سیاسی
ایلنا
۱۴۰۰/۰۶/۱۸ ۱۰:۱۴:۳۱
بهشتي پور: نبايد به ادبيات "قطعنامه، کاغذ پاره است"، برنگرديم
بهشتي پور: نبايد به ادبيات "قطعنامه، کاغذ پاره است"، برنگرديم
يک تحليل‌گر سياست خارجي و هسته‌اي گفت: هر نوع خدشه‌اي در مناسبات ايران و آژانس موجب بهره برداري دشمنان ايران خواهد شد تا مجددا فعاليت‌هاي صلح آميز ايران را زير سوال ببرند.
ایلنا

حسن بهشتي‌پور در خصوص بيانيه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر عدم حل و فصل مسائل پادماني در مورد چهار مکان اعلام نشده به آژانس توسط ايران در پاسخ به اين سوال که با توجه به نشست شوراي حکام آژانس در هفته آينده چه افقي پيش روي همکاري ايران با اين نهاد بين‌المللي وجود دارد، گفت: آژانس در چهارچوب تعهدات ايران ذيل برجام قادر بود اقداماتي را در راستاي راستي‌آزمايي فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان انجام دهد که اين تعهدات در پي عدم اجراي تعهدات متقابل غرب کم کم کاهش پيدا کرده و فعاليت‌هاي آژانس را در ايران محدود کرد. يکي از مهمترين اين تعهدات دسترسي اين نهاد به دوربين‌هاي آفلاين تاسيسات هسته‌اي بود که در مرحله آخر و پس از مصوبه مجلس از دسترس بازرسان آژانس خارج شد و امروز عمده اعتراض مديرکل آژانس نيز به همين مساله است که امروز تهران خود را تنها متعهد به پادمان هسته‌اي مي‌داند.  

وي ادامه داد: روز چهارشنبه نيز در تازه‌ترين اظهارات، آقاي گروسي اعلام کرده که سوالاتي مربوط به چهار سايت اعلام نشده از سوي ايران همچنان بي پاسخ مانده به اين معنا که پاسخ ايران براي اين نهاد قانع کننده نبوده است. به عبارت ديگر آژانس مدعي است که ايران بايد در قبال کشفيات موجود در سايت‌هايي که پيش از اين اعلام نشده بود پاسخگو باشد. البته موارد مورد بحث بسيار ناچيز و حتي يک مورد آن مربوط به فعاليت‌هاي در سال‌هاي پيش از ۲۰۰۳ بوده يعني موضوعي که خود آژانس قبول دارد مربوط به سال ۲۰۰۳ و اورانيوم کمتر از ۵ درصد بوده، حالا مجددا مطرح شده است.   

اين تحليلگر سياست خارجي در خصوص خبر منتشر شده مبني بر عدم موافقت تهران با سفر مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران نيز گفت: اين خبر در عين مهم بودن نمي‌تواند منجر به اين شود که آژانس بخواهد واکنش تندي نشان دهد اما اينکه تهران با سفر آقاي گروسي مخالفت کرده براي من هم سوال است چرا که به نفع ايران است که همکاري خود را با آژانس ادامه دهد زيرا هر نوع خدشه‌اي در مناسبات ايران و آژانس موجب بهره‌برداري دشمنان ايران خواهد شد تا مجددا فعاليت‌هاي صلح آميز ايران را زير سوال ببرند؛ بنابراين معتقدم مادامي که در حال همکاري با آژانس هستيم، نبايد چنين بهانه‌اي به دست آن‌ها بدهيم.

وي افزود: قطع همکاري يا خدشه دار شدن اين همکاري در درجه اول به زيان ايران خواهد بود و حتي مي‌تواند موجبات صدور يک قطعنامه جديد را مهيا کند که صدور قطعنامه نيز شروع يک سلسله پرونده‌سازي عليه برنامه هسته‌اي ايران است و اين به نفع تهران نيست به ويژه اگر بخواهند با اين مستمسک پرونده ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهند. ما نبايد تجربه سال‌هاي ۸۵ و ۸۶ را مجددا تکرار کنيم. 

وي ادامه داد: در اين راستا کار اصلي آژانس هم در چهارچوب اساسنامه نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌اي که اصطلاحا به آن بخش فني اطلاق مي‌شود و تطبيق آن با مقررات اين نهاد که بخش حقوقي است يعني آژانس تعيين مي‌کند فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورها تا چه ميزان بر قوانين اين نهاد منطبق است؛ اما اگر آژانس بخواهد از اين دو بخش فاصله گرفته و وارد بازي سياسي شود از چهارچوب فعاليت اصلي خود خارج و به ابزار فشار عليه کشورها مبدل مي‌شود و اين جا است که مديرکل بايد وارد عمل شود تا آژانس به بازيچه دست چند بازيگر اين نهاد تبديل نشود.

بهشتي‌پور همچنين در پيش‌بيني نتيجه احتمالي جلسه پيش روي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: در اجلاس قبلي شوراي حکام که در خردادماه برگزار شد، کشورهايي همچون روسيه و چين مانع صدور قطعنامه شدند اما قرار است مذاکراتي در روزهاي آينده ميان روسيه، چين و فرانسه صورت بگيرد که معتقدم تعيين کننده است. اگر همين روند کنوني ادامه پيدا کند اينگونه به نظر مي‌رسد که زمينه براي صدور قطعنامه عليه ايران در حال مهيا شدن است و ما بايد حواسمان به اين مساله باشد که قطعنامه شوراي حکام ايجاد يک پرونده جديد عليه ايران است و نبايد به دوران ادبيات قطعنامه کاغذ پاره است، برگرديم. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما