سیاسی
خراسان
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۰۹:۰۷:۴۸
سرلشکر و دیپلمات پای حقابه هیرمند
سرلشکر و دیپلمات پای حقابه هیرمند
بعد از وزیر نیرو، حالا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سخنگوی وزارت خارجه هم از پیگیری محقق شدن حقابه ایران از افغانستان سخن گفته‌اند
خراسان

علاوه بر وزارت نیرو و مجلس، حالا ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت امور خارجه هم جدی‌تر از گذشته به موضوع حقابه هیرمند ورود کرده‌اند و به‌طور قطع با جدیت ایران در پیگیری این حق قانونی خود، کشور همسایه هم باید جدی‌تر از گذشته برای پایبندی به معاهدات بین‌المللی پای کار بیاید.

بدعهدی تاریخی همسایه
با گذشت 50 سال از امضای معاهده آب هیرمند بین ایران و افغانستان، مسئولان کشور همسایه در هیچ دوره‌ای به این تعهدات دوجانبه کاملاپایبند نبودند و این بدعهدی به خشکی تالاب هامون و افزایش مشکلات معیشتی مردم محروم سیستان و بلوچستان منجر شده است. طالبان هم که حالا مسئولیت اداره افغانستان را برعهده گرفته، هرچند برای عمل به معاهده مشترک و دادن حقابه ایران، قول همکاری داده اما این وعده هم فعلا در حد حرف بوده و عملی نشده است.

وزیر نیرو: به افغانستان تذکر داده‌ایم
بدعهدی کشور همسایه، حالا با پیگیری جدید مسئولان ما همراه شده و هشدارهایی به آن داده شده است. دو روز قبل بود که «علی‌اکبر محرابیان»، وزیر نیرو، دراین‌باره گفت: «تذکرهای لازم نیز در این زمینه به افغانستان داده شده است». وزیرنیرو به پیگیری‌های انجام‌شده طی هفته‌های اخیر هم اشاره و تصریح کرد: «در سفری که وزیر مربوطه افغانستان به ایران داشت، مذاکره‌ها دنبال و جلسه کمیساران آب نیز در افغانستان تشکیل شد، همچنین سه نوبت با وزیر و مسئولان افغانستان به‌صورت تلفنی پیگیر حقابه جمهوری اسلامی از آب هیرمند شده‌ایم». به گفته محرابیان، «طرف افغانستانی اظهار کرده حقوق ایران را به رسمیت می‌شناسد اما تاکنون اقدامی درخصوص آزادسازی حقابه ایران صورت نگرفته که در این زمینه تذکرهای لازم نیز به افغانستان داده شده و امیدواریم در روزهای آینده این مهم اتفاق بیفتد».

انتقاد وزارت خارجه از  رفتار هیئت حاکمه افغانستان
 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در نشست خبری روز گذشته موضع رسمی کشورمان درخصوص حقابه ایران از هیرمند را اعلام و اظهار کرد: «برای ما یکی از مهم‌ترین سنجه‌های ارزیابی مسئولیت‌پذیری هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان، موضوع تحقق حقابه ایران است که تاکنون آبی به ایران نرسیده است و ما این موضوع را به عنوان رفتاری غیرمسئولانه در پرونده هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان ثبت کرده‌ایم. البته خطیب‌زاده هم  مانند وزیر نیرو، نسبت به مسئولیت‌پذیری مسئولان کشور همسایه ابراز امیدواری کرد و گفت:« طرف افغانستانی توضیحاتی داده‌اند و مسائل فنی را مطرح کرده‌اند، ما هم اعلام آمادگی کرده‌ایم که این مسائل فنی حل شود و کمیساریای آب دو کشور رایزنی و گفت‌وگو کنند».

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم وارد میدان شد
اما موضع‌گیری‌های رسمی ایران درباره حقابه هیرمند به همین‌جا ختم نشد و سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم که برای افتتاح طرح‌های آبرسانی ارتش به 18 روستای شهرستان هیرمند، به سیستان و بلوچستان رفته بود، در صحبت‌هایش به این موضوع بین‌المللی اشاره کرد.
 بنابرگزارش تسنیم، سرلشکر باقری دراین‌باره گفت: «باید خدمت عزیزانمان اطلاع دهم مسئولین کشور در مرکز به‌طور شبانه‌روزی در حال پیگیری موضوع حقابه از کشور همسایه هستند و رفت‌‌وآمدهای مکرر در جریان است». البته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم مانند وزیر نیرو و سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به عمل‌کردن طرف مقابل به توافق آبی دو کشور ابراز امیدواری و اظهار کرد: «موضوع حقابه ان‌شاءا... هرچه زودتر به نتیجه خواهد رسید».

سرلشکر باقری: آب نیاز اولیه مردم عزیز سیستان و بلوچستان است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به اهمیت تامین آب در سیستان و بلوچستان هم اشاره کرد و گفت: «حقیقتاً مسئله آب جزو اساسی‌ترین موضوعاتی است که نیاز اولیه مردم عزیز ما در این خطه ارزشمند محسوب می‌شود». سرلشکر باقری افتتاح پروژه‌های آبرسانی به 18 روستای شهرستان هیرمند را هم تلاشی برای رفع همین نیاز دانست و افزود: «خدا را شاکریم که این طرح امروز به نتیجه رسید تا این حجم از روستاها و جمعیت مردم عزیز ما از این نعمت الهی بهره‌مند شوند».
 
 عضو کمیسیون امنیت ملی : 
باید از همه  ابزارها برای گرفتن حقابه هیرمند استفاده کرد 

«فداحسین مالکی»، عضو کمیسیون امنیت ملی، درباره آخرین پیگیری در زمینه حقابه هیرمند به خراسان گفت: «بعد از بی‌نتیجه‌ماندن رایزنی‌های دیپلماتیک و به سرانجام نرسیدن جلسه کمیساریای آب دو کشور که در ولایت نیمروز افغانستان برگزار شد، طبیعی است ما به دلیل حساسیت‌هایی که در منطقه سیستان و بلوچستان داریم، باید برای حل مشکلات مردم منطقه، رفتار طالبان را به‌طور دقیق رصد و از همه ابزارهایمان برای گرفتن حقابه هیرمند استفاده کنیم». وی تصریح کرد: «حضور سرلشکر باقری به عنوان بالاترین مقام نظامی کشور، در مرزهای شرقی، اگرچه با هدف افتتاح پروژه‌های آبرسانی ارتش در منطقه هیرمند بوده، اما می‌تواند حاوی پیام‌های روشنی هم باشد؛ یک پیام این حضور، پیام صلح، محبت و همراهی است و پیام دیگر آن هشدار به کسانی است که احیانا بخواهند برای مردم عزیز ما در منطقه سیستان و بلوچستان مشکلاتی ایجاد کنند و معیشت‌شان را به خطر بیندازند». 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما