سیاسی
مهر
۱۴۰۰/۱۰/۱۷ ۱۲:۰۵:۵۴
سفیر سابق ایران: سردار سلیمانی همواره موفق از اتاق مذاکره بیرون می‌آمد
سفیر سابق ایران: سردار سلیمانی همواره موفق از اتاق مذاکره بیرون می‌آمد
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سردار سلیمانی با اینکه مرد میدان تلقی و معرفی شده بود، اما وقتی به مذاکرات دیپلماتیک می‌رفت ، همواره از اتاق مذاکره موفق بیرون می‌آمد.
مهر

عبدالرضا فرجی‌راد سفیر سابق کشورمان در نروژ در گفتگو با مهر، ضمن تشریح حوزه‌های نفوذ کشورهای دارای تمدن گفت: هر کشوری که یک سابقه باستانی و قدیمی دارد، برای خودش حوزه های نفوذی دارد و باید این حوزه های نفوذ را حفظ کند و روی آن‌ها کار شود. بعضی وقت‌ها که قدرت‌های خارجی در منطقه دخالت‌ می کنند، شما مجبور هستید در این حوزه‌های نفوذ از ارتباطات خود استفاده کنید.

وی افزود: مثلا در زمان استقلال عراق و زمانی که انگلیسی‌ها در عراق بودند، ایرانی‌ها و علما برای آزادی این کشور کمک می‌کردند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: بعد از انقلاب، غربی‌ها به دنبال قطع این ارتباط به دلیل ترس از نقشی که ایران می‌توانست با مردم برقرار کند، بودند.

فرجی‌راد افزود: شهید سلیمانی بعد از انقلاب اسلامی مقاومت را شکل داد و این ارتباطات را رهبری کرد.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات سیاست خارجی روان انجام می‌شود. به طور مثال سیاست خارجی با آسیای مرکزی، چین، هند و پاکستان به صورت روان انجام می‌شود.

این استاد ژئوپلتیک تاکید کرد: اما گاهی‌ اوقات نیز شما باید ارتباطاتی داشته باشید که نوعی سیاست خارجی را اعمال کنید که هم به نفع شما و هم به نفع طرف مقابل است. البته منظور بیشتر مردم هستند. بنابراین این پیوندها را شهید سلیمانی حفظ کرد و اگر این میدان نبود، در حوزه شام، عراق و یمن نفوذ نداشتیم و در واقع در کنار مرزهای خودمان محدود بودیم.

وی ادامه داد: در عراق مشاهده شد که داعش موجودی نبود که خودش اتوماتیک‌وار به وجود بیاید، بلکه آن را به وجود آوردند. در مورد نقشه خراسان بزرگ و ایران نیز همین را مطرح می‌کردند؛ درست است که آن سوی مرزهای ایران و در شمال شرق ایران بود، اما منظور کل ایران بود. بنابراین وقتی شما مقاومت نکنید، به سراغتان می‌آیند.

فرجی‌راد تصریح کرد: شهید سلیمانی از شرق و افغانستان شروع کرد، سپس اتفاقاتی در غرب افتاد که خیلی مهم بود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: لذا آنچه که در غرب انجام شد، ایشان کار میدانی آن را در اختیار داشت، البته بعداً نقش دیپلماتیک هم داشتند و در مجموع موفق بودند و حوزه های نفوذ ایران را در مقابل کانون شرارتی که سعی می‌کرد ما را به داخل مرزهایمان محدود کند و در درون نیز برای ما مزاحمت ایجاد کنند، حفظ کردند.

فرجی راد در پایان خاطر نشان کرد: به نظرم سردار سلیمانی درک خوبی از سیاست خارجی داشت، یعنی با اینکه مرد میدان تلقی و معرفی شده بود، اما وقتی به مذاکرات دیپلماتیک می‌رفت، همواره از اتاق مذاکره موفق بیرون می‌آمد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما