بین الملل
تسنیم
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ۱۲:۰۵:۵۵
ولیعهد عربستان سعودی چه کسی خواهد بود؟
ولیعهد عربستان سعودی چه کسی خواهد بود؟
هم زمان با انتشار اخبار متعدد از وخامت اوضاع جسمانی ملک سلمان و احتمال مرگ قریب‌الوقوع وی برخی سوالات مطرح می‌شود مبنی بر اینکه درصورت رسیدن بن سلمان به تخت پادشاهی عربستان، جانشین وی در منصب ولیعهدی چه کسی خواهد بود.
تسنیم

جانشین «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی کیست؟ سؤالی که اخیراً از سوی بسیاری از ناظران مطرح شده است و حدس و گمان آنها پیرامون تعدادی از پسران «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان می‌چرخید.

«کریستوفر دیویدسون» استاد دانشگاه دورهام در سال 2013 میلادی در کتابی تحت عنوان «پس از شیوخ؛ فروپاشی پادشاهی‌های خلیج فارس» صریحا از پایان نزدیک عصر پادشاهی‌های منطقه گفته بود. او در سپتامبر سال 2009 میلادی در مقاله‌ای در نشریه «الاخبار» با عنوان «سقوط بزرگ دبی» بحران اقتصادی دبی در اکتبر همان سال را پیش بینی کرده بود.

بر اساس گفته این کارشناس « ترکی بن سلمان» پسر ملک سلمان جانشین احتمالی محمد بن سلمان خواهد بود.

نقاشی دیواری برجسته جدید در کاخ الیمامه ریاض مقر دربار سلطنتی عربستان سعودی که در اوایل سال جاری رونمایی شد، نشان می‌دهد که محمد بن سلمان را در سمت راست ملک سلمان و شاهزاده «ترکی بن سلمان » در سمت چپ او قرار دارند.اگرچه شاهزاده ترکی کمترین شهرت را در میان پسران ملک سلمان دارد، اما قرار گرفتن عکس او بر روی نقاشی برجسته جدید در کاخ الیمامه نشانی از آمادگی او برای جانشینی برادرش محمد است.

در عربستان سعودی این نقاشی دیواری جنجالی را در خصوص جانشین احتمالی ولیعهد سعودی در صورت مرگ پادشاه 86 ساله برانگیخته است. به طور قابل توجهی این گمانه زنی مطرح شده که محمد بن سلمان پادشاه آینده عربستان سعودی به خواست خود و یا خواست ملک سلمان، ترکی را به عنوان وارث تاج و تختش منصوب خواهد کرد.

ترکی بن سلمان 35 ساله، بزرگ ترین پسر «فهدة بنت فلاح بن سلطان آل حیثلین العجمی» سومین همسر ملک سلمان، پس از محمد بن سلمان (37 سال) است.

در مورد بقیه پسران «فهده»، شاهزاده «خالد بن سلمان» (34 ساله) است که پس از خدمت به عنوان سفیر در ایالات متحده معاون وزیر دفاع شده است. چهارمین پسر او بندر «بن سلمان» 27 ساله فرمانده بادیگارد سلطنتی است و مسئولیت امنیت شخصی ملک سلمان و محمد بن سلمان را بر عهده دارد.

ترکی بن سلمان مدیریت سهام املاک شخصی ملک سلمان را برعهده گرفت. او به‌عنوان ضامن چندین موسسه دارای املاک مختلف ملک سلمان در خارج از کشور بوده و با آنان مرتبط است. او همچنین مدت کوتاهی به عنوان رئیس گروه تحقیقات و رسانه عربستان سعودی کار کرد. پس از آن، محمد بن سلمان او را به عنوان رئیس هیئت مدیره هلدینگ «الثروات»گنجینه شخصی آل سعود در سال 2015 میلادی منصوب کرد.

الثروات در ژانویه 2016 میلادی به عنوان بخشی از طرح جامع محمد بن سلمان برای تنوع بخشی به اقتصاد عربستان سعودی و کاهش وابستگی اقتصاد آن به نفت اهمیت یافت. این طرح بخشی از چشم انداز 2030 بود.

شرکت الثروات تحت مدیریت ترکی بن سلمان به سرعت شروع به توسعه کرد. الثروات در تعدادی از پروژه‌های داخلی املاک، ساخت و ساز، کشاورزی، پزشکی و فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کرده است. همچنین به مجموعه‌ای از سرمایه گذاری‌های بحث برانگیز صنعت هوایی عربستان سعودی مرتبط است.

شرکت الثروات در سال 2014 اکثریت سهام یک بانک کوچک مستقر در دبی را به دست آورد و شاهزاده ترکی سمت رئیس هیئت مدیره آن بانک را بر عهده گرفت .

مراسم امضای قرارداد در لندن برگزار شد و ترکی به طور رسمی راه اندازی این صندوق را اعلام کرد. در ژوئن 2015 میلادی محمد بن سلمان در نمایشگاه هوایی پاریس اظهار داشت که قرارداد اجاره نهایی شده است.

در این راستا، بسیاری از ناظران «الثروات» را با گروه برتر بحرین که تحت مالکیت دربار سلطنتی بحرین است و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و بین‌المللی «حمد بن عیسی آل خلیفه» را مدیریت می‌کند، مقایسه کرده‌اند.

ناظران همچنین الثروت را با گروه «سلطنتی» ابوظبی مقایسه کردند که توسط « طحنون بن زاید آل نهیان» نماینده منافع تجاری خصوصی «محمد بن زاید آل نهیان» و دیگر برادران رهبری می شود.

کریستوفر دیویدسون معتقد است که فعالیت‌های الثروات به وضوح نشان می‌دهد که ترکی به عنوان فرد ثروتمند آل سعود ظاهر شده و پس از محمد بن سلمان مرد دوم عربستان سعودی از نظر دارا بودن قدرت است.

محمد بن سلمان می‌تواند انتصاب جانشین خود را به تعویق بیاندازد و عجله‌ای برای این کار نخواهد داشت. در مقابل ، محمد بن سلمان تنها می‌تواند بازی انتظار را انجام دهد تا زمانی که به اندازه کافی به قدرت برسد و یکی از پسرانش را به ولیعهدی منصوب کند. با انجام این کار، او برگ دیگری از کتاب «محمد بن زاید آل نهیان» حاکم ابوظبی خواهد بود جایی که همگان منتظر هستند تا او «خالد» فرزند خود را برای جانشینی انتخاب کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما