سیاسی
ایرنا
۱۴۰۰/۰۶/۰۷ ۱۰:۲۰:۴۲
واکنش سرلشکر باقری به حوادث افغانستان؛ آمریکا با شکست خفت بار این منطقه را ترک کرد
واکنش سرلشکر باقری به حوادث افغانستان؛ آمریکا با شکست خفت بار این منطقه را ترک کرد
رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه هیچ افقی برای تجربه دوران‌ آرام و بی‌دغدغه در منطقه دیده نمی‌شود، گفت: حفظ امنیت، آرامش و امکان پذیری توسعه و پیشرفت برای کشور بدون داشتن یک توان دفاعی کارآمد و خوداتکا به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود.
ایرنا

سرلشکر «محمد باقری» روز یکشنبه در آیین تکریم امیر سرتیپ «امیرحاتمی» وزیر سابق دفاع و معارفه امیر سرتیپ «محمدرضا قرائی آشتیانی» وزیر جدید دفاع و پشتیبانی در مرکز همایش‌های امام علی شهرک امام خمینی(ره) گفت: خدا را شاکریم که دوره خدمت و مجاهدت در نظام اسلامی ارزشمند به ما عنایت فرموده و امیدواریم در این را ثابت قدم باشیم و اجر و مزدی همچون شهیدان دریافت کنیم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و همچنین شهیدان عرصه صنعت دفاعی وزارت دفاع افزود: توسعه قدرت دفاعی برای نظام اسلامی بنا به ضرورت‌های گوناگون یک وظیفه قطعی و اجتناب‌ناپذیر است. خداوند متعال در قرآن به مسلمانان دستور داده که شما موظفید از جهت ساز و برگ و توان نظامی هر آنچه می‌توانید تلاش کنید تا موجب بازدارندگی دشمنان از تعرض به مسلمانان و نظام اسلامی شوید و تهدیداتی را که می‌شناسید و نمی‌شناسید را از جامعه اسلامی دور کنید.

وی ادامه داد:‌ این دستور در فرمایشات پیامبر اکرم،‌ ائمه اطهار و در جای‌جای گوناگون وجود دارد. همچنین  اوامر و تدابیر مکرر فرماندهی معظم کل قوا را در این زمینه دائماً شنیده‌ایم و آویزه گوش قرار داده‌ایم. در احکام تمامی فرماندهان نیز ارتقای توان و آمادگی نظامی ابلاغ شده است.

هیچ افقی برای تجربه دوران‌ آرام و بی‌دغدغه در منطقه دیده نمی‌شود

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه وزارت دفاع برای توسعه توان و تمهید مقدمات آمادگی دفاعی مسئولیت اساسی دارد، ضرورت و دلیل دیگر توسعه و ارتقای توان دفاعی را توسعه و تشدید تهدیدات عنوان کرد و گفت: نظام اسلامی ما در حساس‌ترین منطقه جهان و و زمانی فوق العاده خطیر قرار گرفته است. در  سال‌ها و دهه‌های گذشته مهمترین درگیری‌ها و مناقشات جهان در منطقه ما اتفاق افتاده و هیچ افقی برای تجربه یک دوران آرام و بی دغدغه در این منطقه دیده نمی‌شود.

سرلشکر باقری ادامه داد: آمریکای جنایتکار به بهانه‌های گوناگون از جمله حادثه مشکوک یازده سپتامبر به منطقه لشکرکشی کرد و این لشکر کشی بعد از لشکرکشی‌های دوران دفاع مقدس بود.آمریکا در تمام این ۴۲ سال منطقه را ترک نکرده است و هر چه زمان می گذرد، توطئه‌ها و  تهدیدهای متنوع‌تری رو برای منطقه به بار می‌آورد و بر جای می‌گذارد.

آمریکا افغانستان را دچار ناآرامی‌های بدون افق روشن کرده است

وی با اشاره به حوادث افغانستان گفت:‌ آخرین این جنایت‌ها حادثه ناگواری است که در افغانستان در همسایگی ما در حال وقوع است. آمریکا با تصرف این سرزمین اسلامی با قتل و غارت و جنایت فراوان اما با شکست خفت بار این منطقه را ترک کرد و مردم مظلوم افغانستان را دچار نگرانی‌ها و ناآرامی های بدون افق روشن کرد و رفت.

سرلشکر باقری ادامه داد: با وجود بیش از ۲ هزار میلیارد دلار هزینه‌ای که در افغانستان انجام شد، ارتش ملی و مردمی این کشور را با هزینه هنگفت تبدیل به ارتش بی‌خاصیتی کرد که با وجود ظاهر و تجهیزات کارآمد، اما ارتشی سست بنیان را ایجاد کرد که به گفته خودشان و بنا به آنچه که شاهد بودیم تنها ۱۱ روز توانست در برابر این گروه مهاجم مقاومت کند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: هزینه‌ای که آمریکایی‌ها برای ارتش افغانستان انجام دادند،‌ سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار  است و این در کنار سایر هزینه‌هایی است که آمریکا برای این سرزمین انجام داد.

وی با بیان اینکه سایر توطئه‌ها و تهدیدها در سراسر این منطقه کاملاً مشهود است و ادامه دارد، گفت: در چنین منطقه‌ای و در چنین شرایطی، حفظ امنیت، آرامش و امکان پذیری توسعه و پیشرفت برای کشور بدون داشتن یک توان دفاعی کارآمد و خود اتکا به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود.

سرلشکر باقری با بیان اینکه بخش اعظم دانش جهانی و عصاره دانش‌ها در بعد دفاعی در خدمت ارتش‌ها قرار گرفته است، گفت: جنگ‌های امروز شباهت‌های اندکی با جنگ‌های گذشته دارند. جنگ قره باغ در سال گذشته با جنگ‌های گذشته تفاوت داشت و شاهد بودیم بسیاری از تجهیزات سنتی که در جنگ‌ها به کار می‌آمد چگونه از کار افتادند. لذا مجموعه‌های دفاعی کشور و بویژه وزارت دفاع برای متناسب سازی تجهیزات وظیفه اصلی را بر عهده دارند. 

رییس ستاد کل نیروهای مسلح تحقیقات پیشرفته در لبه فناوری جهانی را وظیفه وزارت دفاع عنوان کرد و افزود: علاوه بر این توسعه کمی و کیفی تجهیزات متناسب با صنایع جهانی و تولید تجهیزات و تسلیحات، اداره بازنشستگان نیروهای مسلح و پشتیبانی‌ها از نیروهای مسلح و نمایندگی نیروهای مسلح در دولت نیز از وظایف سنگین وزارت دفاع است. 

وی خاطرنشان کرد: بودجه بسیار اندکی را در مقایسه با سایر کشورها در اختیار نیروهای مسلح قرار دادیم اما خروجی و نتیجه کار نیروهای مسلح ما هم قابل قیاس با سایر کشورها نیست. اتفاقاتی در وزارت دفاع  افتاده است که ما خودمان هم باور نمی‌کردیم. مثلا نقطه زنی موشکی بالستیک کار آسانی نیست. موشک اسکندر که ۳۰۰ کیلومتر برد دارد و نقطه زن است را روس ها حاضر نشدند شکل و شمایل آن را هم در اختیار ما بگذارند اما ما به فناوری نقطه زنی دست پیدا کردیم. 

سرلشکر باقری با بیان اینکه امیر حاتمی عملکرد خوبی در وزارت دفاع داشتند، تصریح کرد: در زمینه ارتقای برنامه‌ها در مقایسه با بودجه در اختیار هم عملکرد  امیر حاتمی بسیار خوب بوده است و در حوزه بازنشستگان هم ایشان تلاش چشمگیری داشتند. به طوری که امروز در وزارت دفاع در همه حوزه ها شاهد رشد هستیم و برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. 

رییس ستاد کل اظهار داشت: کسب بیشترین رای اعتماد به امیر آشتیانی نشانه اعتماد نمایندگان ملت به ایشان است و در این مسوولیت هم خواهند درخشید و مسیر رشد و ارتقا صنعت دفاعی و سایر ماموریت‌ها را بخوبی پیش خواهند برد. 

وی ادامه داد: امروز به برکت راهنمایی مقام معظم رهبری هیچ تنش و مشکلی بین فرماندهان نیروهای مسلح وجود ندارد. من تاکید می‌کنم که باید بتوانیم از منابع حداکثر کارآمدی را داشته باشیم و بدون موازی کاری به پیش برویم. 

سردار باقری در پایان تاکید کرد: وزیر محترم دفاع از دو بازوی توانمند عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات بهره لازم را بگیرد تا بتواند وظیفه سنگین خود را به پیش ببرد.

وی افزود: ما هم در ستاد کل و سازمان‌های نیروهای مسلح وظیفه خود می‌دانیم که به امیر آشتیانی کمک کنیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما