بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ ۱۵:۴۶:۲۰
اوکراین رسما نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شد
اوکراین رسما نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شد
کمیسیون اروپا از نامزدی اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت، اما پذیرش نامزدی گرجستان را مشروط اعلام کرد.
ایرنا

 

به گزراش یورونیوز، اوکراین چهار روز بعد از شروع عملیات ویژه روسیه دراوکراین در ۲۴ فوریه، خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و در کمتر از یک ماه بعد از دیدار «اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا از کی یف، تایید این نهاد را برای طی مراحل عضویت دریافت کرد.
مولداوی و گرجستان هم رسما خواهان عضویت در اتحادیه اروپا شده اند.
امروز در نشستی به ریاست فون درلاین، کمیسیون اروپا توصیه به پذیرش نامزدی مولداوی و اوکراین کرد اما پذیرش نامزدی گرجستان را مشروط اعلام کرد.
۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نهایت در نشستی در روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن باید درباره این وضعیت نامزدی رسمی اوکراین برای الحاق به اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند؛ آغاز مذاکراتی که ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد.
روز گذشته و در جریان سفر رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی به کی یف و دیدارهایی که با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی شان داشتند، ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حمایت کرد.
او گفت: مهمترین پیام سفر ما این است که ایتالیا خواهان عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است و این موضع را در شورای اروپای آینده حفظ خواهد کرد.
پیشتر، «آنتونیو کاستا» نخست وزیر پرتغال هم گفته بود اتحادیه روپا با نامزدی اوکراین انتظارات نادرستی را ایجاد می کند و این اتحادیه باید بر حمایت عملی از کی یف متمرکز شود.
زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیروز گفت که با رهبران اتحادیه اروپا در خصوص هماهنگی برای حمایت از این کشور و بازسازی آن پس از جنگ صحبت کرده است.
او رهبران جهان را برای مجبور کردن پوتین برای توقف جنگ علیه اوکراین فراخواند و گفت: تنها تلاش‌های یکپارچه می‌تواند پوتین را مجبور کند تا جنگش علیه ما را متوقف کند و هیچ رهبری در جهان به تنهایی این کار را نکرده است.
زلنسکی تاکید کرد: روسیه تلاش‌ها برای برقراری صلح را مسدود می‌کند و تنها خواهان جنگ است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما