بین الملل
تسنیم
۱۴۰۲/۰۳/۱۱ ۱۴:۰۳:۲۰
کاخ‌ سفید: روی موضوع تبادل زندانیان با ایران کار می‌کنیم
کاخ‌ سفید: روی موضوع تبادل زندانیان با ایران کار می‌کنیم
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره گفتگوها و مذاکرات برای تبادل زندانیان با ایران گفت: «ما روی همه این موارد بسیار سخت کار می‌کنیم.»
تسنیم

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته به وقت محلی در کنفرانس مطبوعاتی خود بار دیگر با تکرار ادعاهای مقامات غربی مبنی بر در دستورکار قرار نداشتن مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: «برجام در حال حاضر در دستور کار نیست و ما روی آن متمرکز نیستیم.»

وی مدعی شد: «اکنون، هیچ چیز در مورد این واقعیت تغییر نکرده است که ما می‌خواهیم مطمئن شویم ایران به توانایی تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. رئیس جمهور همچنان معتقد است که راه حل دیپلماتیک ارجح است، اما ایرانی‌ها با حسن نیت مذاکره نمی‌کنند. آن‌ها هیچ تمایلی برای حرکت در این مسیر نشان نداده‌اند و با توجه به تمام درگیری‌های داخلی و حمایتی که ایران از روسیه در اوکراین کرده است، ما گفتگوها در مورد برجام را در اولویت قرار نداده‌ایم.»

کربی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر سلطان عمان به ایران و مذاکره با ایران از طریق عمان گفت: کربی: «ما راه‌های متعددی برای برقراری ارتباط با ایرانی‌ها داریم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ایران در تابستان سال گذشته آماده به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها بود و دولت آمریکا بود که با هدف فشار بر ایران و مداخله در امور داخلی ایران در زمان اغتشاشات متن اتحادیه اروپا را بی‌جواب گذاشت.

مقامات غربی ماه‌هاست که به‌بهانه‌های مختلف و با طرح مواضع ضدایرانی تحریم‌هایی را علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران وضع کرده‌اند.

این تحریم‌ها کنار جنگ تبلیغاتی ـ رسانه‌ای بخشی از جنگ ترکیبی غرب علیه ایران به‌شمار می‌رود. کشورهای غربی بعد از فروکش کردن آشوب‌ها در ایران، در راستای تلاش برای تنفس مصنوعی به اغتشاشات سیاست تحریم‌های خود علیه ایران را ادامه داده‌اند.

کارشناسان، علاوه بر این معتقدند این‌گونه اقدامات کشورهای غربی به‌سوی اعمال فشار بر ایران در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز نظر دارد.

کشورهای غربی از زمان آغاز این مذاکرات در وین در تلاش بوده‌اند با مقصرنمایی علیه ایران، تهران را به پذیرش توافقی با ویژ‌گی‌های مطلوب غرب وادار کنند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین در پاسخ به سوالی درباره گفتگوها و مذاکرات برای تبادل زندانیان با ایران گفت: «تنها چیزی که می‌توانم به شما بگویم، این است که ما روی همه این موارد بسیار سخت کار می‌کنیم. من می‌دانم که این پاسخی رضایت‌بخش برای شما نیست، اما امیدوارم بتوانید درک کنید که چرا ما در اینجا به صورت علنی مذاکره نمی‌کنیم و مکالمه‌هایی را که در حال انجام هستیم به صورت علنی فاش نمی‌کنیم.»

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما