ورزشی
خراسان
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۱۰:۳۵:۲۰
ترسو‌ها جام نمی‌‌گیرند و قهرمان نمی‌‌شوند!
ترسو‌ها جام نمی‌‌گیرند و قهرمان نمی‌‌شوند!
خراسان

دیدار فینال جام‌حذفی یک‌شنبه شب به میزبانی ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان برگزار شد و 2 تیم فولاد و استقلال پس از تساوی بدون گل در وقت قانونی و اضافه چشم به ضربات پنالتی دوختند. در‌حالی که استقلال در 2 بازی قبلی‌اش با ضربات پنالتی پایان بازی و در جریان بازی به دیدار فینال صعود کرده بود‌، در ضیافت پنالتی‌های فینال قافیه را به فولاد و شاگردان جواد نکونام باخت و فرهاد مجیدی و استقلال برای دومین سال متوالی در فتح جام و کسب قهرمانی ناکام ماندند و نکونام سرمربی جوان فولاد اولین جامش را در فوتبال ایران در کسوت مربی گرفت. به زعم بسیاری از فوتبال‌دوستان و کارشناسان استقلال در شب فینال با ترس بازی کرد و به ترسو‌ها هم جام نمی‌‌دهند! 
در پایان دیدار فینال جام حذفی بین فولاد و استقلال آمار و ارقام بازی منتشر شد که نکات جالبی داشت. استقلال در‌حالی که بازنده فینال بود که در مالکیت توپ و پاسکاری و دقت پاس‌های رد و بدل شده آمار بهتری نسبت به فولاد داشت اما چرا با این آمار تیم فرهاد مجیدی نتیجه نگرفت و برای دومین سال متوالی در فینال باخت؟ دلیلش مشخص است. بازی در نیمه خودی و پاسکاری در دورترین نقطه به دروازه حریف یک کمیت گول‌زننده در آمارها ایجاد می‌کند. برای همین است که امید گل و شوت در چارچوب مولفه‌های بهتری برای ارزیابی هستند و تیمی که در این آیتم‌ها عملکرد بهتری داشته باشد، موفق‌تر است. مثل فولاد که امید گل‌ و شوت در چارچوبش بیشتر از استقلال بود. حتی اگر این آمار و ارقام هم به سود آبی‌ها بود، در اصل قضیه که ناکامی آن‌ها در کسب عنوان قهرمانی بود، تفاوتی ایجاد نمی‌‌کرد. استقلال انگار ‌انگیزه و روحیه‌ای برای فینال نداشت و اکثر بازیکنان این تیم در حد‌و اندازه‌های خود نبودند و عملکرد ضعیفی ارائه دادند. بجز محمد نادری و سیاوش یزدانی، سایر بازیکنان فقط سایه‌ای از خود داشتند و فینال را با یک بازی تدارکاتی اشتباه گرفته بودند. استقلال با این‌که از ابتدای ورودش به مسابقات جام حذفی با تیم‌های لیگ‌برتری بازی کرد و با حذف پیکان، ذوب‌آهن، پرسپولیس و گل‌گهر با اقتدار به فینال رسید اما در دیدار نهایی نشانی از یک مدعی نداشت و شایسته قهرمانی نبود. تیمی که ۱۲۰ دقیقه نتوانست خط میانی‌اش را از پرس سنگین و ‌کی‌روشی‌وار‌ فولاد رها کند و به بازی بیاورد، قطعا پر از معایب فنی و معادله‌های مجهول و حل نشده تاکتیکی بوده‌. دفاع تیم استقلال مقابل فولاد عقب بازی می‌کرد و مدافعان این تیم عرض زمین را اصولی پوشش نمی‌‌دادند و همین مسئله هافبک‌ها را به عقب می‌آورد تا تیم استقلال دو و گاهی سه شقه شود. شاگردان مجیدی که در طول 120 دقیقه در قواره یک فینالیست بازی نکردند، در ضیافت پنالتی‌ها هم از پیش باخته بودند. استقلالی‌ها پیش از ضربات پنالتی گویی کوله‌باری از ترس و احتیاط را به ساق‌های خود تزریق کردند و مجیدی هیچ تدبیری برای برنده شدن نداشت و این مسئله را از تعویض‌های عجیب او و آوردن بازیکنی مثل داریوش شجاعیان برای زدن ضربه پنالتی و سپردن پنالتی دیگر به فرشید اسماعیلی می‌توان به خوبی متوجه شد. البته غیبت فرهاد مجیدی سرمربی آبی‌ها روی نیمکت کم‌وزن استقلال هم مزید علت شده بود و به قول حسن روشن پیشکسوت استقلال، این تیم در شب فینال یتیم بود! نکته‌ای که سعید آذری مدیرعامل باشگاه فولاد هم در پایان مسابقه و قهرمانی تیمش به غربت و تنهایی استقلال اشاره کرد و گفت: «استقلال مظلوم بود.»
فرصت‌۲۰ روزه استقلال برای دیدار با الهلال
تیم فوتبال استقلال در حالی این فصل از مسابقات فوتبال را با تلخی به پایان رساند که فرصت کمی برای دیدار با الهلال عربستان در لیگ قهرمانان آسیا دارد. استقلال کمتر از یک ماه دیگر در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ‌قهرمانان آسیا با الهلال عربستان روبه‌رو شود، تیم متمولی که به‌تازگی بازیکنی از وست‌بروموویچ انگلیس را با قیمت ۶۰ میلیارد تومان خریداری کرده است. فرهاد مجیدی که بار‌ها از عدم تمدید قرارداد بازیکنانش ابراز نگرانی کرده‌، ۲۰ روز فرصت دارد تا با یک برنامه تمرینی فشرده آماده بازی با الهلال شود. از طرفی تا چند روز دیگر باید لیست آسیایی آبی‌پوشان ارسال شود و مدیران استقلال کار سختی برای تمدید قرارداد‌ها و آماده شدن تیم دارند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما