بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ۱۲:۱۲:۳۶
جنگ و جدل قانونگذاران آمریکایی بر سر برنامه‌های نظامی بایدن
جنگ و جدل قانونگذاران آمریکایی بر سر برنامه‌های نظامی بایدن
دولت بایدن بر سر تصمیم برای استقرار نظامیان آمریکایی در اروپا از ترس آنچه حمله بالقوه روسیه به اوکراین می‌خوانند، با فشار ضد و نقیضی در کنگره مواجه است.
ایسنا

به نقل از وب‌سایت خبری میلیتری، قانونگذاران آمریکایی از دو حزب، اقدام «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا را که چهارشنبه گذشته از استقرار و تغییر موقعیت حدود ۳۰۰۰ نیرو پیرامون اروپا خبر داد، استقبال کرده‌اند.

اما برخی از قانونگذاران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این تعداد نیرو برای رفع نگرانی متحدان ناتو و ایجاد بازدارندگی مقابل "تهاجم" روسیه کفایت می‌کند یا خیر. در همین حال، جناحی کوچک اما صریح از جمهوری‌خواهان، بایدن را بابت هرگونه استقرار نیرو تقبیح می‌کنند و محافظه‌کاران سرشناس این سوال را مطرح می‌کنند که چرا ایالات متحده باید در این بن‌بست طرف اوکراین را بگیرد.

جر و بحث در کنگره آمریکا پس از آن به راه افتاد که مقام‌های دولتی از جمله لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پنج‌شنبه در جمع قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنا درباره وضعیت کنونی روسیه و اوکراین صحبت کردند.  

بیش از صد هزار نظامی روس در نزدیکی مرز با اوکراین صف‌آرایی کرده‌اند و دولت بایدن هشدار داده که روسیه احتمالا بخواهد در هر لحظه‌ای دست به حمله بزند؛ ادعایی که کرملین بارها رد کرده است.

براساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، مقام‌های دولتی آمریکا بارها در جمع قانونگذاران درباره برنامه‌های روسیه برای استفاده از یک ویدیوی جعلی از حمله اوکراینی‌ها به روسیه به عنوان بهانه‌ای برای آغاز حمله صحبت‌ کرده‌اند.

در حالی که قانونگذاران از تایید جزئیات نشست‌های محرمانه امتناع می‌کنند، سناتور جیمز ریش جمهوری‌خواه که ریاست کمیته روابط خارجی را بر عهده دارد، به خبرنگاران گفت: روسیه در مسیر تولید ویدیوها و بیانیه‌هایی است تا اسناد غلط تولید کند و اینطور بگوید که اوکراینی‌ها در صدد انجام کاری برای تحریک آنها هستند.

در بحبوحه نگرانی‌ها، ایالات متحده دستور استقرار حدود ۲۰۰۰ سرباز به لهستان و انتقال ۱۰۰۰ سرباز دیگر از آلمان به رومانی را صادر کرده است.  

سناتور جین شاهین که به تازگی رهبری هیات کنگره به اوکراین را بر عهده داشت، این استقرار را "شروع خوبی" توصیف کرد اما گفت: ما باید همچنان به ارزیابی وضعیت ادامه دهیم و ببینیم که آیا نیروهای بیشتری مورد نیاز است یا خیر.

در همین حال سناتور جیمز ریش به خبرنگاران گفت که به نظر او این تعداد برای مطمئن ساختن متحدان ایالات متحده در ناتو کفایت می‌کند. او افزود: این تصمیم به تنهایی اتخاذ نشد بلکه با مشورت و مذاکره با متحدانمان در ناتو بود.

استقرار این نیروها به صورت چرخشی است، اما جیسون کرو دموکرات بعد از جلسه در صحن مجلس نمایندگان آمریکا گفت که دولت همچنین باید حضور نیروهای دائمی بیشتر در نزدیکی جناح شرقی ناتو را مدنظر داشته باشد. او گفت: من این دولت را ترغیب می‌کنم، همانطور که دولت‌های قبلی را تشویق کردم تا ببینند حضور مستقر ما در اروپا چطور است و آیا نیاز هست که ما حضورمان را افزایش دهیم یا خیر.

علاوه بر نیروهایی که اکنون مستقر هستند، ۸۵۰۰ نظامی دیگر آمریکایی در حالت‌ آماده‌باش قرار دارند تا در صورت اقدام ناتو در فعال‌سازی نیروی ضربت وارد عمل شوند.

سناتور تام تیلیس جمهوری‌خواه هم با اشاره به نیروهایی که در حالت آماده‌باش قرار دارند، گفت انتظار دارد که سطح نظامیان آمریکایی با روشن شدن وضعیت "افت و خیز" داشته باشد.  

در حالی که به طور کلی توافق دو حزبی در مورد لزوم ایستادگی در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه وجود دارد، این اتحاد توسط برخی از جمهوری‌خواهان پیرو نگرش دوستانه‌تر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در قبال روسیه، تهدید می‌شود. همچنین تاکر کارلسن، مجری فاکس نیوز چندین بار از تقویت حضور نظامی مسکو دفاع کرده و این پرسش را مطرح کرده که چرا ایالات متحده باید طرف اوکراین را بگیرد.

روز پنجشنبه سناتور بیل هگرتی جمهوری‌خواه که یک سفیر در دولت ترامپ بود، با انتقاد از بایدن گفت که او به پوتین اجازه داده تا هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد. او همچنین در پاسخ به اینکه آیا سطح نیروهای آمریکایی در اروپا بعد از استقرارهای جدید برای مقابله با پوتین کافیست، گفت: قبل از اینکه نیروهایمان را برای محافظت از مرزهای کشورهای دیگر بفرستیم، باید نیروهایمان را به مرز جنوبی خودمان اعزام کنیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما