فرهنگی
ایسنا
۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ۱۳:۵۰:۰۳
تولیدات تازه صداوسیما؛ از طنازی سعید آقاخانی و سریال "اژدهای هفت‌سر" تا عاشورای حجازی‌فر
تولیدات تازه صداوسیما؛ از طنازی سعید آقاخانی و سریال "اژدهای هفت‌سر" تا عاشورای حجازی‌فر
با نگاهی به ترکیب سریال‌های آماده پخش و حتی بلاتکلیف‌های رسانه ملّی می‌توان نوید اتفاقات خوبی را برای فصل زمستان، نوروز و رمضان و سال ۱۴۰۲ در قاب شبکه‌های تلویزیونی داد.
ایسنا

یکی از قالب‌های برنامه‌سازی که از قدیم‌الایام تا امروز مورد توجه مخاطبان بوده و هست، سریال‌های تلویزیونی است، البته در چند سال اخیر، برخی از آپارتمانی‌ها و مینی‌سریال‌ها نتوانستند کنداکتور سیما را گرم کنند و در برخی اوقات هم اتفاقات خوبی را رقم زده است. کرونا و تحولات این‌چنینی دست به دست هم داد تا سریال‌سازی بیشتر از فیلم‌سازی به رونق برسد، ازاین‌جهت سازندگان آثار نمایشی با دستمایه قرار دادن موضوعات متفاوت، در تلاش‌اند بتوانند با ساخت آثار متفاوت، نظر مخاطبان را جلب کنند،
ضمن اینکه همیشه نظرسنجی‌های رسانه ملی نشان می‌دهد مردم از تماشای سریال‌های تلویزیون رضایت بالایی دارند و جالب توجه، سریال خوب را با گذشت چند سال و تکرارهای مستمر تماشا می‌کنند. این روزها تلویزیون «بی‌همگان» مهران مهام و بهرنگ توفیقی را برای شبکه سه سیما روی آنتن داشت، سریال «آتش سرد» شبکه دو هنوز به پخش خود ادامه می‌دهد و سریال «آزادی مشروط» شبکه یک به‌کارگردانی مسعود ده‌نمکی هم روی آنتن شبکه یک سیماست، البته «گیلدخت» مجید اسماعیلی هم که مدتی منتظر کنداکتور بود نهایتاً برای پخش دو روز پنجشنبه و جمعه از شبکه یک سیما، درنظر گرفته شد.

چندی پیش معاون سیما در پشت صحنه سریال امنیتی تلویزیون (محرمانه) از 15 سریال آماده پخش خبر داد. در حالی که بسیاری از منتقدین اعتقاد دارند تلویزیون به‌لحاظ سریال‌هایی که روی آنتن دارد، روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، در همین حال و احوال، بیشترین سهم بیننده را سریال‌های خانگی به خودشان اختصاص می‌دهند.

برمهانی در جریان اعلام این خبر، تأکید کرد: برخی از این سریال‌ها در مرحله پس‌تولید، شامل اصلاح رنگ و تدوین است. برخی سریال‌ها هم مناسبتی است که در زمان مناسب خود برای بینندگان عزیز پخش می‌شود.
او همچنین به 23 طرحی اشاره کرد که  تا امروز 6 سریال برآورد آن انجام شده و قراردادهایش به امضاء رسیده است، برخی هم مراحل پیش‌تولید را سپری می‌کنند که ان‌شاءالله به سال 1402 می‌رسد.

در اواخر هفته گذشته، رئیس صداوسیما در حاشیه جلسه هیئت دولت به سریال‌های آماده پخش و 23 سریال در مراحل نگارش فیلمنامه و اجرا اشاره کرد، البته جبلی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره ساخت آثار فاخر و الف ویژه به این نکته تأکید کرد که ما همواره به‌دنبال کارهای فاخر و جذابیم؛ اما به‌دلایل متعدد که مهمترین آن نرخ تولید نمایشی کشور است به‌ویژه با راه افتادن نمایش خانگی که نرخ‌های تولید را بالا بردند حتماً نیازمند این هستیم که با کمک مجلس و دولت برای ارتقای برنامه‌های فاخر در آثار نمایشی بتوانیم این کار را انجام دهیم.

دغدغه رئیس صداوسیما و همکاران و تهیه‌کنندگان تلویزیون همواره این بوده که بودجه واقعی صداوسیما با ارقام تولید همخوانی ندارد و چند نماینده مجلس هم واکنش نشان دادند که باید این همراهی از سوی مجلس و دولت اتفاق بیفتد، با این اوصاف، نگاهی گذرا به سریال‌های آماده پخش، در حال تولید و حتی بلاتکلیف‌ها نشان می‌دهد که تلویزیون وضعِ بدی ندارد و می‌توان نوید اتفاقات خوبی را برای فصل زمستان، عید نوروز و ماه رمضان و سال 1402 داد.

 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

جشن سربرون

جزئیات این سریال‌ها را در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

سریال‌های آماده پخش/ از «مارماهی» و «نیکان» تا «سنجرخان» و «جشن سربرون»

ـ سریال «جشن سربرون»: عنوان سریالی پربازیگر به‌کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان است که به‌سفارش سیمافیلم تولید می‌شود و مراحل فنی را پشت‌سر می‌گذارد، حالا ممکن است برای مخاطبان این سؤال پیش بیاید؛ «جشن سربرون» چیست؟ «جشن سربرون»، جشنی است که پس از پایان بافت قالی برگزار می‌شود به این صورت که قالی را از بالای دار می‌برند و به‌اصطلاح می‌گویند سر قالی را می‌بریم. داستان این سریال درباره بهادر، کدخدای ایل پوسان با سرخو، کدخدای طایفه همسایه است که با هم مخالفتی دیرینه دارند. مدتی است آتش کینه‌ها خاموش شده تا این که سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری جهان‌پسند، دختر زیبا و کم‌سن‌وسال بهادر می‌آید، غافل از این که قرار است مدتی بعد جهان‌پسند به عقد پسرعمویش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت می‌کند و زخم‌های کهنه سر باز می‌کند، هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت می‌کنند.

چرا پخش «جشن سربرون» به تعویق افتاد؟

قرار بود در اواخر تابستان و اوایل پاییز، تلویزیون شاهدِ پخش یک سریال تاریخی به نام «جشن سربرون» باشد. حسن نجاریان تهیه‌کننده سریال در خصوص نرسیدن این  مجموعه تلویزیونی به آنتن سیما به خبرنگار تسنیم گفت: "قرارمان بر پخشِ این سریال در هفته آخر تابستان بود اما این زمان به تعویق افتاد. این اتفاق دو دلیل داشت؛ دلیل اصلی آن که دلیل بعدی را ایجاد می‌کند بحثِ آماده نشدنِ فیلم بود. جلوه‌های ویژه و ویژوآل افکت‌های کار بسیار هزینه سنگین و حجمِ بالایی دارند. بیش از اینکه انتظار می‌رفت این حجم‌ها افزایش پیدا کرد و حتی موسیقی با ارکست انتخاب کردیم؛ همه‌ این‌‌ها هم زمان و هم بودجه را افزایش داد.

این دلایل باعث شد تا به پخشِ این روزها نرسیم و به جام‌جهانی برخورد می‌کردیم که تبعاتِ خودش را دارد. جامعه و مخاطبین درگیر و سرگرمِ فوتبال می‌شوند و توجهات به سمتِ مستطیل سبز می‌رود تا فیلم و سریال! از این جهت خیلی پخشِ سریال در فضایِ خوبی قرار نمی‌گیرد. از این‌جهت پخشِ سریال به بعد از جام‌جهانی خواهد رفت. دی و بهمن و ایام دهه فجر را خواهیم داشت و احیاناً کار در شرایطِ وجود کنداکتورِ مناسب به عید و ماه رمضان برود. در حالِ مذاکره با تلویزیون هستیم و فعلاً چیزی که قطعی شده این سریال را بعد از جام‌جهانی پخش خواهیم کرد."

آیا «جشن سربرون» رمضانی می‌شود؟

تهیه‌کننده «جشن سربرون» درباره پخشِ سریال از شبکه یک یا شبکه‌ای دیگر گفت: ما قرارمان از ابتدا با دو شبکه تلویزیونی یک و سه سیما بوده که اگر کارِ پخش سریال به کنداکتورِ نوروز و رمضان برسد، حتماً از شبکه یک پخش نخواهیم شد. باید با شبکه‌های دیگر مذاکره کنیم و ببینیم چه می‌شود. عزم ما پخش در شرایط و کنداکتورِ مناسبی است که تحتِ جام‌جهانی و جشنواره فجر قرار نگیرد. اگر به ماه رمضان اشاره می‌کنیم چون موقعیت خوبی است که پیش‌روی‌مان قرار دارد.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری ، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، نادر فلاح، بیوک‌میرزایی، مهران نائل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی، علی جاویدفر، محمد حاج حسینی، فرشید صمدی‌پور، محمدرضا راد، حسن محمودی، مجتبی واشیان، امیر کسارنژاد، ساقی عسگری، سارا اشتری، امیر زمستانی، سودابه علیپور، نجات علی مرادی، سیامک حلمی، آرمین ترکمندی، علی حسن ناصری، ذبیح ذبیح پور، علی نجاریان، زهرا برومند، ایوب دمان، امیر نداف فر، عباس براری، رضا درم کزین، ابوالفضل حاجی علیخانی، مجید یاراحمدی، مهران‌هادی، جواد عاقبت بین، حسن زارع، محمودرضا بهرامی، علی عطایی، سیامک نظری، مرتضی ستارپور، محمد نادرخانی، فیروز حیدرزاده، سجاد مومنی، رضا سیدی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی‌اند.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

اژدهای هفت سر

سریالی به نام «اژدهای هفت سر»/ همه‌چیز زیر سرِ اختلاس‌گرهاست!

- «اژدهای هفت سر» یا «طلاق»: این روزها جدیدترین اثر ابوالقاسم طالبی مراحل پس‌تولید را می‌گذراند؛ سریال "طلاق" مثلِ کارهای گذشته ابوالقاسم طالبی در سکوت خبری پیش رفت و به گفته بازیگرانی همچون قطب‌الدین صادقی وارد ماجرای اختلاس‌گرها می‌شود. همچون کارهایی مثلِ "به کجا چنین شتابان" طالبی دغدغه‌ مهمی مثل فساد اقتصادی دارد، اژدهای هفت‌سری که بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی را ایجاد کرده و اصلاً قرار بود ابتدا سریال هم به همین نام باشد.

شاید نقطه عطفِ سریال، علاوه بر داستان جذاب و کارگردانی ابوالقاسم طالبی، حضور مجید واشقانی باشد که نقش او در این سریال، روندِ بازیگری‌اش را تغییر خواهد داد. علاوه بر او، حمید گودرزی، پیام دهکردی، قطب‌الدین صادقی، ناصر آقایی، بهار محمدپور، هدیه رضایی، نیلوفر کیارستمی، عسل غروی و خیلی‌های دیگر حضور دارند. خیلی از جزئیات داستان و کاراکترها، خبری بیرون نیامده اما چندی پیش قطب‌الدین صادقی در گفت‌وگویی با تسنیم خودش را وکیل سریال "طلاق" معرفی کرد که نقش وکیل یکی از این اختلاسگرهای داستان را بازی می‌کند.

آنچه از داستانِ سریال بیرون آمده همه‌چیز بر سرِ اختلاس‌گرهایی است که باعثِ فساد اقتصادی‌‌اند و البته گفته می‌شود داستانِ سریال به موضوع آقازاده‌ها و آقازدگی هم پیوند خواهد خورد. در دل قصه نگاهی به مفاسد اقتصادی دارد. وارد زندگی اختلاسگران می شود و به زندگی آقازاده سرک می‌کشد.

زمستان با نامِ «طلاق» یا «اژدهای هفت سر»

پیگیری‌ها نشان می‌دهد ممکن است اسم آن هم به «اژدهای هفت سر» تغییر کند و در زمستان روی آنتن برود. تصویربرداری این سریال از سال 98 شروع شده است و تا امسال ادامه پیدا کرده است. برخلاف آنچه از عنوان «طلاق» در ذهن متبادر می‌شود، این سریال به مسائل خانوادگی نمی‌پردازد و موضوع داستان درباره مسائل اجتماعی بحث‌برانگیز و یک درام سیاسی است که به مفاسد اقتصادی می‌پردازد.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

سریال دیگران و ایفای نقشِ اکبر زنجانپور

حضورِ مأموران امنیتی در تلویزیون/ «دیگران» چه فرقی با «گاندو» دارد؟

سریال «ضد» یا «دیگران»: کاری امنیتی و جاسوسی که ابراهیم شیبانی کارگردانی کرده و روزهای پایانی تصویربرداری را می‌گذراند. این سریال بستر جاسوسی دارد و در بستر قصه به جریان نفوذ هم می‌پردازد. بهاره کیان افشار، حسام منظور، اکبر زنجانپور، سعید چنگیزیان، آرش ظلی‌پور، مرتضی اسماعیل کاشی و حضور یک بازیگر زن ترکی به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

در این مجموعه تلویزیونی تلاش شده از جان گذشتگی و تلاش نیروهای امنیتی در جهت حفظ امنیت و آرامش جامعه به تصویر کشیده شود. این مجموعه تلویزیونی در فضایی امنیتی ساخته شده است و از دیگر سریال‌هایی است که سیمافیلم برای به تصویر کشیدن تلاش‌های مأموران امنیتی کشور به تولید می‌رساند.

هنوز خلاصه داستان این مجموعه تلویزیونی منتشر نشده ، اما این سریال برخلاف «گاندو» که به یک کیس امنیتی خاص می‌پرداخت به موضوعات متنوعی پرداخته و داستانش بیشتر جنبه آگاهی‌رسانی به مردم دارد و تعریفی از جاسوسی، نفوذ و امنیت را با زبان ساده بیان می‌کند، اما داستان مجموعه تلویزیونی اپیزودیک نیست.

این سریال ابتدا با نام «ضد» شناخته می‌شد و به «دیگران» تغییر نام داده است. 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

سریال محرمانه

«محرمانه» یک امنیتی دیگر/ روایتی از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشور در ساخت واکسن کرونا

سریال «محرمانه»: موضوع این سریال امنیتی و اجتماعی است. روایتی از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کرونا که واکنش مغرضانه دشمنان را به همراه داشت و به دنبالِ آن با ایجاد اختلال مانع از دست‌یابی ایران به این موفقیت شوند. در این سریال حدود 160 نقش است که نزدیک 30، 40 نفر از آنها بازیگران اصلی‌اند و بقیه بازیگران به اصطلاح چندجلسه‌ای‌اند که در چند سکانس حضور دارند. البته گفته می‌شود معظمی می‌خواهد برای همه این نقش‌ها هم ترجیحاً از چهره‌ها استفاده کند. به این ترتیب انتخاب بخشی از بازیگران همزمان با تولید همچنان ادامه خواهد داشت.

بازیگران این سریال به ترتیب حروف الفبا از این قرارند: لاله اسکندری، نسیم ادبی، آرش آصفی، احسان امانی، رضا توکلی، سولماز حصاری، علیرضا خمسه، الهام طهوری، پویان گنجی، فاطمه گودرزی، فریبا متخصص، مجید مظفری، ایرج نوذری، علیرام نورایی، رحیم نوروزی، زهیر یاری و... . محرمانه علاوه بر پر بازیگربودن، در لوکیشن های زیادی هم مقابل دوربین می رود. به گفته عوامل، تقریباً 200 لوکیشن دارند که در شهرهای مختلف است. همچنین باید به چند کشور سر بزنند. ترکیه و کنیا دو مورد از آنهاست و احتمال سفر گروه به اسپانیا هم وجود دارد.

«محرمانه، روایتی است از پیشرفت های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کرونا که واکنش مغرضانه دشمن را دربردارد تا با ایجاد اختلال، مانع دستیابی ایران به موفقیت شوند.» این خلاصه داستان سریال است که در خبرها آمده. در این سریال دانشمندان نخبه ایرانی را می‌بینیم که درگیر ساخت واکسن‌های مختلف و واکسن کرونا می‌شوند و این موضوع اتفاقاتی را برایشان ایجاد می‌کند. در کنارش هم ماجراهای معماگونه‌ای را دنبال می‌کنیم که هر یک از این شخصیت‌ها دارند. می‌توان گفت راوی یک قصه پزشکی هستیم نه قصه‌ای که مختص به کرونا باشد.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

پشت صحنه‌ای از سریال "مارماهی"

 

«مارماهی» یک امنیتی دیگر در تلویزیون

سریال «مارماهی»: این مجموعه تلویزیونی آدم‌هایی را نشان می‌دهد که شخصیت متزلزلی دارند؛ می‌توانند تحصیل‌کرده باشند و فریب بخورند. طمع پول زیاد در فقدان امنیت، عشق و در خانواده که باعث می‌شود آدمی به خیانت و وطن‌فروشی تن دهد. حرف و حدیثِ بسیاری درباره موضوعِ امنیتی و جاسوسی این سریال به میان می‌آید. پیگیری‌های تسنیم نشان می‌دهد این سریال در اواخر تصویربرداری قرار دارد. بحث خانواده و آدم‌هایی را نشان می‌دهد که شخصیت متزلزلی دارند؛ می‌توانند تحصیل‌کرده باشند و فریب بخورند. طمعِ پول زیاد در فقدانِ امنیت و عشق در خانواده باعث می‌شود آدمی به خیانت و حتی وطن‌فروشی تن دهد.

معضلاتی که گاهی اوقات افرادِ‌ فریب خورده را تا آلوده شدن در سایت‌های شرط‌بندی می‌کشاند. زندگی کاراکترهای این سریال خصوصاً شخصیت‌های محوری داستان، عادی و طبیعی پیش می‌‌رود تا اینکه برای بدست آوردن پولِ بیشتر راه خطا را به مسیرِِ درست ترجیح می‌دهند؛ تا مرزِ وطن‌فروشی و خیانت پیش می‌روند اما باز کانونِ‌ گرم خانواده است که جلوی این به آخرِ خط رسیدن را می‌گیرد.

گفته می‌شود اثر جدید محمود معظمی که پیش از این «تکیه بر باد»، «بوی باران» و چند اپیزودِ «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را ساخته می‌تواند یکی از گزینه‌های ماه رمضانِ تلویزیون باشد. شبکه‌اش مشخص نیست و در سیمافیلم تهیه می‌شود. باید دید کدام یک از شبکه‌ها و در چه زمانی این سریال را روی آنتن خواهند برد؟ آیا با توجه به سابقه پخش «گاندو» در ایام نوروز و استقبال خوب مخاطبان، دوباره سیمافیلم و سیما یک سریال امنیتی را در کنداکتور مناسبتی قرار خواهند داد یا «مارماهی»- «تمام رخ» در زمانی دیگر، رنگِ آنتن را می‌بیند؟

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

سریالِ «حبیب» با موضوع مقاومت

سریال «حبیب» عنوان مجموعه جدیدی است که چندی پیش در سوریه فیلمبرداری شد. مجموعه 29 قسمتی که کار جدید بسیج صداوسیما به شمار می‌رود و اولین سریال ایرانی است که در سوریه ساخته شده و احتمال دارد در ایام سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی روی آنتن برود. 

مجموعه‌ای که هنوز شبکه پخش‌کننده آن مشخص نشده اما در 29 قسمت ماجرای مستشاران در سوریه و داستانِ محورت مقاومت، حزب‌الله و فرماندهان ایرانی را روایت می‌کند.  داستانش پیرامونِ مقاومت، حزب‌الله و فرماندهان ایرانی روایت می‌شود. امین زندگانی نقش یک نیروی امنیتی را که به عنوان مستشار در سوریه فعالیت می‌کند ایفا کرده و سوگل طهماسبی نقش همسر او را روایت می‌کند؛ بقیه بازیگران عمدتاً سوری‌اند. 

به همین دلیل این روزها سریال «حبیب» در مراحل پس‌تولید، رویِ میز دوبله هم قرار گرفته است. در این سریال شاهدِ مجاهدت‌های مدافعان حرم خواهیم بود؛ مجاهدت‌هایی که تا به حال کمتر درباره‌اش در قابِ تصویر صحبت شده و از این جهت فضایِ بکر و جذابی را در معرضِ نگاه مخاطب قرار خواهد داد. 

این سریال را کارگردانی از سوریه ساخته است.

پرونده سریال "ستایش" برای همیشه بسته شد

 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

همه منتظرِ عاشورای حجازی‌فر/ چرا خبری از نسخه سریالی «موقعیت مهدی» نیست؟

اگر بخواهیم به فهرست سریال‌های درحال تولید یا آماده پخش تلویزیون نگاه کنیم، باید از مجموعه «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی فر و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری نام ببریم؛ سریالی که نسخه سینمایی اش با نام «موقعیت مهدی» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته رونمایی شد و با آغاز سال 1401 هم در سینما‌های کشور روی پرده رفت.

با توجه به استقبال از نسخه سینمایی اثر جدید حجازی فر می‌توان پیش بینی کرد که نسخه سریالی آن نیز توجه مخاطبان را به خود جلب کند. سریال هفت قسمتی عاشورا به داستان زندگی شهیدباکری در دوران نوجوانی و بزرگ سالی می‌پردازد و بخش مهم آن در دو عملیات بدر و خیبر می‌گذرد. هادی حجازی فر پیش از این اردیبهشت امسال، در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده بود جلوه‌های ویژه سریال «عاشورا» را کاری سنگین است که امیدوارم پخش این سریال به اسفند1401 و هم زمان با سالگرد شهادت مهدی باکری برسد.

باید دید سریال «عاشورا» که نسخه سینمایی «موقعیت مهدی» از آن با توفیق‌های زیادی همراه شد و هیچ خبری درباره پخش آن اطلاع‌رسانی نمی‌شود، چه کنداکتوری برای آن درنظر گرفته خواهد شد؟

هادی‌ حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید آقاپور، روح‌الله زمانی و یکسری از بازیگران جوان و مستعد در فهرست بازیگران سریال «عاشورا» قرار دارند. 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

سریال شهباز

سایبری‌ها در راه‌اند/ «شهباز» در روزهای پایانی تصویربرداری

پلیس سایبری، نام آشنایی است که بارها به گوش‌مان خورده اما ممکن است با خودتان بگویید پلیس سایبری چه وظایفی دارد؟ شبکه پنج هم برای پاسخ دادن به سؤال مخاطبان، سریال تلویزیونی «شهباز» را به کارگردانی حمیدرضا لوافی با محوریت پلیس سایبری در دستور کار خود دارد. قرار است مخاطبان را با فضای کاری این پلیس‌ها که تعقیب و گریزشان با دیگر پلیس‌ها تفاوت دارد، آشنا کند؛ زیرا جست‌وجوی آنها در فضای مجازی است و به دنبال کلاهبردارانی‌اند که در این فضاها، کلاهبرداری می‌کنند.

این سریال به نویسندگی مینا خدیوی در 30قسمت 40دقیقه‌ای در گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما در حال تولید است. هنرمندانی همچون آرش مجیدی، رضا داوودنژاد، علیرضا آرا، میلاد میرزایی، مهدخت مولایی، نیما نادری، سیروس همتی، فاطیما بهارمست، غزال نظر، پاوان افسر و... در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان سریال شهباز آمده است: شهباز دو سال در انتظار چنین روزی نشسته است. روزی که همه قرار است با پیدا کردن ارغوان، نفسی به راحتی بکشند. غافل از این که این بازی، چرخشی دیگر در پیش دارد... .

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

سریال سنجرخان

انتظار برای قهرمانی به نامِ «سنجرخان»

سریال تلویزیونی «سنجرخان» روزهای پس‌تولید را می‌گذراند. کاری که بارها به دلایل مختلفی، تصویربرداری‌اش متوقف شد. اما محمدحسین لطیفی که این روزها مشغولِِ فیلمبرداری فیلم «غریب» داستانِ زندگی شهید بروجردی است، می‌گوید که امیدوارم مشکلاتِ بودجه‌ای این سریال حل شود تا جلوه‌های ویژه سنگینِ آن و بقیه مراحل پس‌تولید به سرانجام برسند. 

سریال در 26 قسمت تهیه‌ شده و ان‌شاءالله سال 1401 سال پخش سریال‌های استانی خواهد بود. 

محمود پاک‌نیت به عنوان حاکم سنندج حضور دارد و نام کاراکترش "شریف‌الدوله" است. احمد نجفی به عنوان فرمانده قوای روس، جلیل فرجاد در نقشِ آیت‌الله شریعتمدار (یکی از روحانیون سنی منطقه)، پیام دهکردی خلیل‌خان برادر سنجرخان، علی اوسیوند پیشکارِ حاکم سنندج (آصف دیوان)، فاطمه شکری (ندیمه زنِ سنجرخان)، حمیدرضا نعیمی (رضا خان)، قطب‌الدین صادقی سردار رشید و ناظر کیفی پروژه و  همچنین حسن ترّقی (فیض‌الله خان)، شیما ملایی (زنِ سنجرخان)، لیلی سعیدی (زن خلیل‌خان)، سودا قنبری (زن برادر سنجرخان)، زاهد زندی (برادر دیگر سنجرخان) و تارا قبادی (زن دوم سنجرخان) به عنوان بازیگران بومی در این سریال تلویزیونی حضور دارند.

فرشید گویلی که از بازیگران با افتخار و صاحب سبکِ استان کردستان است، نقش سنجرخان را بازی می‌کند. هنرمندی از تبارِ سنندج و متولد 1354 است؛‌ او بارها روی صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون افتخارآفرین بوده را از این به بعد به نامِ کاراکتر "سنجرخان" می‌شناسیم. 

به گفته سازندگان سریال، قرار است به وجوه انسانی، خصوصیات اخلاقی و سبک زندگی "سنجرخان" پرداخته شود و این مجموعه جنگی نیست. چرا که "سنجرخان" پهلوان و انسان به تمام معنایی بوده که روابط انسانی‌اش درام جذاب و قابل توجهی را شکل می‌دهد. به تعبیرِ حسین جلالی تهیه‌کننده "سنجرخان"، قرار است روابط انسانی حاکم بر فرهنگ کُردی در این سریال به تصویر کشیده شود. همگان می‌دانند کُردها از جنگ حرف نمی‌زنند بلکه از عشق و صلح حرف می‌زنند. 

پیگیری‌ها نشان می‌دهد قرار است این سریال در شبکه‌های سراسری تلویزیون روی آنتن برود و شبکه یک و سه سیما خواهانِ پخش این مجموعه‌اند و باید دید "سنجرخان" چه زمانی و از کدام شبکه تلویزیونی روی آنتن خواهد رفت؟

سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم، در زمانی که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده بودند، با آگاهی از عمق بحران و فشارهای زیاد اشغالگران، ابتدا با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و کسب اجازه، درخواست اذن جنگ کرد و بعد از ناامید شدن از حمایت آنها، در آغاز کار، به جنگ با قشون انگلستان برخاست و با شکست انگلیسی‌ها، راه جنگ با روس‌ها برای او هموارتر شد. او با اتکا به نیروهای مردمی روستاهای اطراف سنندج، راهی میدان نبرد با روس‌ها شد.

تاریخ این مرز و بوم به ویژه در دو سده اخیر، مملو از حوادث ریز و درشت و تلخ و شیرین است که بیشتر آنها با مبارزات ملی و منطقه‌ای علیه استبداد و استعمار عجین شده، مبارزاتی که معیار و محک روحیه آزادی‌خواهی و آزادگی مردم ایران بوده و دستاوردهای فراوانی داشته است. مقابله با زیاده‌خواهی‌های بیگانگان و مبارزه مسلحانه با عوامل خارجی و مزدوران داخلی آنها، بخش مهمی از این مبارزات را تشکیل می‌دهند و در این بین، چهره‌های شاخصی وجود داشته‌اند که رهبری خیزش‌های مردمی برعهده آنها بوده است، شخصیت‌هایی همچون سنجرخان وزیری که حالا دستمایه تولید سریالی با همین عنوان شده است.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

سامو بندری

«سامو بندری» آماده پخش اما بلاتکلیف!

سریال «سامو بندری» را ابراهیم فروزش کارگردانی و علیرضا سبط احمدی تهیه‌کنندگی کرده است. همان‌طور که تهیه‌کننده این سریال به خبرنگار تسنیم گفته، خیلی وقت است این مینی سریال را تحویل داده‌اند و حتی در یکی دو مورد در باکسِ شبکه دوسیما قرار گرفت و مهیای آنتن شد اما در دقیقه 90، "رهایی" تکراری با "سامو بندری" جایش را عوض کرد. 

سریالی که مدت‌ها منتظر آنتن است و معلوم نیست چه مشکلی دارد که تاکنون نتوانسته رنگِ آنتن را ببیند. "سامو بندری" در بندر بوشهر تصویربرداری شده و قصه آن با فضای جنوب همخوانی ندارد. بر همین اساس جمعی از افراد حاضر در این مجموعه از بازیگران خوب بوشهری‌اند.

در خلاصه این داستان آمده: سامو تنها پسر ناخدا صبور، نوجوان بندری، باهوش، پر شر و شور و ماجراجوست. او درگیر اتفاق‏‌هایی پیچیده و عجیب می‌‌شود و خانواده و دوستانش هم درگیر ماجرا‌های خودش می‏‌کند. نیت او در هر ماجرا پاک و صادقانه است، اما ناخواسته باعث بر هم زدن آن بندر کوچک می‏‌شود و برای خودش و اطرافیانش دردسر ایجاد می‌کند...

حسن پورشیرازی، مائده طهماسبی، علی اوسیوند، مهدی فقیه، آریاوا رستمی، کورش زنگویی، ناهید ثناگو، مرتضی نوری فیروزی، لیلا دمان، عباس باکو، خلیل چراغ‌زاده، محمد گتوتی‌زاده، اسماعیل عاشوری، حدیث سیرجانیان، سیدرضا حسینی، مهدی عبدی، عبدالکریم محمودنیا، یوسف فهمیده، سید احمد صداقتبخشی و ... در این سریال نقش‌آفرینی کرده‌اند.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

سریال 87 متر

اما وضعیت نامشخص چند مجموعه دیگر

در کنار «سامو بندری»، سریال «87 متر»، به کارگردانی کیانوش عیاری، تا به امروز چندین بار در جدول پخش تلویزیون قرار گرفته، اما با تصمیم مدیران درنهایت به آنتن نرسیده است. باید دید چالش‌های این مجموعه تا پایان سال تمام می‌شود یا نه. همچنین سریال «رعدوبرق»، به کارگردانی بهروز افخمی که پس از پخش یک قسمت در ماه رمضان1400 از آنتن کنار گذاشته شد، هنوز در جدول پخش تلویزیون قرار نگرفته است. بهروز افخمی اواخر سال98 ساخت سریال «رعدوبرق» را درباره حادثه وقوع سیل1398 در مناطق سیل زده شمال کشور آغاز کرد.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

سریال عشق کوفی

سریال‌های در حال تولید؛ از فصل جدید «نون‌خ» برای ماه رمضان تا «عشق کوفی» و «اپیدمی» جدید

- سریال «عشق کوفی»، به کارگردانی حسن آخوندپور، سینماگر مشهدی و به تهیه کنندگی سعید سعدی، جزو مجموعه‌های در دست تولید تلویزیون است. «عشق کوفی» قرار است روایتگر یک عشق در کوفه سال61 هجری قمری باشد و ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا (ع) ادامه پیدا کند. شبنم قربانی و سعید شریف، لعیا زنگنه، نادر سلیمانی و حسین سلیمانی از بازیگران این مجموعه هستند. باید دید عشق کوفی تا پایان سال روی آنتن می‌رود یا پخش آن به محرم و صفر سال آینده موکول می‌شود.

- فصل دوم سریال «اپیدمی» با نام «همه گیری» که دوران اوج کرونا و موج پنجم به بعد را روایت می‌کند، نیز به زودی روانه آنتن می‌شود. مهدی فخیم زاده که در فصل اول سریال به عنوان بازیگر نقش اول حضور داشت، در فصل جدید، دیگر حضور ندارد و روند قصه حول کاراکتر دیگر این قصه با بازی محسن قصابیان، هنرمند مشهدی، می‌چرخد. سعید کمانی، تهیه کننده سریال «اپیدمی»، از پخش احتمالی این مجموعه بعد از بازی‌های جام جهانی فوتبال خبر داده است.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

تدارک «نون‌خ» برای مخاطبان

مخاطبان تلویزیون به محض شنیدن نام سعید آقاخانی به یاد سریال‌های طنز تلویزیون می‌افتند که در کسوت کارگردان و بازیگر حضور داشته است. او پیش از این در تلویزیون کارگردانی سریال‌های عید امسال، زن بابا، راه دررو، خوش‌نشین‌ها، نقطه سرخط، دزدوپلیس، خروس، روزهای بد به در، بیمار استاندارد و شب عید را برعهده داشته که اغلب، سریال‌های پربیننده سیما بوده‌اند. او در سال‌های اخیر سه فصل از سریال «نون‌خ» را کارگردانی کرد و اکنون در تدارک ساخت فصل چهارم از این سریال پرمخاطب است.

تهیه‌کنندگی این فصل همچون فصل‌های قبلی بر عهده مهدی فرجی است. آنها تلاش می‌کنند‌ یک سریال طنز و شیرین را آماده کنند. البته حسن معجونی به این مجموعه اضافه شده و حمیدرضا آذرنگ هم بعد از مدتی غیبت دوباره در جمعِ کاراکترهای سریال قرار گرفته است. حال باید دید سعید آقاخانی قرار است با ساخت فصل چهارم از این سریال چگونه مخاطبان را غافلگیر‌می‌کنند. 

این سریال قرار است در ایام نوروز و رمضان 1402 روی آنتن برود. 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

"سلمان فارسی" در راه ایران

سال‌ها هرازگاهی، صحبت از ساخت سریال سلمان فارسی می‌شد، سریالی که ساخت آن ذهن داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان را به خود مشغول کرده بود تا این که وی با نگارش طرح کلی داستان، عزم جدّی خود را برای ساخت سریال پر زحمت و سخت سلمان فارسی نشان داد. آنچه ذهنیت کارگردان را برای روایت قصه سلمان به مرحله عمل رساند، همراهی با تهیه‌کننده سریال حسین طاهری بود، زیرا پیش از پیوستن حسین طاهری به پروژه سلمان فارسی دو تهیه‌کننده دیگر بخشی از امور را در دست گرفته بودند اما به دلیل پیش نرفتن کارها در دوره آنان، حسین طاهری کار را در سال 1395 تحویل گرفت.

حالا یکی از جدّی‌ترین دغدغه‌های کارگردان به واقعیت رسید و اعضای گروه، بخش‌هایی از سریال "سلمان فارسی" را تصویربرداری کردند که همچنان ادامه دارد. این سریال در سه دوره تاریخی ایران باستان، بیزانس و روم جلوی دوربین می‌رود و در دو بخش کودکی سلمان تا رحلت پیامبر(ص) و بازگشت سلمان به مدائن طراحی شده است. گفته می‌شود ماجرای غدیرخم هم در سریال "سلمان فارسی" روایت خواهد شد. می‌توان گفت این اثر یکی از بزرگترین آثار نمایشی تاریخ کشور است که در آن بازیگران ایرانی و خارجی حضور دارند.

نقش "سلمان فارسی" را در این سریال علیرضا شجاع نوری بازی می‌کند. 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

"موسی" در کنار سلمان/ حاتمی‌کیا مشغولِ پژوهش

رسانه ملی علاوه بر تولید پروژه عظیم سلمان فارسی می‌خواهد سریال «موسی» را کلید بزند که مراحل پیش تولید را سپری می‌کند. این سریال به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی به سفارش سیمافیلم ساخته خواهد شد. حاتمی‌کیا ساخت سریال هایی همچون خاک سرخ، حلقه سبز و... را دارد. او که همیشه وسواس زیادی هم در فیلمنامه دارد از زمانی که کار را تحویل گرفته، نگارش متن و کارگردانی سریال موسی را عهده‌دار شده تا بتواند یک فیلمنامه شسته رفته و متفاوت بنویسد.

در کنار او هم یک گروه پژوهش و مشاور محتوایی هم قرار دارند. حاتمی‌کیا قرار است قصه سریال موسی را قبل از تولد حضرت موسی(ع) آغاز کند و تا وفات هم ادامه خواهد داشت. بنابراین مخاطبان در این سریال می‌توانند مهمترین مقاطع زندگی حضرت موسی(ع) همچون هجرت، ازدواج و... را به تماشا بنشینند.

یکی از ویژگی‌های متمایز سریال موسی این است که این اثر روایت کامل از زندگی این پیامبر است، حتی می‌توان گفت کاملترین روایتی است که وجود دارد، حتی در میان نسخه‌هایی که تا امروز از زندگی این پیامبر اولوالعزم ساخته شده، منحصر به فرد خواهد بود زیرا هرچه تا امروز ساخته شده، حاصل زاییده ذهن فرهنگ غرب و مبتنی بر کتاب عهد عتیق است اما فیلمنامه‌ای که حاتمی کیا برای این سریال می‌نویسد، مبتنی بر قرآن و احادیث است و نگرش شیعه در آن وجود دارد.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

«ملک سلیمان» و داستانِ سه شهید دفاع‌مقدس

البته در کنار این دو سریال، "ملک سلیمان" شهریار بحرانی را هم باید اضافه کنیم که تهیه‌کننده‌اش چندی پیش در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  شروع این سریال تلویزیونی را منوط به تصمیم رئیس سازمان صداوسیما دانست. همچنین سریال شهیدان صیاد شیرازی، حسن طهرانی مقدم و حسن باقری هم مطرح‌اند که دوران تحقیق، پژوهش و نگارش فیلمنامه را می‌گذرانند.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سیما فیلم ,

فصل دوم «مستوران» و «رستگاری» مسعود ده نمکی

- چندین مجموعه دیگر هم این روز‌ها مراحل تولید و پیش تولیدشان را پشت سر می‌گذارند که احتمالا پخش آن‌ها به امسال نمی‌رسد. سریال «مستوران»، به کارگردانی سیدجمال حاتمی و مسعود آب پرور که فصل اولش تیرماه امسال روی آنتن رفت، به تازگی مراحل تولید فصل دومش را آغاز کرده است. کارگردانی فصل دوم سریال «مستوران» که عاشقانه‌ای برگرفته از قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی است، را سیدعلی هاشمی برعهده دارد.

- مسعود ده نمکی بعد از ساخت «آزادی مشروط»، قصد دارد سریال «رستگاری» در ژانر ماورایی و معناگرا را جلوی دوربین ببرد. پیش تولید این مجموعه آغاز شده است و درحال حاضر نگارش متن سریال به قلم حسن وارسته در مراحل پایانی قرار دارد تا این سریال 30  قسمتی وارد مرحله تولید شود.

«ترور» حاج قاسم سلیمانی و «شاهچراغِ» سازمان اوج

- سیروس مقدم، کارگردان نام آشنای تلویزیون، مینی سریال «ترور» را می‌سازد؛ که با موضوع ترور نافرجام شهید حاج قاسم سلیمانی، به تهیه کنندگی حامد عنقا، درصدد است بخشی از جایگاه رفیع و حساس این سرباز گران قدر اسلام را به تصویر درآورد.سازمان هنری رسانه‌ای اوج هم قرار است به زودی سریالی با محوریت زندگی و روزگار حضرت شاهچراغ (ع)، برادر بزرگ امام رضا (ع)، را تهیه و تولید کند.

مراحل نگارشِ «مهیار عیار» برای شبکه دو

شبکه دوی سیما قرار است سریالی به نام «مهیار عیار» را تولید کند و نکته قابل تأمل این است که این درام تاریخی در دوران صفویه رخ می دهد. تهیه کنندگی این اثر را بهروز مفید به عهده دارد که تا امروز تهیه سریال‌هایی همچون در کنار پروانه‌ها، محکومین و هشت ونیم دقیقه را در کارنامه دارد. او جزو تهیه‌کنندگانی است که دغدغه مسائل اجتماعی روز را دارد و آثاری با این محوریت می‌سازد اما با ساخت مهیار عیار می‌خواهد سراغ تاریخ و دوران صفویه برود. او در گفت‌وگویی با تسنیم اعلام کرده که مراحل آماده‌سازی این سریال را برای ساخت آماده می‌کند.

سریال مهیار عیار قرار است برای رمضان سال 1402 آماده شود.

ردپای تکرار در سریال‌های تلویزیونی/ شباهت‎ معنادار «افرا» به «بی‌همگان» و «آتش سرد» به «بی‌نشان»!

 

ساختِ فصل دوم «آقای قاضی» و فصل جدید «وضعیت زرد»

اخیراً مدیر گروه فیلم سریال شبکه دو سیما اعلام کرده که مجموعه نمایشی «آقای قاضی» به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی و کارگردانی سجاد مهرگان قرار است به فصل دوم برسد. همچنین پیش از این کارگردان «وضعیت زرد» گفته بود که فصل سوم این مجموعه تلویزیونی ساخته می‌شود و احتمالاً خودش را مهیای آنتن ماه رمضان کند. مهران رجبی، مریم سعادت، زین‌العابدین تقی‌پور، بهار داورزنی، حسام خلیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا و مهدی رضایی بازیگران اصلی این سریال تلویزیونی بودند.

«گاندو3» ساخته می‌شود؟

چندی پیش مهدی نقویان مدیرعامل مؤسسه اندیشه شهید آوینی در نشست خبری با حضور اهالی رسانه درباره جدیدترین تولیدات این مجموعه در حوزه‌های مختلف صحبت کرد. او به ساخت فصل سوم «گاندو» اشاره و تأکید کرد که با توجه به استقبال خوب مخاطبان از این سریال، فصل سوم آن نیز ساخته می‌شود. اکنون فیلمنامه این سریال در حال نگارش است و تولید آن حتماً امسال کلید خواهد خورد. به‌خلاف ادعایی که در دولت قبل می‌شد که می‌گفتند "این سریال جناحی است."، در دولت جدید هم آن را می‌سازیم.

 

 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما