اجتماعی
فارس
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۷:۱۳:۳۲
ماجرای استخدام مدیر کل دفتر شهردار در روزهای پایانی شورای پنجم
ماجرای استخدام مدیر کل دفتر شهردار در روزهای پایانی شورای پنجم
انتشار نامه استخدام مدیر کل دفتر شهردار در فضای مجازی حاشیه ساز شد و حناچی اعلام کرد اینکه یک نفر از دفتر شهردار به جای دیگری برای خدمت برود تخلف نیست.
فارس

15 مرداد مدیریت فعلی شهری شهرداری تهران را تحویل منتخبین ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران می‌دهند و حتی محسن هاشمی رئیس شورای شهر هم اعلام کرده که آمادگی لازم در این زمینه وجود دارد. 

با توجه به اینکه چند هفته دیگر باید مدیریت فعلی شهرداری را تحویل دهد، اما شنیده شده که مدیران اقدام به جذب تعدادی نیرو کرده اند که همین امر باعث گله‌مندی کارمندان شهرداری و حتی منتخبین شده است. 

اخباری مبنی بر رسمی شدن بدون آزمون برخی از افراد منتسب به مدیریت فعلی شهری شنیده می‌شود. یکی از این گزینه‌ها که حتی اسنادش منتشر شد، رئیس دفتر پیروز حناچی شهردار تهران است که حناچی دستور داده بود که آقای کاظمی در سازمان‌ها پارک‌ها به استخدام قراردادی مستقیم(دایم) دربیاید. واکنش‌های زیادی به انتشار این نامه صورت گرفت و امروز پیروز حناچی در واکنش به انتشار نامه استخدام مدیرکل حوزه دفتر شهردار در فضای مجازی گفت:‌شورای شهر تهران به ما اجازه داده بود که 6 درصد از تعداد پرسنل را کم کنیم و نصف آن را جذب کنیم. چیزی که ما جذب کردیم 15 درصد بوده نه 50 درصد.

 اینکه یک نفر از دفتر شهردار به جای دیگری برای خدمت برود تخلف نیست

وی ادامه داد: اینکه یک نفر از دفتر شهردار به جای دیگری برای خدمت برود تخلف نیست. در تمامی این دوره حدود 600 نفر به خدمت شهرداری به کار گرفته شدند و در مقابل 13 هزار نفر عددی نیست. 

منتخبین شورای شهر تهران بارها هشدار داده و حتی در جلسه‌ای که با معاونین حناچی داشته‌اند به موضوع قراردادها و استخدام‌ها پرداخته‌اند. ناصر امانی منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: جلسه‌ای با مظاهریان معاون منابع انسانی و برنامه‌ریزی شهرداری داشتیم و در خصوص قراردادها و استخدام ها موضوعاتی را مطرح کردیم، ایشان هم جواب دادند.

اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد شهردار دستور استخدام داده است

وی ادامه داد: شنیده‌ایم که از بیرون توصیه‌هایی به شهردار تهران شده است که عده‌ای را استخدام رسمی کنند، اما هنوز سند متقنی نداریم. البته برخی اسنادی که منتشر شده نشان می‌دهد که شهردار دستور استخدام را داده است، اما اینکه این اتفاق رخ داده هنوز مشخص نیست. ما برای اقداماتی که به این شکل صورت می‌گیرد تذکر می‌دهیم و نباید خارج از چارچوب کاری انجام شود.

امانی ادامه داد: من در همین جا تأکید می‌کنم که اجازه نمی‌دهیم خارج از قانون فردی استخدام شود و اگر موردی رخ دهد حتما به مراجع نظارتی اطلاع داده و از آنها می‌خواهیم که موضوع را رسیدگی کنند.

منتخبین شورا چند هفته‌ای است که موضوع استخدام‌های دقیقه نود را مطرح کرده‌اند و حتی مهدی چمران منتخب ششمین دوره شورای شهر گفت: در نامه امور استخدامی قید شده که 2 هزار و 100 نفر از طریق استخدام در شهرداری قرار است که جذب شوند ولی مدیران کنونی شهرداری می‌گویند استخدام جدید نیست و قرار است فقط تغییر وضعیت صورت گیرد.

 با این روش مدیران شهری، برخی بدون سابقه کاری در شهرداری می‌توانند جذب شوند

وی ادامه داد: با این روش مدیران شهری، برخی بدون سابقه کاری در شهرداری می‌توانند جذب شوند، در حالی که یک کارمند ممکن است 20 سال در شهرداری فعالیت داشته ولی هنوز رسمی نشده است. 

وی تأکید کرد: عموما آزمون برای کسانی برگزار می‌شود که سالها تجربه داشته و سابقه کاری آنها هم به عنوان ضریب مثبت به شرایط‌شان افزوده شود و بتوانند استخدام دائمی شوند. 

به گفته منتخب ششمین دوره شورای شهر، ستاد مقابله با کرونا هم در حال حاضر اجازه برگزاری آزمون و حضور تعداد زیادی را جهت شرکت در آزمون در شرایط پیک پنجم کرونا نداده است. 

وی تأکید کرد: ما پیشنهاد داده‌ایم فعلا دست نگه دارند مگر شهرداری کارهایش روی زمین مانده و منتظر این 2100 نفر است که اقدامات را انجام دهد. 

ماجرای استخدام نیرو در شهرداری به صحن شورای شهر کشیده شد و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: هدف شهرداری این نیست که نیرویی از بیرون جذب شود، بلکه کسانی را که مدتهاست در شهرداری مشغول فعالیت هستند را استخدام کند. 

وی ادامه داد: شورای شهر به شدت مواظب بود که در شهرداری افزایش پرسنل نداشته باشیم و سیاست کاهش را نیز در پیش گرفت و از همان ابتدا نامه‌ای را امضا کردیم که 4 تا 6 درصد سالانه باید کاهش نیرو داشته باشیم. 

البته معاون شهردار تهران جذب چندهزار نیرو در شهرداری را هم ناصحیح ا علام کرد. حامد مظاهریان برنامه برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران اعلام کرد که ما جذب چندهزار نیرو نداشته‌ایم.

وی در خصوص روند جذب نیروی انسانی در شهرداری تهران، آن را مستلزم اخذ مجوزهای لازم دانست و گفت: قطع به یقین در این دوره مدیریت شهری هرگز اقدامات این‌چنینی مورد تأئید و تأکید شهردار نبوده و اعلام  جذب چندین هزار نفر در این مقطع زمانی هم ناصحیح بوده و قابل استناد نیست. 

وی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری، انضباط در وجوه مختلف بها پیدا کرد و در مقوله نیروی انسانی تعداد آن از 68 هزار نفر به 58 هزار نفر تقلیل یافته است. 

مدیران  هیچ‌گونه قرارداد تعهدآور جدید امضا نکنند

منتخبین شورای شهر خواستار این هستند که مدیران فعلی هیچ‌گونه قرارداد تعهدآوری را در هفته‌های پایانی امضا نکنند. سیدجعفر تشکری هاشمی منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: ما از مدیران شهرداری می‌خواهیم که هیچ‌گونه قرارداد تعهدآور جدید امضا نکنند مگر برای کارهای روزمره و اضطراری.

وی ادامه داد: اگر قرارداد تعهدآور اضطراری نباشد و منعقد شده باشد، با شروع کار شورای جدید حتما مورد تجدیدنظر قرار می‌دهیم. 

منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران اظهار داشت: ما فعلا می‌توانیم توصیه کنیم، اما بهتر است که مدیران از قراردادهای تعهدآور جلوگیری کنند و  کارها طبق مقررات ایجاد شود. 

وی به استخدام‌های دقیقه نود اشاره کرد و گفت: ما باید برای کارمندان امنیت شغلی ایجاد کنیم نه اینکه امنیت شخصی برای افراد خاص و ما قطعا این موارد را بررسی خواهیم کرد.

وی به رعایت حقوق کارکنان شهرداری اشاره‌ کرد و گفت: باید حقوق پرسنل مدنظر قرار گیرد و اگر قرار است که فقط برای افراد خاصی سفارش انجام شود پسندیده نیست. 

براساس این گزارش، چند روزی است که ماجرای رسمی شدن برخی از نیروها در شهرداری در فضای مجازی حاشیه‌ساز شده است و اسنادی هم در این زمینه منتشر شده، اما امروز پیروز حناچی اعلام کرد که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و اینکه یک نفر از دفتر شهردار به جای دیگری برای خدمت برود تخلف نیست. مدیران فعلی شهری تأکید دارند که تاکنون 600 نفر به استخدام شهرداری درآمده‌اند این در حالی است که منتخبین می‌گویند این 600 نفر جذب شهرداری شدند و در شرکت‌ها و سازمان ها هم جذب نیرو صورت گرفته است. همچنین چندماه اخیر عده‌ای دستیار مدیر جذب شهرداری شده است که قرار بود اسامی این افراد منتشر شود اما تاکنون شهرداری از انتشار اسامی این افراد که با رتبه‌های بالا و حقوق مزایای خوب جذب شهرداری شده‌اند امتناع کرده است. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما