سیاسی
فارس
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ۱۲:۴۰:۱۹
توافقات ایران و ترکیه برای توسعه همکاری‌ها
توافقات ایران و ترکیه برای توسعه همکاری‌ها
وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود با بیان اینکه توافق کردیم بر سر مفاد نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور گفت‌وگوهای دیپلماتیک خود را شروع کنیم، گفت: امیدواریم در سفر آینده رئیس جمهور ترکیه به ایران این سند در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.
فارس

مهمترین بخش اظهارات حسین امیرعبداللهیان به شرح زیر است:
* در این نشست در خصوص مسائل متنوع منطقه ای و بین المللی گفتگوهای مفید و خوبی با وزیر امور خارجه ترکیه داشتیم.
* موضوعات افغانستان و توسعه ثبات و آرامش در غرب آسیا ضرورت دارد.
* هر دو دولت در تهران و آنکارا دولت های عملگرایی هستیم و بایستی هرگونه موانع احتمالی که در مسیر مناسبات دو کشور وجود دارد را برطرف کنیم.

* در نشست امروز، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری، افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی، تسهیل تردد ترانزیتی، تقویت تجارت‌های مرزی، و موضوعات کنسولی را مورد توجه ویژه قرار دادیم.
* موانع جدی را خوشبختانه در مسیر شتاب بخشیدن به این همکاری‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

مهمترین بخش اظهارات مولود چاووش اوغلو به شرح زیر است:
* زلزله هرمزگان را تسلیت می گویم، و آماده ارائه خدمات هستیم.
* امروز با برادرم آقای امیرعبداللهیان در خصوص شورای عالی همکاری های دو کشور مشورت کردیم.
* در زمینه مبارزه با قاچاق و مهاجرت غیر قانونی گفتگوهایی داشتیم.
* باید در زمینه های اقتصادی فعالیت بیشتری انجام دهیم به ویژه در چارچوب تجارت بین دو کشور.
* حمله به الکاظمی را محکوم می کنم، در مورد موضوعات منطقه ای و ثبات در آن و موضوعات مربوط با افعانستان با ایران هم نظر هستیم.
* تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است و کسانی که از برجام خارج شدند باید به آن برگردند، از شروع مذاکرات خوشحالم و امیدوارم به نتایج مثبتی برسد.

مشروح اظهارات وزرای خارجه ایران و ترکیه را در ادامه بخوانید:
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه) در تهران میزبان «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه بود، پس از دیدار و گفت‌وگوی با وی در نشست خبری مشترک حضور یافت.

وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای ترکیه‌ای خود گفت‌:  امروز گفت‌وگوهای مفید و مهمی را در خصوص توسعه مناسبات دو کشور، توافق بر سر اینکه گفت‌وگوهای کارشناسی را دیپلمات‌های دو طرف برای تنظیم یک نقشه راه جدید در راستای همکاری‌های بلندمدت تهران و آنکارا مورد توافق قرار دادیم. امیدواریم در سفری که در آینده آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران خواهد داشت بتوانیم سند حاوی نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم.

وی اضافه کرد: توافق کردیم بر سر مفاد نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور گفت‌وگوهای دیپلماتیک خود را شروع کنیم و امیدواریم در سفر آینده رئیس جمهور ترکیه به ایران این سند در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در خصوص مسائل متنوع منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگوهای مفید و خوبی را با هم داشتیم. تمرکز بر تحولات در افغانستان، ضرورت توسعه ثبات، امنیت و آرامش در حوزه غرب آسیا و توجه بر سیاست همسایگی دو کشور و تأکید ما بر این‌که هر دو دولت مستقر در تهران و آنکارا دولت‌های عملگرایی هستیم و باید به سرعت هر گونه موانع احتمالی که در مسیر مناسبات دو کشور وجود دارد را برطرف کنیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در این جلسه به مکانیسم‌های مشترکی برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه رسیدیم. در حوزه سرمایه‌گذاری‌های متقابل و فعالیت بخش خصوصی ظرفیت‌های فراوانی در دو کشور وجود دارد. در عین حال موانع و مشکلات محدودی نیز در مسیر تجار دو کشور مورد شناسایی قرار گرفت که توافق کردیم که نسبت به آن در اسرع وقت اقدام لازم را به عمل بیاوریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: روابط دو کشور تاریخی، دوستانه و صمیمانه است و ما در مسیر توسعه همکاری‌ها به این روابط تاریخی و عمیق دو کشور توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی گفت: در مذاکرات امروز توسعه همکاری‌ها اقتصادی، تجاری و افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی، تسهیل تردد ترانزیتی و تقویت تجارت‌های مرزی و موضوعات کنسولی را مورد توجه ویژه قرار دادیم و خوشبختانه موانع جدی را در مسیر شتاب بخشیدن در این همکاری‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: آن‌چه در دو سال گذشته بر بخشی از روابط دوجانبه سایه افکنده متاثر از شرایط کرونایی حاکم بر جهان است که مایلم با کمال خرسندی اعلام کنم که حتی در این شرایط کرونایی هم توانستیم سطح تبادل تجاری را حفظ کرده و بلکه در حوزه‌هایی افزایش دهیم.

وی ادامه داد: موضوع صیانت از محیط زیست و مقابله با تهدیدات زیست محیطی که از نگرانی‌های امروز جهان است مورد توجه دو کشور است. 

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم که به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده، در ابتدای این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران و قدردانی از امیرعبداللهیان برای میزبانی گرم، با دولت و ملت ایران در پی زلزله روز گذشته در استان هرمزگان ابراز همدردی کرد.

وی همچنین گفت که تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است و آن‌هایی که تحریم‌ها را اعمال کردند باید بردارند. امیدوارم مذاکرات در وین به نتیجه مثبت برسد.

چاووش اوغلو افزود: ما طرفدار ثبات در عراق هستیم و حمله‌ای که نسبت به نخست وزیر عراق صورت گرفت را محکوم کردیم. درباره سوریه نیز امیدواریم در سطوح عالی نشست‌هایی را برگزار کنیم. درباره افغانستان و ثبات آن با ایران همسو هستیم. از وضعیت افغانستان نگرانی‌های زیادی داریم و ایجاد یک حکومت فراگیر می‌تواند راه‌حل باشد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: آماده همکاری درباره افغانستان هستیم. می‌خواهیم همکاری بین‌المللی را با ایران توسعه دهیم.

وی گفت: همواره خانه دوست را در تهران دیدم و خودم را در خانه خود دیدم.

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سؤالی گفت‌: از پروژه هایی که به تقویت اقتصاد منطقه کمک کند حضور داریم. 

وی گفت:‌در لبنان دولت جدیدی شکل گرفت و دو ماه پیش تصمیم گرفتیم در پی دعوت به عمل آمده از سوی وزیر خارجه و نخست وزیر لبنان این سفر انجام می‌شود.

وی درباره سفر اردوغان به تهران هم گفت: تا پیش از پایان سال میلادی این سفر انجام می‌شود و باید آمادگی‌های لازم را انجام دهیم. در ایران و ترکیه دولت‌های نتیجه گرا هستند و صرفا برای یک دیدار نیست بلکه برای شتاب به روابط دو کشور نشست شورای عالی دو کشور برگزار می‌شود. اسناد زیادی باید امضا شود و این اسناد باید بازبینی شود و نقشه راه را مشخص کنیم. هر دو طرف دیپلمات‌های مجربی دارند و ان‌شاءالله در کوتاهترین زمان ممکن این تاریخ را نهایی می‌کنیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما