اجتماعی
آخرین خبر
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۰۹:۲۱:۵۹
دغدغه‌های معاون مرکز ملی فضای مجازی درباره تیک‌تاک
دغدغه‌های معاون مرکز ملی فضای مجازی درباره تیک‌تاک
آخرین خبر

امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی در صفحه اینستاگرام خود یادداشتی نوشته است با این مضمون:

خواندن مطلبی در گزارش‌ها، بار دیگر ذهنم را با این مهم درگیر کرد که: «برخلاف تصورات و هیمنه‌ای که از سرویس‌های بزرگ جهانی فضای مجازی شکل گرفته است، رقابت با غول‌های فن‌آوری و حتی عبور از آنها امکان پذیر و حتی تجربه شده است. هرچند حتما کاری آسان و کم هزینه نیست.»

تیک تاک در حوزه‌ی تبلیغات دیجیتالی از بزرگترین‌های فن‌آوری پیشی گرفته است. شهرت این اپلیکیشن در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته‌ و در حال حاضر پس از فیسبوک و اینستاگرام، سومین شبکه‌ی اجتماعی پرطرفدار جهان محسوب می‌شود. جالب اینکه از نظر نرخ تعامل بین اینفلوئنسرها و بدنه‌‌ی کاربران(Engagement rate)، نیز این شبکه‌‌ی اجتماعی پیشتاز و در رتبه‌ی نخست است.

فضای مجازی دانش پایه، مبتنی بر نیازها و ذائقه‌ها(حتی ذائقه‌سازی‌ها)، تنوع و میزان خدمات و از همه مهم‌تر مرهون ایده‌ها و نوآوری‌های شگفت انگیز است.

در کشور ما روی این موارد و عواملی از این دست، سرمایه‌گذاری نمی‌شود.
اما مشکل اساسی‌تر، کمیابی باورها و اراده‌هایی است که به خلق پلتفرم‌ها و سکوهای بزرگ و فتح بازارهای جهانی بیاندیشند و مفهوم "توسعه" در فضای مجازی را به گسترش شبکه‌ی ارتباطی محصور ندانند. ذهن‌هایی که در محاصره‌ی "صرفا مصرف" از خدمات جهانی موجود، گرفتار نشده باشند و برای دستیابی به خدمات و سکوهایی با امکان رقابت با گُنده‌های دنیا، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و تلاش مجاهدت‌گونه داشته باشند.

بماند که نسبت به معدود موارد موفقیت هم از کلمه‌ای "حق"  اراده‌ی "باطل" می‌کنیم و به جای ایجاد ساختارها و "فرآیندهای چند ذیربطی" برای مقرره گذاریِ متناسب و تنظیمِ بازار و محتوا، با نیت پنهانِ "انحصارِ مطلق"  کمر همت به نابودی سرویس‌های موفق می‌بندیم و قویا آنها را به مهاجرت و انتقال ظرفیت‌ها به سایر کشورها و در خدمت دولت‌های دیگر سوق می‌دهیم.

آیا بررسی تحولات و روند رشد تیک تاک به باور پذیری رقابت با غول‌های فن‌آوری جهان کمک می‌کند؟

نویسنده امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما