بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ۱۱:۰۲:۲۳
هفت روز تا انتخابات فرانسه؛ ۱۲ نامزد در دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم
هفت روز تا انتخابات فرانسه؛ ۱۲ نامزد در دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم
۱۲ نامزد که هر یک حزب مشخصی را نمایندگی می‌کنند، در انتخابات امسال ریاست جمهوری فرانسه با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ نیمی از آنان در انتخابات سال ۲۰۱۷ سابقه رقابت با یکدیگر را دارند و چهار نفر از آنان نیز سابقه رقابت قدیمی تری از سال ۲۰۱۲ دارند.
ایرنا

انتخابات امسال ریاست جمهوری فرانسه دوازدهمین انتخابات در جمهوری پنجم فرانسه محسوب می‌شود و یازدهمین انتخابات این جمهوری که انتخاب رئیس جمهوری را به رای مستقیم مردم می سپارد. امسال ۱۲ نامزد در این انتخابات احزاب مختلف این کشور را نمایندگی می‌کنند. که با نگاهی به دو انتخابات قبلی تعدادی از آنان نام های آشنایی هستند.

امسال در کنار «امانول مکرون» رئیس جمهوری فعلی فرانسه، «مارین لو پن» نامزد حزب راستگرای «مجمع ملی»، «ژان لوک ملانشون» نامزد چپ افراطی حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر»، «ناتالی پکرس» از حزب جمهوری خواه، «اریک زمور» از حزب راست افراطی «تسخیر مجدد»، «ناتالی آرتو» از حزب «مبارزه کارگری»، «نیکلا دوپن انیان» از حزب «فرانسه بپاخواسته»، «آن ایدالگو» شهردار پاریس از حزب سوسیالیست، «فابین روسل» از حزب کمونیست، «ژان لاسال» از حزب «مقاومت کنیم»، «یانیک ژادو» از حزب «اروپ اکولوژی» و «فیلیپ پوتو» از حزب جدید ضدسرمایه داری، رقابت می کنند.

نگاهی به انتخابات سال ۲۰۱۷ میلادی
در اول دسامبر (۱۰ آذر) ۲۰۱۶، «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری سابق فرانسه اعلام کرد که قصد ندارد برای حضور در انتخابات و آزمودن بخت خود برای دور دوم ریاست جمهوری، اعلام نامزدی کند.

مکرون و مارین لوپن دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات بودند. لو پن در آن زمان از حزب «جبهه مردمی» که حالا به مجمع ملی تغییر نام داده و کمی از اندیشه های افراطی خود چون خروج فرانسه از اتحادیه اروپا دست کشیده، در این انتخابات حضور یافت. در دورم دوم انتخابات، مکرون با کسب ۶۶.۱۰ درصد آرا بر لوپن (۳۳.۹۰ درصد) به پیروزی رسید.

در دور نخست این انتخابات، مکرون و لو پن با ۹ نامزد دیگر و چهره هایی چون نیکلا دوپن انیان، ناتالی آرتو، ژان لوک مانشون، ژان لاسال، «بنوآ امون» سوسیالیست، «فرانسوآ فیون» جمهوری خواه، «فرانسوآ آسلینو» از حزب «اتحاد مردمی جمهوری خواه»، «ژک شومیناد» از حزب «همبستگی و پیشرفت» وارد عرصه انتخابات شدند. در آغاز رقابت ها یانیک ژادو نیز حضور داشت که پیش از آغاز انتخابات در ائتلاف با بنوآ امون از رقابت ها کنار رفت.

در دور نخست انتخابات سال ۲۰۱۷، مکرون با ۲۴.۰۱ درصد آرا، لو پن با ۲۱.۳۰ درصد، فیون با ۲۰.۰۱ درصد، ملانشون با ۱۹.۵۳ درصد و امون با ۶.۳۶ درصد بیشترین آرا را به دست آوردند.

انتخابات سال ۲۰۱۷ در روزهای ۲۲ آوریل و ۶ مه (۲ و ۱۶ اردیبهشت) و در زمانی که به دلیل حملات تروریستی ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ هنوز در فرانسه وضعیت فوق العاده برقرار بود، برگزار شد. این نخستین بار در جمهوری پنجم بود که نامزدی از میان احزاب سنتی جمهوری خواه و سوسیالیست به دور دوم نرسید.

در نتیجه این انتخابات، مکرون لقب جوان ترین رئیس جمهوری پنجم را از آن خود کرد.

نگاهی به انتخابات سال ۲۰۱۲ میلادی
در دور نخست این انتخابات که بسیاری «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهوری اسبق فرانسه را پیروز قطعی آن می‌دانستند، ۱۰ نامزد شرکت کردند. مارین لوپن، ژان لوک ملانشون، نیکلا دوپن انیان، ناتالی ارتو، فیلیپ پوتو، ژک شومیناد، «اوا ژولی» از حزب اروپ اکولوژی، «فرانسوآ باdرو» از حزب «جنبش دمکرات» و «فرانسوآ اولاند» از حزب سوسیالیست.

در دور نخست این انتخابات که ۲۲ آوریل و ۶ مه (سوم و ۱۷ اردیبهشت) برگزار شد، اولاند با ۲۸.۶۳ درصد رای، سارکوزی با ۲۷.۱۸ درصد، لو پن با ۱۷.۹۰ درصد، ژان لوک ملانشون با ۱۱.۱۰ درصد و فرانسوا بایرو با ۹.۱۳ درصد آرا، بهترین نتیجه را به دست آوردند.

رویارویی دور دوم انتخابات به پیروزی اولاند با کسب ۵۱.۶۴ درصد در برابر ۴۸.۳۶ درصد رای سارکوزی منجر شد.

شکست نیکلا سارکوزی در دور دوم انتخابات اتفاقی کم سابقه در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه بود. همچنین دو سال بعد از این انتخابات پرونده قضائی مفصلی علیه سارکوزی در مورد تامین مخارج تبلیغات این انتخابات تشکیل شد.

مردم فرانسه در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) امسال برای انتخاب رئیس جمهوری برای یک دوره پنجساله به پای صندوق‌های رای می‌روند. فرانسه از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی وارد فضای انتخاباتی شد. نظرسنجی های مختلف تا امروز مکرون را پیروز نهایی انتخابات نشان می‌دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که وی در دور دوم انتخابات با مارین لوپن که در سالهای اخیر محبوبیت بیشتری یافته به رقابت بپردازد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما