بین الملل
ایرنا
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۰۹:۵۹:۱۶
پکن: تایوان متعلق به چین است؛ آمریکا حق دخالت ندارد
پکن: تایوان متعلق به چین است؛ آمریکا حق دخالت ندارد
سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی اعلام کرد: تایوان متعلق به چین است و آمریکا حق دخالت در آن ندارد.
ایرنا

خانم «هوا چون یینگ» روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی به طور جدی با مقررات تعیین شده در سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا مغایرت دارد و این مداخلات، پیام بسیار اشتباه و غیر مسوولانه ارسال می کند.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای ادعا کرده بود آمریکا به "عملیات تحریک آمیز نظامی" چین در نزدیکی تایوان بسیار توجه دارد.
وی این اقدام را "تضعیف صلح و ثبات منطقه" و "منجر به قضاوت های نادرست" عنوان کرد و خواستار " توقف اعمال فشار و تهدید علیه تایوان از سوی چین" شد.
این مقام آمریکایی افزود: واشنگتن براساس سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا و قانون مناسبات با تایوان" و "شش تعهد نسبت به تایوان"، تعهدات خود در امور این منطقه را حفظ کرده و از تقویت توانایی دفاعی این منطقه حمایت می کند.
اما در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: آمریکا از طریق فروش سلاح و تقویت روابط رسمی نظامی از جمله صدور برنامه فروش اسلحه به تایوان با ارزش ۷۵۰ میلیون دلار، فرود جنگنده ها در جزیره تایوان، عبور مکرر کشتی های نظامی آمریکا از تنگه تایوان و غیره، به مناسبات چین و آمریکا و صلح و ثبات منطقه آسیب رسانده است، چین قاطعانه با آن مخالفت کرده و اقدامات لازم در پیش خواهد گرفت.
به گفته وی ،اصل "چین واحد" اساس سیاسی مناسبات چین و آمریکا است در مساله تایوان، آمریکا باید به این اصول و موضوعات سه اطلاعیه مشترک طرفین پایبند باشد و نه این که چیزی دیگر را به طور یک طرفه تنظیم کند.
سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: توطئه "جدایی طلبی تایوان" یک بن بست است و چین با هر اقدام لازم آن را شکت خواهد داد هرگز نباید اراده و عزم راسخ چین برای دفاع از حق حاکمیت و تمامیت ارضی را به آزمون کشید.
خانم هوا اظهار کرد: آمریکا باید با اصلاح اشتباه خود، با پایبندی جدی به اصل "چین واحد" و موضوعات سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا، با مساله تایوان محتاطانه برخورد کرده و از حمایت نیروهای تجزیه طلب تایوان دست بردارد و به جای تضعیف صلح و ثبات تنگه تایوان، با اقدامات واقعی آن را مورد حفاظت قرار دهد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما