اجتماعی
جام جم
۱۴۰۱/۰۸/۱۹ ۱۴:۱۵:۲۵
هک ۱۳‌هزار حساب از دکه روزنامه‌فروشی
هک ۱۳‌هزار حساب از دکه روزنامه‌فروشی
اعضای یک باند اسکیمر که با کپی کارت ۱۳‌هزار نفر، از حساب آنها دو میلیارد تومان برداشت کرده بودند، دستگیر شدند.
جام جم

چندی قبل مردی با مراجعه به ماموران پلیس فتای استان البرز از سرقت موجودی حسابش خبر داد و گفت: «‌شامگاه دیروز پیامکی دریافت کردم که نشان می‌داد هر چه موجودی در حساب بانکی‌ام داشتم برداشت شده است. احتمال دادم بانک اشتباه کرده اما وقتی به آنجا مراجعه کردم فهمیدم با کارت بانکی‌ام خرید شده است. این در حالی است که زمان برداشت، کارت بانکی در اختیار خودم بود.‌»
پس از این شکایت ماموران تحقیقات خود را آغاز کرده اما همزمان با شکایت‌های مشابه دیگری رو‌به‌رو شدند. بررسی شکایت‌ها نشان می‌داد، در حالی که کارت در اختیار شکات بوده، با آن از فروشگاه‌های مختلف سرقت شده است. این موضوع احتمال گرفتار شدن مالباختگان در دام مجرمی سایبری را مطرح کرد. سارقی که با روش اسکیمر کارت مالباختگان را کپی کرده و حساب‌شان را خالی کرده بود. او به حساب طعمه‌هایش از فروشگاه فروش تلفن همراه، گوشی تلفن خریده بود. تنها سرنخی که می‌توانست ماموران را به مجرم اسکیمری برساند، محلی بود که مالباختگان از آنجا خرید کرده بودند. به همین دلیل آخرین محل‌های خرید شکات با کارت بانکی‌شان بررسی شد و آنها به یک دکه روزنامه فروشی در شهرستان فردیس استان البرز رسیدند. شکات قبل از خالی شدن حساب‌شان از این دکه روزنامه یا سیگار خریده بودند.  با شناسایی محل سرقت، ماموران راهی آنجا شده و مرد دکه‌دار را دستگیر کرده و تجهیزات کپی کارت را از دکه‌اش کشف کردند. با تحقیق از متهم مشخص شد، او همراه دو نفر دیگر باندی حرفه‌ای را تشکیل داده و در استان‌های البرز و هرمزگان فعالیت می‌کنند. در ادامه دو همدست دیگر او در جنوب کشور دستگیر شده و در بازرسی مخفیگاه‌شان اطلاعات ۱۳‌هزار کارت بانکی  کشف شد.  متهمان در تحقیقات به برداشت دو میلیاردی از حساب طعمه‌های خود اعتراف کردند.  
سرهنگ رسول جلیلیان، رئیس پلیس فتای استان البرز در این باره به خبرنگار جام‌جم گفت: «تحقیقات از متهمان در پلیس فتا و با دستور قضایی ادامه دارد.»
وی در ادامه هشدار داد: «اسکیمر یکی از شگردهای مجرمان سایبری است که در آن کارت‌های بانکی را کپی کرده و با اطلاع از رمز صاحب حساب، از آن برداشت می‌کنند. شگرد مجرمان به این صورت است که وقتی مشتری کارت می‌کشد، با کمک زائده‌ای که به کارتخوان متصل است اطلاعاتش را کپی می‌کنند. بعد اطلاعات را روی کارت خام کپی کرده و برای استفاده از آن نیاز به رمز کارت دارند. متاسفانه شهروندان با وجود هشدارهای مکرر پلیس همچنان رمز کارت را به فروشنده اعلام می‌کنند و به‌راحتی خود را در دام مجرمان اسکیمری قرار می‌دهند. »
جلیلیان افزود: «اغلب این مجرمان در قالب دستفروش اقدام به کپی کارت‌ها می‌کنند. مغازه‌داران و دکه‌داران نیز کارتخوان را در محل‌هایی قرار می‌دهند که امکان وارد کردن رمز توسط مشتری وجود نداشته باشد.» رئیس پلیس فتای البرز تاکید کرد: «تعارف را کنار گذاشته و از فروشنده بخواهید اجازه دهد رمز کارت را خودتان وارد کنید. اصرار فروشنده به این‌که امکان وارد کردن رمز توسط مشتری وجود ندارد، باید باعث شک شما شود.»

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما