيان اينکه هر اقدامي در جهت عضويت ايران در پيمان‌هاي منطقه‌اي مثبت خواهد بود، افزود: چند سالي است که ايران عضو ناظر پيمان شانگهاي است. البته اين پيمان بيشتر پيماني سياسي، امنيتي و مرزي است که کشورهاي آسياي ميانه، روسيه و چين که با يکديگر هم‌مرز هستند و براي حل و فصل کردن مسائل مرزي‌شان با يکديگر وارد اين پيمان شده‌اند. او با بيان اينکه بسياري از کشورهايي که روابط بهتري با روسيه و چين دارند عضو اين پيمان نيستند، ادامه داد: اين پيمان مي‌تواند در راستاي توافق نامه 25 ساله ايران و چين موثر باشد و با توجه به آينده اقتصادي چين بسياري از کشورهاي ديگر به خصوص کشورهاي غرب آسيا علاقه‌مند هستند تا عضو پيمان شانگهاي باشند و عضويت ما در اين پيمان مي‌تواند اين اختيار را به ما بدهد که در صورت عدم توافق ما اين کشورها نتوانند عضو اين پيمان شوند. حسيني خاطرنشان کرد: حضور روساي جمهور و وزراي خارجه و هيات‌هاي همراه در اين رويداد مي‌تواند منجر به توسعه روابط بين‌الملل ايران شود و اين عضويت اقدام خوبي است که از سال‌هاي قبل شروع شد تا اعضاي پيمان شانگهاي قانع شوند که ما نيز مي‌توانيم با عضويت‌مان به تقويت و توسعه همکاري‌هاي اين پيمان کمک کنيم. اين عضو اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: چند عضو اين پيمان عضو «بريکس»  هم هستند يعني کشورهايي که به ‌شدت در حال توسعه هستند، مانند (چين، اندونزي، برزيل و روسيه) و عضويت در شانگهاي مي‌تواند راه همکاري‌هاي ايران و حتي عضويت احتمالي ايران در «بريکس»  در صورت لغو تحريم‌ها را نيز به دنبال داشته  باشد. حسيني تصريح کرد: ضمن آنکه مساله آينده افغانستان و مساله حضور طالبان در اين کشور براي کشورهاي روسيه، هند، پاکستان، ازبکستان و ساير اعضاي اين پيمان حائز اهميت است و اين پيمان به تبادل نظر اين کشورها در خصوص استقرار يک دولت ملي در افغانستان که همه جريان‌ها و گروه‌ها در آن حضور داشته باشند، کمک خواهد کرد و يک پيام مهم براي طالبان است که اگر درصدد حاکميت جناحي بر افغانستان هستند بايد در ابتدا نگراني کشورهاي همسايه را برطرف کنند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما