بین الملل
صداوسیما
۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ۰۹:۲۰:۱۳
واکنش نامزد خاشقجی در مورد مالکیت سعودی‌ها بر باشگاه فوتبال نیوکاسل
واکنش نامزد خاشقجی در مورد مالکیت سعودی‌ها بر باشگاه فوتبال نیوکاسل
اقدام صندوق سرمایه گذاری عربستان به خرید بخش اعظم سهام باشگاه نیوکاسل انگلیس، واکنش نامزد جمال خاشقجی روزنامه نگار مقتول سعودی را برانگیخت
صداوسیما

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ لیگ برتر انگلیس دیروز چراغ سبز تملک سهام باشگاه نیوکاسل یونایتد را به سعودی‌ها داد. این اقدام لیگ برتر (فوتبال باشگاهی) انگلیس مورد انتقاد نامزد جمال خاشقجی روزنامه نگار مقتول سعودی (به دست عمال عربستان سعودی) قرار گرفته است. نامزد جمال خاشقجی، این اقدام را مایه شرمساری برای باشگاه نیوکاسل می‌داند.


ولیعهد عربستان سعودی مسئول صندوق سرمایه گذاری (عربستان سعودی) است که اقدام به خرید این باشگاه کرده است. گزارش اطلاعاتی آمریکا در فوریه گذشته نشان می‌دهد که وی (محمد بن سلمان) عملیات کشتن این روزنامه نگار (منتقد سعودی) را تایید کرده بود. این واکنش‌های انتقادی در حالی است که هواداران نیوکاسل یونایتد با تجمع در مقابل این باشگاه به ابراز شادمانی پرداختند و گفتند ما بار دیگر باشگاه خود را بدست آورده ایم. مایک اشلی، مالک سابق نیوکاسل به شدت فردی منفور بود.

دارن لوئیز خبرنگار بخش ورزشی سی ان ان در پاسخ به این پرسش که " لیگ برتر انگلیس چطور توانست این معامله بزرگ مالی را با کشوری مثل عربستان سعودی توجیه کند"، گفت: استدلال لیگ برتر انگلیس این است که بین "صندوق سرمایه گذاری عمومی" و "دولت عربستان سعودی" تمایز وجود دارد. این استدلال در حالی است که ما در سی ان ان به مدارک و شواهدی دست یافتیم که ظاهرا خلاف استدلال لیگ برتر را نشان می‌دهد! قطعا گروه‌های حقوق بشری هم استدلال لیگ برتر انگلیس را قبول ندارند. نکته جالب این است که از جنبه حقوق بشری محکومیت این اقدام شدید و پیوسته بوده است.

خبرنگار سی ان ان گفت: این ادعا وجود دارد که مالکان جدید باشگاه نیوکاسل که سعودی هستند مشغول رویه‌ای هستند که از آن با عنوان "ورزش شویی" (مشابه پولشویی) یاد می‌شود یعنی کشور‌ها از قدرت ورزش برای بهبود وجهه و اعتبار خود استفاده می‌کنند. باید منصف باشیم و بگوییم که مالکان جدید نیوکاسل این موضوع را تکذیب کردند!

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما