اجتماعی
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۰:۳۰:۴۰
راه‌های جلوگیری از کلاهبرداری در اینستاگرام
راه‌های جلوگیری از کلاهبرداری در اینستاگرام
محبوبیت اینستاگرام، ماهیت باز و حس ارتباط شخصی، آن را به یک پلتفرم ایده‌آل برای کلاهبرداران تبدیل کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان

اینستاگرام یک هدف مکرر برای کلاهبردارانی است که سعی می‌کنند حساب شما را تصاحب کنند و شما را وادار به ارسال پول به آن‌ها کنند.

جسیکا بارکر، مدیرعامل شرکت امنیت سایبری Cygenta می‌گوید اخیراً شاهد افزایش گزارش‌های کلاهبرداران اینستاگرام بوده است.

او می افزاید: کلاهبرداری در تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد اما محبوبیت اینستاگرام، ماهیت باز و حس ارتباط شخصی، آن را به یک پلتفرم ایده‌آل برای کلاهبرداران تبدیل کرده است.

کلاهبرداران به سرعت حرکت می‌کنند. هر زمان که رویداد بزرگی مانند جنگ روسیه در اوکراین، شیوع کووید-۱۹ یا نوسان سریع قیمت ارز‌های دیجیتال رخ می‌دهد، کلاهبرداری‌ها بلافاصله پس از آن ظاهر می‌شوند. کلاهبرداری‌های آنلاین و مداوم در حال توسعه هستند. 

جیک مور، مشاور امنیت سایبری جهانی در شرکت امنیتی ESET می‌گوید: با محبوبیت اینستاگرام، مخاطبان می‌توانند به سرعت رشد کنند و اغلب تعداد فالوور‌ها می‌تواند باعث شود مردم در کمترین زمان به یک حساب اعتماد کنند. این امر زمانی تسریع می‌شود که مخاطبین شناخته شده قبلاً چنین حساب‌هایی را دنبال می‌کنند، این اعتماد می‌تواند حضوری بسیار قوی در صورت نیاز باشد تا قربانیان را وادار کند جزئیاتی مانند اعتبارنامه خود را برای مثال برای «ورود به سیستم» به یک صفحه فرود جعلی تحویل دهند.

کلاهبرداران از شما می‌خواهند که برای آن‌ها پول بفرستید یا به حساب اینستاگرام خود دسترسی داشته باشید. آنها سعی می‌کنند شما را فریب دهند تا اطلاعات شخصی یا پول را تحویل دهید، یا شما را وادار به کلیک روی پیوند‌هایی کنند که می‌توانند جزئیات ورود شما را جمع‌آوری کنند.

کلاهبرداری از طریق استوری اینستاگرام نیز انجام می‌شود.

کریس بوید، تحلیلگر ارشد اطلاعات بدافزار در شرکت امنیت سایبری Malwarebytes می‌گوید: کلاهبرداران از ویژگی استوری اینستاگرام سوء استفاده می‌کنند و مطالبی را در آنجا ارسال می‌کنند که پس از ۲۴ ساعت به طور خودکار حذف می‌شوند. این ترفند در پشت عکس پروفایل آن‌ها پنهان شده است. شما آن را در مجموعه اصلی تصاویر نخواهید دید.

بوید می‌گوید که این حرکت به دور نگه داشتن کلاهبرداری از فید‌های اینستاگرام و ناپدید شدن خودکار آن کمک می‌کند و تشخیص آن را سخت‌تر می‌کند.

مسلماً بزرگترین راهی که می‌توانید حساب خود را در برابر تسخیر کلاهبرداران محافظت کنید، استفاده از یک رمز عبور منحصر به فرد و قوی  است. فعال کردن احراز هویت چندعاملی مستلزم آن است که هر کسی که سعی می‌کند وارد حساب شما شود، علاوه بر استفاده از رمز عبور، از یک کد ورود یا کلیک بر روی یک اعلان استفاده کند؛ این کار در برابر تصاحب حساب مؤثر است.

برای فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای در اینستاگرام به Settings سپس Security و سپس Two-Factor Authentication بروید. می‌توانید حفاظت امنیتی را در آنجا روشن کنید. اگر در بدترین حالت، اکانت اینستاگرام شما هک شد، این کاری است که باید انجام دهید.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما