بین الملل
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۰/۰۹/۱۸ ۰۹:۲۳:۰۶
افشای شواهد جدید از دخالت رئیس دفتر ترامپ در حادثه حمله به کنگره
افشای شواهد جدید از دخالت رئیس دفتر ترامپ در حادثه حمله به کنگره
در ایمیلی که به تازگی فاش شده مشخص است مارک میدوز به طور مستقیم در حوادث ۶ ژانویه سال جاری و حمله به ساختمان کنگره دست داشته است.
باشگاه خبرنگاران جوان

به گزارش رویترز، کمیته تحقیقات کنگره در نامه‌ای برخی اطلاعات درباره مارک میدوز، رییس دفتر سابق دونالد ترامپ در دست داشتن وی در حوادث ۶ ژانویه را منتشر کرد.
این نامه سه صفحه‌ای اطلاعات زیادی را در مورد نقش مارک میدوز و همچنین دونالد ترامپ در حادثه حمله به ساختمان کنگره نشان داده است. در این نامه تاکید شده است اطلاعاتی از ایمیل مارک میدوز به دست آمده که نشان می‌دهد وی از سه روز قبل از حادثه حمله به کنگره با سازمان دهندگان آن در ارتباط بوده؛ در این ایمیل میدوز به فرد دیگری که نام آن عنوان نشده گفته که نوع انتخاب سازمان دهندگان را دوست دارد.
همچنین در ایمیل مشخص شده ترامپ از چند روز قبل از حادثه از جمعیت می‌خواهد که به طرف ساختمان کنگره بروند و در ایمیل دیگری که در ۵ ژانویه رد و بدل می‌شود از آمادگی گارد ملی در اطراف ساختمان کنگره سخن به میان آمده است.
ساعاتی پس از انتشار این نامه، مارک میدوز علیه نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا و هشت عضو دیگر کمیته تحقیقات شکایت کرد و مدعی شد اظهارنامه‌هایی که به او ارسال می‌شود همگی غیرقانونی هستند.
مارک میدوز، رییس سابق کارکنان کاخ سفید در زمان ترامپ چند روز پیش گفت قرار است در مورد حوادث و آشوب‌های انتخاباتی و حادثه حمله به ساختمان کنگره شهادت دهد.
بنی تامپسون، رییس کمیته تحقیقات در این باره گفت: میدوز از طریق وکیلش این خبر را به اطلاع اعضای کمیته رسانده است. کمیته قطعاً صحت گفته‌ها و شهادت‌های میدوز را با اسنادی که در دست دارد انطباق خواهد داد.
میدوز یکی از ده‌ها نفر از نزدیکان و همکاران سابق دونالد ترامپ بود که علی رغم دریافت احضاریه رسمی از دادگاه از همکاری با کمیته تحقیقات کنگره سر باز می‌زد. ترامپ متهم است که با تحریک طرفدارانش برای لغو نتایج انتخابات باعث حمله آن‌ها به ساختمان کنگره شده است. در این حادثه پنج تن جان خود را از دست دادند. پس از حمله انگلیس به ساختمان کنگره آمریکا در قرن نوزدهم، حمله طرفداران ترامپ به کنگره بی سابقه‌ترین مورد در تاریخ معاصر این کشور تلقی می‌شود.
کمیته تحقیقات کنگره در ۲۳ سپتامبر سال جاری میدوز را به دلیل ارتباطش با ترامپ و حوادث ۶ ژانویه برای حمله به ساختمان کنگره به دادگاه احضار کرده بود.
مارک میدوز، ولی در روز‌های اخیر تغییر موضع داده و گفته فعلا قصد همکاری با کمیته تحقیقات کنگره را ندارد. از این رو کمیته تحقیقات نیز روز گذشته اعلام کرد وی می‌تواند سومین نفر در هفته‌های اخیر باشد که به دلیل عدم همکاری با مقامات قضایی در مورد حادثه ۶ ژانویه به جرایم کیفری محکوم می‌شود.
بنی تامپسون، رییس کمیته منتخب مجلس نمایندگان در نامه‌ای به جورج ترویلیگر، ویکل میدوز گفت: کمیته چاره‌ای جز پیشبرد پرونده‌های حادثه حمله به کنگره ندارد و در صورت عدم همکاری موکل ما مجبور به صدور تعقیب کیفری خواهیم شد.
تامپسون همچنین تاکید کرد: اقدامات میدوز در کاهش سرعت بررسی پرونده‌های حادثه ۶ ژانویه موفق نخواهد بود.
وزارت دادگستری آمریکا پیشتر اتهامات مشابهی را علیه استیو بنن، استراتژیست ارشد دونالد ترامپ و جفری کلارک، مقام سابق وزارت دادگستری آمریکا مطرح کرده بود. ترامپ از اطرافیان و نزدیکان خود خواسته با استناد به یکی از متمم‌های قانون اساسی با کمیته تحقیقات کنگره همکاری نکنند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما