ورزشی
فرهیختگان
۱۴۰۰/۱۰/۰۴ ۱۰:۴۵:۳۷
متخصصان پاس گل در فوتبال اروپا
متخصصان پاس گل در فوتبال اروپا
مولر در صدر جدول بهترین پاسور‌ها قرار گرفت و اگرچه پیش از این در لیگی مانند اردویسه حکیم زیاش توانسته بود ۳۴ پاس گل در ترکیب آژاکس بدهد، اما این نخستین‌بار است که در لیگ‌های معتبر که کار به‌مراتب سخت‌تر و رقابت نزدیکی بین تیم‌ها در جریان است، بازیکنی می‌تواند به این تعداد گل برسد.
فرهیختگان

توماس مولر، ستاره بایرن‌مونیخ در سال 2021 میلادی موفق شد رکوردی عالی را از خود به‌جای گذاشته و نامش را به‌عنوان بهترین سازنده گل درطول یک سال میلادی به‌ثبت برساند. بایرن با ستاره باتجربه خود در این سال بدون‌رقیب بود و توانست با قدرت فاتح لیگ آلمان شود. ستاره ملی‌پوش مونیخی‌ها که پس از مدتی افول دوباره احیا شده یکی از نفرات تاثیرگذار تیمش در سال 2021 بود و این تیم با کمک او توانست علاوه‌بر قهرمانی در بوندس‌لیگا در فصل جدید با آماری عالی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان با 6 برد پیاپی راهی دور بعد شود.
این آلمانی 32 ساله در طول سال 2021 موفق شد 14 گل (ازجمله دو گل در بازی رفت‌وبرگشت برابر بارسلونا در دور گروهی لیگ قهرمانان که باعث شد این تیم برای نخستین‌بار از سال 2000 در دور گروهی این تورنمنت حذف شود) به‌ثمر برساند اما اوج درخشش او در ارسال پاس گل بود که رکوردی عالی را در قرن جدید میلادی به‌جای گذاشت. او در 2 بازی آخر شاگردان جولین ناگلزمن در این سال برابر اشتوتگارت و وولفسبورگ هم پاس گل داد تا تیمش با فاصله 9 امتیازی با رقبا صدرنشینی خود را تثبیت کرده و با خیالی راحت راهی تعطیلات شود. به این ترتیب او درطول سال 2021 توانست 32 پاس گل بدهد که 7 پاس از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش در لیگ‌های معتبر اروپایی بیشتر بوده است. مولر در صدر جدول بهترین پاسورها قرار گرفت و اگرچه پیش از این در لیگی مانند اردویسه حکیم زیاش توانسته بود 34 پاس گل در ترکیب آژاکس بدهد اما این نخستین‌بار است که در لیگ‌های معتبر که کار به‌مراتب سخت‌تر و رقابت نزدیکی بین تیم‌ها در جریان است، بازیکنی می‌تواند به این تعداد گل برسد.
در ادامه نگاهی به 10 بازیکن برتر در این زمینه خواهیم داشت.
10- نیمار (2017) 27 پاس در 47 بازی
ستاره برزیلی در همین سال با انتقالی رکوردشکن از بارسلونا به پاری‌سن ژرمن رفت و تعجبی نیست که توانسته در بین 10 بازیکن برتر این فهرست قرار گیرد. نیمار در این سال موفق شد در 47 بازی تیمش 27 پاس گل بدهد و سه گل با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش یعنی کریستین اریکسن دانمارکی فاصله داشت. یکی از مهم‌ترین بازی‌های او در این سال در ترکیب بارسا و برابر تیم آینده‌اش بود که با دو گل و دو پاس گل نقشی مهم در برد تاریخی کاتالان‌ها در دیدار برگشت مقابل حریف فرانسوی را داشت.
9- لیونل مسی (2011) 28 پاس در 54 بازی
یکی از دو حضور ستاره آرژانتینی در این فهرست که حدود یک‌دهه از آن گذشته و مربوط به روزهای اوج مسی است. او در آن سال یکی از بهترین فصول فوتبالی خود را سپری می‌کرد و زمانی این اتفاق ویژه‌تر می‌شود که بدانیم در این تعداد مسابقه 52 هم به‌ثمر رسانده بود. عملکرد فوق‌العاده مسی در آن سال -که آمار تقریبا یک پاس گل در هر دو بازی را از خود به‌جای گذاشت- درنهایت منجر به قهرمانی این تیم در اروپا شد. آنها در فینال با درخشش شماره 10 خود منچستریونایتد را مغلوب کردند و جام قهرمانی را بالای سر بردند. در فصل بعد و در اواخر سال 2011 هم او در 5 بازی ابتدایی خود در لالیگا 6 پاس گل و 8 گل در کارنامه‌اش ثبت شد تا آماری عالی را از خود به‌جای بگذارد.
8- کوین دی‌بروینه (2015) 28 پاس در 54 بازی
تنها یک بازیکن در تاریخ لیگ برتر آمار بهتری نسبت به این هافبک بلژیکی دارد و او پشت سر جیمز میلنر در رده دوم بهترین گل‌ساز تاریخ این مسابقات قرار دارد. این بلژیکی تاثیرگذار در همان سالی که از وولفسبورگ راهی منچسترسیتی شد تا روزهای خوبش در این باشگاه انگلیسی را آغاز کند، یکی از بهترین فصول فوتبالی خود در زمینه بازی‌سازی را به‌ثبت رساند و با ارسال 28 پاس گل عملکردی عالی در این زمینه داشت. بازگشت او به لیگ برتر جزیره این‌بار موفق‌تر از حضورش در چلسی بود و درحالی‌که در وولفسبورگ هم بود یکی از ستاره‌های بوندس‌لیگا محسوب می‌شود و نمایشی بسیار خوب داشت. او در این سال آماری دقیقا شبیه به مسی در سال 2011 از خود به‌جای گذاشت و هواداران سیتی را به آینده امیدوار کرد.
7- لیونل مسی (2016) 28 پاس در 51 بازی
مسی در بارسا روزهای بسیار خاطره‌انگیزی داشت و 5 سال پس از نخستین رکورد خوبش در زمین ارسال پاس گل این بار آمار بهتری از خود به‌جای گذاشت. این دومین بار بود که او جایی در این فهرست پیدا می‌کرد و این بار به لطف 28 پاس گلی که برای هم‌تیمی‌هایش ازجمله سوارز و نیمار فراهم کرد توانست جام قهرمانی در لالیگا را بالای سر برده و تیمش را به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان نیز برساند. در آن سال دو گل او در فینال جام حذفی برابر سویا سبب شد این جام نیز به ویترین افتخارات بارسا اضافه شود تا مسی یکی دیگر از سال‌های درخشان خود را با لباس آبی و اناری‌ها سپری کند.
6- تیه‌ری آنری (2003) 28 پاس در 51 بازی
این نخستین‌بار نبود که بازیکنی موفق می‌شد این تعداد پاس گل را دقیقا در 51 بازی به ثبت برساند. اسطوره فرانسوی آرسنال در فصل 2003-2002 رکورد جدیدی در تاریخ لیگ برتر به ثبت رساند و بیشترین پاس گل درطول یک فصل را به نام خود ثبت کرد که نزدیک به دودهه کسی نتوانست آن را جابه‌جا کند تا اینکه درنهایت کوین دی‌بروینه در فصل 2020-2019 موفق به انجام این کار شد. تا پیش از سال 2010 تنها دو نفر توانسته بودند به این فهرست راه پیدا کنند که آنری یکی از آنهاست. سال‌ها بعد هم مسی توانست دقیقا همین رکورد آنری را تکرار کند. عملکرد خوب او در این سال سرآغاز فصل رویایی توپچی‌ها بود که بدون شکست قهرمان لیگ جزیره شدند و رکوردی فوق‌العاده را در تاریخ لیگ برتر به ثبت رساندند. آنری در ابتدای آن فصل 5 پاس گل در لیگ قهرمانان داد و در دیدار برابر بیرمنگام‌سیتی هم پاس هر سه گل تیمش را داد تا شبی رویایی را سپری کند.
5- نیمار (2016) 28 پاس در47 بازی
ستاره برزیلی در آن سال هنوز در ترکیب کاتالان‌ها حضور داشت و با مسی و سوارز مثلثی خوفناک را ساخته بود. جالب اینکه مسی هم در این سال بهترین رکورد خود در ارسال پاس گل را از خود به‌جای گذاشت و به همین دلیل عدم صعود بارسا به فینال لیگ قهرمانان با وجود درخشش این دو بازیکن در هر دو فصلی که این آمار محاسبه می‌شد، بسیار عجیب بود. هر دو بازیکن در آن سال 28 پاس گل دادند که البته نیمار در تعداد بازی کمتری موفق به ثبت این رکورد شد. نیمار در همین سال موفق شد به‌همراه برزیل مدال طلای بازی‌های المپیک را کسب کند که در آن تورنمنت هم در یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی دو پاس گل حساس داد.
4- فرانک ریبری (2012) 28 پاس در 46 بازی
بارها درباره اینکه ریبری شایسته فتح توپ طلا در سال 2013 بوده و به‌نوعی حق او در این رای‌گیری خورده شده صحبت شده و یکی از نکاتی که به آن استناد می‌شود همین آمار عالی این وینگر فرانسوی است. افتخاراتی که بایرن‌مونیخ در آن سال به‌دست آورد بی‌شک بدون درخشش ریبری ممکن نبود؛ او در آن سال تنها در 46 بازی توانست 28 پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کند. این ملی‌پوش فرانسوی که سال‌ها با پیراهن بایرن‌مونیخ عملکرد خوبی داشت در آن سال توانست قهرمانی در اروپا و همچنین بوندس‌لیگا را همراه تیمش کسب کند و درحالی‌که همه منتظر اعلام نام او به‌عنوان برنده توپ طلا بودند اما درنهایت از رسیدن به این جایزه محروم شد و پشت سر کریس رونالدو و لئو مسی در رتبه سوم قرار گرفت.
3- مسوت اوزیل (2009) 28 پاس در 41 بازی
این بازی‌ساز آلمانی اگرچه سال‌های درخشانی را در آرسنال و رئال مادرید سپری کرد و بارها در ترکیب این دو تیم درخشیده بود اما بهترین سال فوتبالی‌اش را با لباس وردربرمن و پیش از اینکه تا این حد مشهور شود پشت سر گذاشت. برمن با درخشش کم‌نظیر او در آن سال توانست تا فینال جام یوفا پیش برود و فصل بعد نیز نمایش بسیار خوب در بوندس‌لیگا داشت تا نهایتا مسئولان رئال‌مادرید برای خرید او متقاعد شدند. یکی از بهترین بازی‌های او در آن سال مربوط دیدار برمن برابر فرایبورگ بود که با برتری 6 بر صفر یاران اوزیل به پایان رسید. هافبک آلمانی که اصلیتی ترکیه‌ای دارد در این بازی یک گل زد و 4 پاس گل داد تا یکی از بهترین بازی‌های خود را با لباس برمن انجام دهد.
2- ادن آزارد (2012) 30 پاس در 52 بازی
این آماری عالی نشان می‌دهد که چرا در آن سال تیم‌های زیادی برای خرید او دست به‌کار شده بودند و تلاش می‌کردند به هر نحو ممکن او را به‌خدمت بگیرند. درنهایت این چلسی بود که در این نبرد بزرگ برنده شد و او را به‌خدمت گرفت. این ستاره بلژیکی در ترکیب لیل عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و به این تیم کمک کرد تا قهرمان فرانسه شود. فصل بعد و در اواخر سال 2012 او راهی لندن شده بود تا برای چلسی بازی کند و در این تیم نیز همچنان به درخشش خود ادامه داد. او در سه بازی نخست خود برای آبی‌های لندن 6 پاس گل داشت تا نشان دهد ارزش پولی که برایش پرداخت‌شده را دارد.
1-توماس مولر (2021) 32 پاس در 49 بازی
عملکرد مولر در این سال عالی بوده و البته نزدیک به نیمی از پاس گل‌هایش را در همین فصل داده است. او در مقطعی از این فصل در 7 بازی حداقل یک پاس گل در هر مسابقه داد و فرمی عالی را پشت سر گذاشت. رکورد بیشترین پاس‌گل در تاریخ بوندس‌لیگا هم متعلق به خود مولر است که در فصل 2020-2019 با 21 پاس از خود به‌جای گذاشت و با توجه به 15 گلی که این فصل برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کرده، بهتر کردن این رکورد در پایان فصل چندان دور از انتظار نخواهد بود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما