بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۳/۱۰ ۰۹:۳۶:۳۱
گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران
گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران
وزرای خارجه ایالات متحده و عربستان سعودی در یک تماس تلفنی در خصوص طیفی از موضوعات بین‌المللی از جمله برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.
فارس

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده و شاهزاده «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی درباره طیفی از موضوعات از جمله ایران خبر داد.

بنا بر گزارش وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، پرایس در این خصوص گفت: «آنتونی جی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی گفت‌وگو کرد».

طبق گفته پرایس، «وزیر خارجه (آمریکا)، از تلاش‌های وزیر خارجه عربستان سعودی در تقویت و تمدید آتش‌بس در یمن قدردانی کرد و آن‌ها در خصوص تلاش‌ برای جلوگیری از تهدیدات اقتصادی، زیست محیطی و انسانی ناشی از نفتکش «صافر» در منطقه دریای سرخ بحث کردند».

بنا بر بیانیه وزارت خارجه آمریکا، وزرای خارجه دو کشور عربستان و ایالات متحده در خصوص اوکراین نیز گفت‌وگو کردند و پرایس در این خصوص گفت: « وزیر امور خارجه بر اهمیت حمایت بین المللی از اوکراین در حالیکه از حاکمیت و تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند، تأکید کرد و بر لزوم پاسخگویی جامعه جهانی به بحران امنیت غذایی ناشی از جنگ وحشیانه رئیس جمهور پوتین تأکید کرد».

آن طور که وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود بیان کرده است، دو طرف در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه آمریکا در این خصوص توضیح داد: «وزیر خارجه آمریکا و عربستان سعودی همچنین درباره چالش برنامه هسته‌ای ایران و رفتارهای ثبات زدای این کشور در منطقه و فرصت‌هایی برای همکاری بیشتر در موضوعات منطقه‌ای بحث و گفت‌وگو کردند».

علی‌رغم آن که بایدن با وعده بازگشت به برجام وارد کاخ سفید شد اما از زمان روی کار آمدن و آغاز دور جدید مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران، مقام‌های دولت آمریکا موانع زیادی را برای این توافق هسته‌ای به وجود آورده‌اند و علی‌رغم خروج یکجانبه این کشور از برجام، توپ را در زمین ایران انداخته و جمهوری اسلامی را مسئول عدم احیای این توافق هسته‌ای می‌دانند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما